יום חמישי, 27 במאי 2010

עונת התחרויות

קודם כל ברצוני להתנצל על כך שלא כתבתי בשבועות האחרונים. אני מבטיחה לעשות מאמץ ולשוב לפרסם פוסט מידי שבוע. מקווה שתלסחו לי ותהיו סבלניים איתי...

התקופה הקרובה מזמנת לנו הרבה ארועים מעניינים בענף הסוסים בארץ. בסוף השבוע האחרון התקיימה אליפות הארץ בקפיצות ראווה בחווה הירוקה שבכפר הירוק. ובסוף השבוע הקרוב תתקיים אליפות הארץ בדרסאז' בחוות נועם שבקיבוץ נצר סירני. בכך נחתמת השנה עונת התחרויות ברכיבה האנגלית. 

סוס קופץ במהלך התחרות

אני מודה שדרסאז' הרבה יותר מעניין אותי מקפיצות ובאופן אישי אני חושבת שהג'אמפרים (אנשי הקפיצות) קצת משוגעים. למרות זאת החלטתי לקפוץ בשבת כדי לצפות במקצי הגמר של האליפות. התחרות הייתה ללא ספק מרשימה ביותר. כמו בכל שנה החווה כולה התקשטה לכבוד הארוע, הוקמו שימשיות ואוהלים שסוככו על הקהל מפני השמש, נבנה מגרש רכיבה צבעוני ומרשים והייתה תחושה של הפנינג גדול. 

 החווה מלאה עד אפס מקום

כשהגעתי לחווה ביום שבת היא הייתה מלאה עד אפס מקום. מסתבר שהגיעו לתחרות כ-1000 צופים. היה כיף לראות רבים ממכריי בענף וזו תמיד סיבה טובה להתאמץ ולצאת מהבית אפילו בשבת. בשנה שעברה, כשצפיתי באליפות הייתי בעיצומם של אימונים למבחן הקפיצות במסגרת קורס המדריכים שעשיתי. בתקופה זו ניסיתי קצת יותר להבין מה הם בעצם עושים שם. היום כשזה מאחוריי אני מודה שזה פחות מעניין אותי, אבל עדיין נחמד להסתכל מתי הסוס נוגע במכשול, מתי הוא מפיל אותו ומתי הוא מסרב לקפוץ והרוכב נאלץ להתמודד עם המצב.

המגרש הססגוני

הצמד שזכה בתואר הנכסף של אלוף ישראל בקפיצות ראווה הנו אמיר גרוזברד והסוס "סר וויליאם". הצמד עבר מסלול מכשולים בגובה של 1.30 מטר!! "סר וויליאם" הנו סוס הולנדי ששוויו מוערך בכ-50 אלף יורו. בתחרות השתתפו כ-100 רוכבים ורוכבות מכל רחבי המדינה וזוהי האליפות הגדולה ביותר שידע הענף עד כה.

היה באמת ארוע יפה, אבל אני כבר מחכה לסוף השבוע הקרוב בו תתקיים אליפות הדרסאז'. מומלץ להגיע בעיקר לחלק של המבחנים המוסיקליים (אפשר לבדוק באתר של ההתאחדות מתי הם מתקיימים). אותי תוכלו לשמוע במהלך הארוע שכן אני אהיה בתפקיד הקריינית. אם יוצא לכם להגיע תבואו להגיד שלום ואני אכתוב כמובן פוסט מיוחד על הארוע.

יום שבת, 1 במאי 2010

הנסיכה על העדשה

יום חמישי הוא ללא ספק היום המועדף עליי. אני מסיימת לעבוד אחר הצהריים ובערב יש לי שיעור רכיבה. אני מגיעה לשיעור די עייפה מעמל השבוע ומסיימת אותו עייפה מאוד, אך מרוצה עוד יותר. דווקא השבוע נדחה השיעור שלי ליום שישי ופתאום נזכרתי (בעזרת החבר'ה בעבודה) שיש בערב סדנא מעניינת בחוות ד.ב.ש בבצרה. אז למרות העייפות של סוף השבוע וההתארגנות החפוזה, שמתי פעמיי בערב לבצרה...

 בשלב הראשון בודקים שהאוכף אינו לוחץ על גוף הסוס

את הסדנא העבירה מיס לאורה אן דמפסי שהגיעה לביקור מאנגליה. כמו תמיד החווה הייתה שקטה ומסודרת, עם פינת קפה קטנה ואווירה נעימה. לסדנא הגיעו מדריכי רכיבה, רוכבים ואנשי סוסים מכל הארץ. היה כיף לפגוש פנים מוכרות שעם חלקן אבד הקשר עם השנים. הסדנא עסקה בנושא התאמת אוכפים. לאורה בונה, מתקנת ומתאימה אוכפים באופן מקצועי למחייתה. 

 לפני הרכיבה מוסיפים שמיכה וריפוד מתחת לאוכף

לאורה הסבירה את החשיבות, הן לסוס והן לרוכב של התאמת אוכף נכונה. היא סיפרה על מקרים רבים של בעיות התנהגות אצל סוסים שנפתרו לחלוטין על ידי התאמה נכונה של ציוד הרכיבה. לאורה הסבירה שאוכף מתאים יכול לשפר את גם את ישיבת הרוכב. אך היא הדגישה שאם צריך לבחור בין אוכף שמתאים היטב לסוס או אוכף שמתאים היטב לרוכב, יש להעדיף דווקא את האוכף שמתאים לסוס. 

 לאורה מדגימה איך בודקים שהאוכף שלנו תקין

כשמסתכלים על סוס משוחרר תנועתו רכה וזורמת וזו התנועה שאנו מחפשים גם ברכיבה. אם הציוד ששמים על הסוס (כגון אוכף וראשיית רכיבה) מגביל את תנועת הסוס ומונע ממנו את אותה תנועה חופשית, צריך לבדוק מה הבעייה. כמובן שהדבר שהכי מפריע לסוס הוא לרוב הרוכב, וגם כאן יש להתאמן הרבה כדי להפריע כמה שפחות לסוסים שלנו. 

 לאורה מדגימה איך בודקים שראשיית הרכיבה שלנו מתאימה

לאורה הדגישה והדגימה שהתאמת הציוד נעשית לרוב בעזרת ניסוי ותעייה. לוקחים אוכף שנראה מתאים ושאינו מפעיל לחץ על גוף הסוס. אך לפני שקונים, צריך לרכוב איתו. אפשר ללמוד המון מתגובת הסוס לציוד ואם יש בעיות הסוס כבר יצביע עליהן. לאורה הסבירה שאוכף שאינו מתאים יכול ממש להפריע לרוכב ולשנות את הישיבה ולכן חשוב למצוא אוכף שגם הרוכב מרגיש בו נוח. 

 ריפוד הכולל "כיסים" שניתן למלא כדי לשפר את התאמת האוכף

לאורה גם הדגישה את חשיבות תחזוקת הציוד (ניקוי ושימון מידי יום) ובדיקה שהציוד איננו שבור או פגום. כל פגם בציוד עלול להשפיע על בריאות הסוס שלנו וכתוצאה מכך גם על התנהגותו ולכן חשוב להקפיד על כך. היא נתנה דוגמה של אוכפים במילוי צמר שעם הזמן עלולות להתהוות בהם "גולות" של צמר קשה. התחושה על גב הסוס מזכירה את הסיפור "הנסיכה על העדשה" ויוצרת תחושת אי-נוחות עמוקה אצל הסוס שלנו.
תודה רבה לצוות בחוות ד.ב.ש ולמארגני הסדנא וכולי תקווה שיהיו עוד הרבה כאלה!