יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

אתגר רציני

אתמול (יום שבת, 27 לנובמבר 2010) התקיימה בחוות יגור תחרות דרסז' מיוחדת מאוד. אחת לשנה מתקיימת בישראל תחרות ה- Challenge הבינלאומית של אירגון ה- FEI (ההתאחדות הבינלאומית לספורט הרכיבה). התחרות מיועדת למדינות מתפתחות, מטרתה לקדם את הדרסז' ולאפשר גם לנו להתחרות באופן בינלאומי. ישראל מתחרה עם המדינות: יוון, תורכיה, איחוד האמירויות, קפריסין ומלטה. המיוחד בתחרות זו שהשופטים עוברים בין המדינות ובכך מתאפשר לקיים תחרות בינלאומית בלי לצאת מהארץ.





 המנצחים בתחרות


בשנים האחרונות התקיימה התחרות בחוות יגור הפסטורלית שבצל הר הכרמל. השנה התחרו 32 רוכבים שקטפו ציונים מרשימים ביותר. השופטים הגיעו לישראל מיוון ומחר בבוקר ייצאו לקפריסין. הם יסיימו את הסיור בדובאי עוד שבועיים וחצי ורק אז נדע מי ניצח. 



 המגרש


התחרות נחלקת לארבעה מקצים ברמות שונות, ושני המקצים ברמות הנמוכות נחלקים לרוכבים בוגרים ולילדים. גיל הסף לכניסה לתחרות הנו 12 ולמקצים המתקדמים הנו 16. בתחרות ניתן דגש מיוחד לדור ההמשך ובשנה שעברה התחרות בה מעל 200 ילדים מ-53 מדינות ברחבי העולם.

בבוקר התחרות נערכת בדיקה וטרינרית ובדיקת ציוד כדי לוודא שכל הסוסים כשירים ושהציוד הנו ללא דופי. לאחר הבדיקות ועדת הדרסז' (הגוף האחראי על הספורט מטעם ההתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה) בוחרת נבחרת של ארבעה רוכבים המייצגים את ישראל בתחרות. הועדה מהמרת על הרוכבים בעלי הסיכוי הגבוהה ביותר לקבל ציונים גבוהים. הנבחרת בעלת הציונים הגבוהים ביותר בקבוצת המדינות מקבלת פרס והרבה כבוד. שנה שעברה לא זכינו, אך השנה קיבלו הרוכבים ציונים יפים ועוד כמה שבועות נדע אם זכינו.




 טקס חלוקת הפרסים


השנה קטפו הרוכבים המוכשרים מחוות סברה ערביינס שבקיבוץ גבעת חיים איחוד כמעט את כל המקומות הראשונים בתחרות המקומית (בארבעה מקצים מתוך שישה). הסוסים שלהם נראו נהדר ועשו עבודה נהדרת ובהחלט הגיע להם לזכות.




 רוכבת צעירה מחוות סברה ערביינס


היום (יום ראשון, 28 לנובמבר 2010) התקיימה ביגור סדנה ל- 14 הרוכבים שקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר בתחרות. את הסדנא העבירו שופטי התחרות וזו הזדמנות נהדרת עבור רוכבים מקומיים לקבל שיעור רכיבה ממאמנים ברמה בינלאומית. במקרה הזדמן לי לצפות בשיעור שהעביר השופט לרוכבת שאני מכירה – נהניתי מכל רגע ולמדתי המון! 



סדנת הרכיבה ביום שאחרי התחרות

יום שבת, 20 בנובמבר 2010

כוננות קוליק

בוקר אחד מצאתי את פרילי (שם חיבה של סוסה צעירה) שוכבת בתא שלה ומסרבת לאכול. פרילי בדרך כלל מתנפלת על החציר והתערובת ולכן נדלקה אצלי הנורה האדומה השמורה לסוסים במצוקה. מיד יצרנו קשר עם הוטרינר שנכנס לכוננות במידה והמצב לא משתפר במהרה. הוצאנו מהתא את כל המזון וניסינו להקים את פרילי. היא קמה בעצלתיים ואפילו הסכימה ללכת קצת, אבל כל פעם ניסתה להישכב בחזרה. נתנו לה זריקה נגד כאבים שאמורה להרגיע אותה, להקל על הכאב ולשחרר את שרירי מערכת העיכול (בתקווה שיחזרו לפעילות תקינה). המצב לא השתפר ולכן הזעקנו בכל זאת את הרופא. 


פרילי מקבלת אינפוזיה של נוזלים לווריד


הוטרינר איבחן סתימה במעי הגס, על ידי בדיקה רקטלית ובדיקות נוספות שביצע. הוא הכניס דרך האף של פרילי צינור קיבה כדי לשחרר גזים ונוזלים שהצטברו שם ולהכניס נוזלים ושמן פרפין כדי לרכך את הסתימה ולסכך את הצנרת. אחרי כל זה עוד נתנו לפרילי אינפוזיה של נוזלים לוריד כדי לשחרר סופית את הסתימה. הנוזלים מטפלים במצב שהסוס מיובש ועוזרים להפעיל מחדש את המעיים. השמן מאפשר לגזים לצאת ביתר קלות. גם ביצוע פעילות גופנית (בהובלה או בלונג') עוזר להפעלת המעיים.

אחרי שפרילי חזרה למוטב שאלתי את הוטרינר מדוע נגרמה הסתימה? הוא אמר שהסוסה פשוט "בטטה" – אוכלת יותר מידי ולא מספיק פעילה. הטיפול המונע הוא יותר פעילות גופנית וחלוקת המזון למנות קטנות יותר. מה שקרה לפרילי באותו יום נקרא קוליק.

אנשי סוסים ורוכבים בכל הרמות נתקלים לא מעט במונח קוליק. לכולם ברור שמדובר במשהו שלילי - אבל מה זה בעצם? יש שאומרים שסוס בקוליק כנראה ימות וזה רק עניין של מזל, אין מה לעשות. אולם הדרך הטובה ביותר לטפל בקוליק היא פשוט למנוע אותו. רוב הקוליקים מטופלים בזמן והסוסים נשארים בריאים ושלמים. עם זאת, במקרה שהסוס מראה סימני קוליק, צריך לקרוא בדחיפות לוטרינר, לטפל בצורה הטובה ביותר ולהסיק מסקנות כדי לא לחזור על אותן טעויות.









לונג' לסוס בקוליק יכול לעזור להפעלת המעיים


משמעות המילה קוליק הינה כאב המופיע ונגמר לפתע. קוליק אצל סוסים גורם לכאב בטן ואיננו אבחנה אלא סימן קליני (רפואי). קוליק יכול להעיד על אינספור בעיות במערכת העיכול או על בעיות אחרות באזור הבטן (בכליות, בכבד, בשלפוחית שתן ועוד). רוב הקוליקים קשורים למערכת העיכול ובדרך כלל למעי הגס. במקרים קשים נדרשת התערבות כירורגית בבית החולים להצלת חיי הסוס. אצל סוסים מבוייתים מדובר בגורם המוות השכיח ביותר ולכן חשוב שכל מי שבבעלותו סוס או שעובד עם סוסים יידע לזהות קוליק ולהזעיק את הוטרינר בזמן. 








יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

חווה קטנה ומטריפה


 ביוטי המתוקה מתחרה בתחרות


אולי שמתם לב ששוב התרשלתי בתפקידי ולא פירסמתי את הפוסט השבועי שלי בשבת... אבל הפעם באמת שהייתה לי סיבה טובה (כמו תמיד). הפעם ביליתי את יום שבת בחוות טוקסנה שברמת-השרון שם התקיימה תחרות דרסז' של ההתאחדות לרכיבה. מדובר בחווה צעירה שהוקמה רק לפני כשנה על ידי קבוצת חברים. הם חיפשו חווה נעימה וכייפית בה יוכלו לגדל את סוסיהם ולבסוף החליטו להקים חווה משלהם. האווירה הטובה, המיקום המצויין והיחס החם תרמו לכך שכיום פועל בחווה בית ספר לרכיבה המונה מעל 100 תלמידים וכן שרות פנסיון לסוסים פרטיים. סך הכל מוחזקים בחווה כבר קרוב ל- 40 סוסים! 



רוכבים במגרש החימום


מאז הקמתה נמצאת החווה בתהליכי בנייה ושידרוג. לקראת התחרות הכשירו שטח גדול לחניית קרונות, הוסיפו כ- 15 תאים לסוסים, בנו גג בכל שטח האורוות וכן מזנון מפואר במרכז החווה. מדובר בתחרות הראשונה שמתקיימת בחווה והיא הייתה מוצלחת מאוד. בתחרות השתתפו כ- 70 רוכבים מחוות בכל רחבי הארץ וביניהם רוכבי בית-הספר לרכיבה של טוקסנה שהתחרו על סוסי בית-הספר. פרס הטיפוח ניתן הפעם לנבחרת של חוות טוקסנה לאחר שבתחרות הקודמת זכתה הנבחרת של חוות הג'וקי קלאב ברישפון. זוהי התחרות הראשונה של רוכבי טוקסנה והם מאוד התרגשו לקבל את הפרס. אבל הכי התרגשתי לראות את ביוטי, הסוסה שרק לפני כמה חודשים התחלתי לאמן ואפילו כתבתי עליה פוסט, מתחרה עם שני רוכבים ברמה א' ועושה עבודה נהדרת.


 רוכבי הנבחרות בליגת בתי-ספר