יום שבת, 26 ביוני 2010

עוד מושגים מעולם הסוסים

לפני כחודשיים התחלתי לכתוב על מושגים מעולם הסוסים והנה הגיעה העת להמשיך להעשיר את עולמכם עם מילים מוזרות הקשורות לענף. 

ראשיית בית וחבל הובלה

כולנו מכירים את ה"אוכף": מעין מושב העשוי מעור או מחומר סינטטי (ווינ-טק הנו הסוג המוכר ביותר של אוכפים סינטטיים). את האוכף מניחים על גב הסוס והוא מאפשר לרוכב לשבת בנוחות, עוזר בשמירה על שיווי המשקל ומהווה בולם זעזועים לגב הסוס מפני משקל הרוכב. מתחת לאוכף שמים "שמיכה" המהווה ריפוד נוסף ומונעת שיפשופים של האוכף. בין השמיכה לאוכף שמים "ריפוד" המכונה ג'ל-פד או פלאפי (תלוי מאיזה חומר הוא עשוי) שהנו יריעה בצורת אוכף המהווה בולם זעזועים נוסף. "לאכף" ו"לפרק" הם מושגים שמשמעותם לשים ציוד ולהוריד ציוד.

 אוכף, שמיכה, ריפוד וחגורת בטן

בעת הרכיבה מניחים את הרגליים ב"ארכובות". הארכובה מורכבת מטבעת מתכת או פלסטיק בצורת פעמון (שטוחה למטה ועגולה למעלה), רצועה ואבזם. רצועות הארכובה מתחברות לאוכף בשני צידיו ונסגרות על ידי אבזמים. הרצועות מחוררות וכך מתאפשר לשנות את אורכן בהתאם לרגלי הרוכב. "חגורת הבטן" מתחברת לרצועות ייעודיות בשני צידיי האוכף ולמעשה מחברת אותו לגוף הסוס. חשוב ביותר לחזק היטב את חגורת הבטן לפני הרכיבה כדי למנוע מצב שהאוכף מחליק לצדדים.

 ארכובה

כשמטפלים בסוס שמים על ראשו "ראשיית בית". הראשייה מקיפה את ראשו ומתחברת ל"חבל הובלה". הראשייה והחבל מאפשרים להוביל את הסוס ממקום למקום, אך חשוב לזכור שאסור ללפף את החבל סביב היד - אם הסוס מושך חזק מסיבה כלשהי הוא עלול להתהדק ולהסב לנו נזק. בנוסף יש לשים לב שהחבל לא נגרר על הריצפה, כי עלולים לדרוך עליו. אם סוס דורך על החבל ומנסה להרים את ראשו הוא עלול להיבהל מאוד. חבל ההובלה משמש גם לקשירת הסוס כשמטפלים בו או מאכפים אותו. עדיף תמיד לקשור סוסים ללולאה קטנה של "חבל חציר" (החבל השחור שעוטף את באלות החציר). אם הסוס מושך חזק מסיבה כלשהי החבל נקרע והסוס נרגע. חשוב לקשור סוס עם חבל קצר כי הוא עלול להכניס את הרגל מעל החבל ולהיפצע. כשקושרים סוס יש להיזהר על האצבעות - אם הסוס מושך והאצבע בתוך לולאת הקשירה עלול להיגרם לנו נזק.   

ראשיית עבודה הכוללת מושכות ומתג

כשרוכבים מלבישים על ראש הסוס "ראשיית עבודה". הראשייה כוללת זוג "מושכות" שהן רצועות ארוכות אותן אוחז הרוכב ובאמצעותן נותן לסוס הוראות. הראשייה גם כוללת "מתג" העשוי מברזל ואותו שמים בפה של הסוס. המתג מתחבר למושכות ולכן חשוב שהרוכב ישתמש בהן בעדינות כדי לא להכאיב לסוס. 

מקווה שהארתי את עיניכם לפחות קצת ואמשיך מפעם לפעם לפרט על עוד מושגים.

יום שבת, 19 ביוני 2010

דיקור סיני, אבל לסוסים!

כבר זמן מה אני רואה אישה צעירה ושקטה מגיעה לחווה מפעם לפעם. האישה מוציאה סוס מהתא, מעסה אותו בעדינות אסרטיבית, מורחת עליו מיני שמנים ועושה לו דיקור סיני. לאישה הנעימה קוראים נעמי ויום אחד החלטתי לשאול אותה מה היא בעצם עושה עם הסוסים? קיבלתי הסבר מקיף ומרתק, והכל בטון רגוע ונעים.

נעמי מטפלת בסוסה - ממש אפשר לראות את ההקלה שחשה הסוסה

אני מניחה שחלקכם מכירים את נעמי. בעלי סוסים מכל הארץ נעזרים בשירותיה כאשר לסוס קצת כואב או כדי לתמוך בטיפול הקונבנציונאלי. יש וטרינרים שמפנים אליה סוסים שהטיפול הרגיל לא עוזר להם, או כדי לזרז את ההחלמה ולהקל על הסוס. 

נעמי דוד הנה היחידה בארץ שמטפלת בסוסים ברפואה סינית. את מסלול הכשרתה המקצועית החלה בלימודי וטרינריה במכון וייצמן. נעמי תמיד רצתה לטפל בבעלי חיים, אבל מהר מאוד הבינה שלא ככה, היא לא רוצה לחתוך ולתפור, היא רוצה להקל ולהרגיע. אחרי שנה בפקולטה החקלאית פנתה ללימודי רפואה סינית שהנה בעינייה שלמה ונכונה יותר. היא למדה 4 שנים ובסיומן עשתה באנגליה הסבה לרפואה סינית בבעלי חיים. בקרוב תפתח מסלול להכשרת מטפלים בסוסים ברפואה סינית.



לנעמי ניסיון עשיר ברכיבה על סוסים. היא החלה לרכוב בגיל 15, כאשר משפחתה התגוררה בבלגייה וכבת למשפחה דיפלומטית התנסתה ברכיבה בכל רחבי העולם. נעמי אוהבת לרכוב ומתעניינת בספורט הרכיבה, אך היא מעידה שיותר מכל היא אוהבת לטפל בסוסים. היא רוצה לדעת מה הם חושבים? איך אפשר לעזור להם ולהקל עליהם? היא אוהבת לטפל בסוסי ספורט ולשמוע מהרוכבים איך הטיפול משפר את ביצועי הסוס.



צפיתי בנעמי מטפלת בסוסת דרסאז' הולנדית. נעמי הפנתה את תשומת ליבי לשפת הגוף של הסוסה בשעת הטיפול: פיהוקים, שיחרור גזים ואנחות רווחה. ממש רואים את ההקלה ואת הרוגע שמשרה עליה הטיפול. נעמי הסבירה שהרעיון ברפואה הסינית הוא שהגוף צריך לרפא את עצמו. לכן מסבים את תשומת הלב לאזור הפגוע ופותחים את זרימת הדם לאזור, באמצעות דיקור, עיסוי ושמנים ארומתיים.


נעמי דוד ושותפתה נגה רונן הקימו בתל-אביב את מרכז "אנימה" לחינוך, טיפול ואילוף של בעלי חיים בשיטות חיוביות. נוגה רונן הנה מטפלת התנהגותית בכלבים בשיטות חיוביות. 


יום שבת, 12 ביוני 2010

תלמידים לכל החיים

בשבועות האחרונים פונים אליי ואל חבריי למקצוע מתעניינים רבים שרוצים להיות "מדריכי רכיבה טיפולית".  נשמע טוב, לא? לטפל באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, בסטינג טיפולי פסטורלי וירוק, בעזרת בעלי חיים רגישים, עוצמתיים ואצילים - הסוסים כמובן. גם אני חשבתי ככה לפני 5 שנים כשהחלטתי להקדיש את כל כולי לסוסים. ומה גיליתי? שכמו כל דבר בחיים - מה שרואים מכאן, לא רואים משם. 

 כל התמונות צולמו בעת שעבדתי באינטרה - חוויה מהנה ומלמדת

 אנו נמצאים בעיצומה של עונת ההרשמה לקורסים וכולם מבררים פרטים ומנסים להבין איפה הכי כדאי ללמוד. אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולענות לכל המבולבלים והמתעניינים באשר הם. אני יודעת שהמכללות מחזרות אחריכם ולוחצות אתכם להירשם. אבל, לפני שנרשמים ומוציאים סכום כסף השווה לעלות של תואר אקדמי, כדאי לברר מספר דברים.

אם מעולם לא ראיתם שיעור של רכיבה טיפולית לכו לצפות בשיעורים! לפני שאתם קופצים למים תבדקו היטב אם זה מתאים לכם. הציעו את עצמכם בתור מתנדבים בחוות שעוסקות ברכיבה טיפולית, דברו עם המדריכים ושאלו כמה שיותר שאלות. זיכרו שהעבודה היא בתנאי שטח וצריך להיות מוכנים לכך (אין מזגנים במגרש הרכיבה). קחו בחשבון שרוב העבודה היא בשעות אחה"צ והערב וגם בימי שישי. 


אחרי שצפיתם בשיעורים ודיברתם עם המדריכים צריך לבחור קורס. רוב החוות יקבלו אתכם לעבודה רק אם עברתם גם קורס מדריכי רכיבה. רוב מוסדות הלימוד משלבים את שני הקורסים: מדריך רכיבה ומדריך רכיבה טיפולית בתכנית אחת או נותנים הנחות לנרשמים לקורס הנוסף. ניתן לעבור קורס מדריכים בסגנון אנגלי או בסגנון מערבי. עדיף לבחור קורס בסגנון שיש לכם בו קצת ניסיון...

אני עשיתי את קורס מדריכי הרכיבה הטיפולית במכון וינגייט ואת קורס מדריכי הרכיבה בסגנון אנגלי בבי"ס החקלאי כנות. התכנים של הקורסים די דומים, אך בכל קורס הדגשים קצת שונים. תחום הרכיבה הטיפולית בישראל התפתח מאוד בשנים האחרונות ועובר שינויים כל הזמן. אם רוצים ללכת על "הימור בטוח" (קורס שככל הנראה תמיד יהיה מוכר) כדאי ללמוד במכון וינגייט. אם רוצים ללמוד באופן מעמיק ו"רוחני" יותר כדאי ללמוד במכללת "סוסים ואנשים" בכרכור. קיימים קורסים בכל הארץ, ממכללת תל-חי ועד למכללת וושינגטון. בחרו קורס בו אתם חשים יחס חם מצד הצוות ושההגעה ללימודים איננה אתגר גדול מידי. וודאו שהקורס אכן מוכר על ידי המשרד לתרבות ולספורט.

אחרי שבחרתם קורס ונרשמתם מומלץ לשקול עוד כמה דברים. אין ספק שהעבודה שלנו מאוד מעניינת ומתגמלת ואין דבר בעולם שתורם לנו יותר מאשר לתרום לאחרים. אבל העבודה עם סוסים דורשת מאיתנו קודם כל להיות אנשי סוסים, גם אם אנחנו מטפלים נפלאים. בסופו של דבר, רוב המטופלים שלנו יוכלו ללמוד לרכוב. וכמו שציינתי בפוסטים הראשונים שלי בבלוג, לימוד הרכיבה הוא שעושה את העבודה הטיפולית. מדריך רכיבה שאינו יודע לרכוב בעצמו ייתקל בקשיים רבים. אני מודה שהיה לי מזל: את התקופה הראשונה ללימודיי ביליתי כעוזרת מדריך בחוות אינטרה (ארגון לאומי לרכיבה טיפולית) שם רכשתי בסיס וכלים לעבודה עם סוסים. בנוסף לכך, בתור ילדה הייתי "מכורה" לסוסים: רכבתי וטיפלתי בהם בכל הזדמנות ולכן לאינטרה כבר הגעתי עם גישה וקצת ידע.


 שאלו את עצמכם האם ספורט הרכיבה מעניין אתכם והאם אתם מסוגלים מבחינה גופנית, מנטלית וכלכלית להשקיע בלימוד רציני של רכיבה. קורסי ההדרכה הם בסיס נחמד, אך לא מספק ומי שרוצה להיות איש מקצוע טוב חייב במקביל ללמוד רכיבה. רצוי מאוד, מעבר ללימוד הרכיבה, להקדיש כל שבוע מספר שעות לעבודה עם סוסים. אפשר להתנדב או למצוא עבודה כלשהי בחווה וכך להשיג ניסיון נוסף בעבודה עם סוסים. 

המלצה נוספת הינה להרחיב את בסיס הידע שלכם במקצועות הטיפוליים. יש מדריכים שלומדים פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, חינוך מיוחד, עבודה סוציאלית, רפואה אלטרנטיבית, פסיכולוגיה ועוד. את הידע ניתן לשלב בעבודה הטיפולית בשטח וזה תמיד נפלא ותורם.
שתהיה לכולנו שנת לימודים פורייה ושנמשיך תמיד ללמוד ולהחכים!


.

יום שבת, 5 ביוני 2010

גברים בטייץ ונשים בשחור

איך ביליתם את סוף השבוע שלכם? שוב טלוויזיה? הלכתם לים? אם מידי פעם מתחשק לכם לגוון ולהגיע למקום בו הגברים לובשים טייצים (וחלקם נראים לא רע בזה) והנשים לובשות חליפות שחורות כמו בסרטים - תוכלו להגיע לאליפות ישראל בדרסאז'.  

רוכבת בחליפה שחורה מסורתית


השנה התקיימה האליפות בחוות נועם שבקיבוץ נצר סירני. חוות נועם הנה מרחב ענק והמיוחד בה שהיא כוללת גם רכיבה מערבית, גם רכיבה אנגלית וגם רכיבה טיפולית. חברי הצוות של החווה שהסתובבו כל העת עם מכשירי קשר, צוחקים על כך שהחווה כה גדולה שהם נאלצים להסתובב כל הזמן עם המכשירים כדי לתקשר ביניהם. 

ועדת הדרסאז' בהתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה אירגנה את התחרות והטיסה במיוחד מחו"ל שני שופטים ברמה בינלאומית, שופט בלגי ושופטת אנגלייה. כל שופט ישב בנקודה אחרת ליד מגרש הרכיבה כך שכל מתחרה זכה להישפט באופן מדוייק על ידי שני זוגות עיניים מיומנות.

סככת השופט

האליפות התקיימה במשך יומיים (שישי ושבת 28-29 למאי) משעות הבוקר ועד לשעות אחר הצהריים. התכנית המקורית של ועדת הדרסאז' הייתה שאני אקריין בתחרות, אך ברגע האמת התבקשתי דווקא לשבת לצד השופטת האנגלייה ולשמש כרשמת. הרישום הנו מלאכה לא קלה: השופט צופה ברוכבים ומכתיב ציונים והערות שיעברו לאחר מכן לרוכבים עצמם. כל רוכב נמצא במגרש פחות מ-5 דקות ובמהלכן הוא מבצע מספר רב של תרגילים. כמובן שהכל מתנהל בשפה האנגלית וחשוב שהרוכבים יוכלו גם לקרוא הכל בסיום. מה שבטוח כשסיימתי לרשום באותו יום מאוד כאבה לי היד...


באליפות השנה השתתפו קומץ מובחר של רוכבים, בעיקר ברמות הגבוהות. במקצה הבינלאומי אינטרמידייט 1 השתתפה רוכבת אחת בלבד, סיוון סט, על סוסה טמפסט. סיוון וטמפסט קטפו את הפרס הראשון לאחר שהפגינו יכולות גבוהות במיוחד ומי שראה אותם היה יכול להישבע שהם פשוט מרחפים באוויר. אסור לפספס! במקום הראשון ברמה הבאה, רמה ד', זכה רוי פירסט על הסוס קירידו מיו שהפגין גם הוא רכיבה קלילה ומדוייקת. 

הקהל

האטרקציה הגדולה של האליפות התקיימה ביומה השני כאשר רוכבי הרמות הגבוהות (רמה ד' והאינטר 1) ביצעו תרגילים מוזיקליים שחיברו בעצמם. הרוכבים יצרו כוריאוגרפיה מורכבת של תרגילי הרמה שלהם והתאימו לה מוזיקה קצבית ומיוחדת שהתאימה לצעדי הסוסים. בשבת הגעתי בדיוק כדי לצפות בתרגילים המוזיקליים והם היו מחזה מלבב, מצחיק ומרגש. 


טקס חלוקת הפרסים בסיום יומה השני של האליפות נערך לאחר מספר הופעות רכיבה. מאוד נהניתי מההופעה של מועדון רכיבה נהלל, בה ארבעה רוכבים צעירים ביצעו תרגילי סדר לצלילי מוזיקה קצבית. את הטקס עצמו התבקשתי לתעד לטובת ועדת הדרסאז' ושוב נעתרתי בעליצות, כמו תמיד כשאני נקראת אל הדגל. היה כיף לראות מקרוב את פניהם הנרגשות של המנצחים ואת הציפייה לעונת התחרויות הבאה שתתחיל בסתיו.



הופעת הרוכבים הצעירים ממועדון הרכיבה נהלל