יום ראשון, 30 בינואר 2011

אולימפיה 2010

 

בכל שנה, בשבוע שלפני חג המולד, מתקיים בלונדון ארוע סוסים גדול באיצטדיון בשם אולימפיה. בשנה שעברה נסעו לארוע כמה ממכריי וגם השנה נסעה לארוע חברה מהחווה בשם שחר. שחר חזרה עם שלל חוויות, ציוד בשבילה ובשביל סוסה האהוב בייז'ינסקי והתמונות המוצגות כאן הינן באדיבותה. שחר מתכננת בהמשך החודש לנסוע לעבוד ולרכוב בחווה באירופה והיא הבטיחה לשתף אותנו בחוויותיה מעולם הסוסים המקצועי שמעבר לים.




בארוע נערכות אינספור תחרויות במגוון סגנונות רכיבה וכן שלל הופעות מרהיבות. בין התחרויות הבולטות הן תחרויות הדירוג לאליפות העולם בדרסז' ובקפיצות ראווה. בדרסז' התקיימו 2 מקצים: גרנד פרי (הרמה הגבוהה ביותר) ביום הראשון ופריסטייל (מבחן מוסיקלי) ביום השני. 




פרט לכך התקיימו אינספור מופעים וביניהם מופע מוזיקלי של חיל הפרשים האנגלי שחגג השנה 350 שנה להיווסדו, מופע פעלולים של קוזקים אוקראינים, מופעי כלבים, מרוץ פונים מסוג שטלנד רכובים על ידי ילדים, מופע תחפושות של בתי ספר לרכיבה מרחבי אנגלייה, תחרויות של סוסים ותיקים (מבוגרים) ועוד ועוד. כמובן שממש מחוץ לזירה הוקם כפר קניות ענק עם יותר מ-200 דוכנים של ציוד, אוכל, ספרים, ביגוד ובקיצור, הכל!




את מקצה הפריסטייל ניצח הצמד ההולנדי אדלינדה קורנליסן והסוס ג'ריק פרסיבל שהפליאו בריקוד לצלילי מוזיקת בלט. לורה בכטולשהיימר האנגלייה ניצחה יום קודם במקצה הגרנד פרי עם הסוס מיסטרל הוג'ריס. ואילו אדוארד גל שמכר את סוסו המדהים טוטו אחרי שניצחו באליפות העולם, הגיע למקום השלישי עם הסוסה הצעירה סיסט'ר דה ג'ו, שנראית בדרך הנכונה להפוך לכוכבת הבאה. 

אחרי שנתיים שאני שומעת ועוקבת אחר הארוע הבנתי שאין ברירה ובשנה הבאה אני רוצה לכתוב עליו, אבל הפעם מניסיון אישי! 

יום ראשון, 23 בינואר 2011

We Are the Champions

בני המשפחה מפנקים את ביוטי בתום המקצה


כשהתחלתי לכתוב את הבלוג החלטתי שאני רוצה לכתוב על חוויות של רוכב ביום  תחרות כדי להבין במה מדובר. רצה הגורל והיום אני יכולה לכתוב על כך ממקור ראשון כי היום אני וביוטי השתתפנו בתחרות הדרסז' הראשונה שלנו. התחרות נערכה בחוות טוקסנה בה ביוטי גרה ואני עובדת. כיף להתחרות בחוות הבית כי נחסך הרבה כאב ראש של נסיעות מתישות והובלת הסוסים.


 ביוטי ואני מתחממות בטרוט


התחרות תוכננה במקור ללפני שבועיים אבל נדחתה בגלל גשם רב שירד באותו שבוע והציף את מגרשי הרכיבה. בדיעבד אני שמחה שהתחרות נדחתה כי ניתן לי ולביוטי עוד זמן להתאמן על התנועות במבחן (בתרגיל שבתחרות) ולהגיע הרבה יותר רגועות ומוכנות. 


 ביוטי ואני בקנטר בחימום


התחריתי היום במקצה שנקרא א' פתוח, כלומר רמת הבסיס (א'), המיועד לרוכבים בוגרים או למדריכי רכיבה. זהו מקצה ניסיוני שנוסף השנה לתחרויות ואם תהיה היענות הוא יוכנס גם לאליפות הארץ בשנה הבאה. 


 הפונית סנואו-ווייט מתכוננת למקצה שלה


תהליך ההרשמה לתחרות אינו מסובך. הסוס צריך להיות מחוסן ובריא וגם הרוכב. הרוכב והסוס צריכים להיות רשומים בהתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה ולהיות מבוטחים. ממלאים טפסים, שולחים אותם להתאחדות ועושים בדיקת ספורט כדי לוודא שהרוכב מסוגל לעמוד במאמץ. כשמגיעה ההזמנה לתחרות (כשבועיים לפני התחרות) נרשמים, וביום התחרות מביאים אישור בריאות חתום על ידי וטרינר שהסוס בריא ומחוסן. התהליך כרוך בעלות של כמה מאות שקלים. בתחרות צריך ללבוש בגדים מיוחדים כגון ז'קט, כפפות לבנות, מכנסיים לבנים ועניבה. הסוס צריך להיות עם שמיכת אוכף לבנה וצמות ברעמה. היה כיף לראות איך כולם מתגייסים לעזור אחד לשני ביום כזה, מטפלים בסוסים, עושים צמות, משאילים ציוד ותומכים.




מי אמר שתחרויות דרסז' משעממות?


ביוטי הייתה די נרגשת מכל הבלגן וכשיצאנו למגרש החימום מאוד מיהרה. כשעליתי עליה היא נרגעה ונהייתה עצלנית כרגיל. בחימום היא הייתה נהדרת וגם במבחן היה מצויין. השופטת נתנה הערות בונות שיעזרו לי בהמשך וזכינו במקום שני. אז נכון שהיו רק ארבעה רוכבים במקצה אבל עדיין זה מכובד!
היה באמת כיף ואפילו בני המשפחה שלי הגיעו מהצפון כדי לצפות בי מתחרה. בחודשים הקרובים מתוכננות תחרויות נוספות בחווה ואני מקווה שביוטי ואני נוכל להשתתף בהן ואולי אפילו לעלות בשלב מסויים לרמה ב' שהיא קצת יותר מתקדמת.

יום שבת, 8 בינואר 2011

נפגשים עם סוזן - מפגש ראשון

כמו שהבטחתי בשבוע שעבר, הנה לכם עיקרי הדברים מההרצאה של סוזן. אל תשכחו שמחר, יום א', בשעה 20:00 תתקיים באינטרה ההרצאה השנייה – אל תחמיצו! 


סוזן מדגימה בסדנא הקודמת שלה באינטרה


בתחילת המפגש הציגה סוזן את השאלה האם ניתן לשפר את הרכיבה בלי לרכוב? המדריך הטוב ביותר שנותן את הפידבק הכי מדוייק הוא הסוס. כשרוכבים בצורה נכונה הסוס מגיב בהתאם וכשעושים טעויות הסוס מיד מיידע אותנו. כשאני רוכבת על בלונדי, סוס מתוק אך רגיש ביותר, אם אני נוגעת בו בטעות עם הדורבנות שלא לצורך הוא ממש מתעצבן (מרים את הראש, מוריד אוזניים ולפעמים בועט עם רגליו האחוריות). מכיוון שתנועת הסוס כה מיוחדת נעשים ניסיונות רבים לחקות אותה באמצעות מכשירים מתוחכמים. עם זאת, עדיין לא קיימת וכנראה לעולם לא תהיה מכונה שיכולה לדמות את התחושה מלאת החיות שחשים על גב הסוס. יש לתת דגש מיוחד לאופי הסוס - רוכב טוב צריך להכיר את סוסו בכל מיני מצבים כדי לדעת איך להגיב בצורה הטובה ביותר. מחקר שוודי גילה שמרבית תאונות הרכיבה הקשות נגרמות כשהסוס פשוט לא מבין את הרוכב, ולא עקב חוסר משמעת.

סוזן דיברה על המיומנויות הפיזיות הנדרשות לרכיבה: שיווי משקל, חוש קצב, קואורדינציה, תזמון ויציבות דינמית של עמוד השידרה. היא הסבירה שעמוד השידרה שלנו יציב עקב הגמישות שלו ואילו עמוד שידרה ללא יכולת תנועה אינו יציב כלל. התנועה היא הבסיס ליציבות – לדוגמה רוכב אופניים שעומד במקום נדרש לתנועות רבות כדי להתאזן בלי לגעת עם רגליו באדמה.

כשמלמדים רכיבה חשוב להסביר את התאוריה - כשמבינים את ההגיון המוטיבציה עולה ומתאמצים יותר. לדוגמה, כשמלמדים רוכבים לשבת ישר יש להסביר שכך הם יותר יציבים ושניתן כך לשמור על בריאות הגב שלהם ושל הסוס. איש סוסים טוב משלב ידע עם ניסיון מעשי וכך ניתן למנוע טעויות רבות.

סוזן דיברה על שלבי האימון של הסוס והרוכב: בראש ובראשונה חשוב למצוא את הקצב - לא לרוץ, אך גם לא להתעצל. אחרי הקצב באה הרכות – הרוכב צריך להרגיש שהסוס משוחרר ורוצה לזוז קדימה (מעידים על כך זנב ואוזניים משוחררים ומתנועעים). לאחר מכן מגיע הקשר שהנו החיבור הרך בין ידו של הרוכב לפה של הסוס. האימפולסיה – הסוס דוחף עם הרגליים האחוריות בכל צעד והאנרגייה עוברת לכל אורך הגוף דרך גבו הגמיש. יישור – הרגליים הקדמיות והאחוריות של הסוס פועלות על אותו מסלול בשני הצדדים. איסוף – הסוס מעביר את רוב משקל גופו לרגליים האחוריות. סוזן הסבירה שהרכיבה היא מצב לימודי מורכב לרוכב ולסוס. הקשר הרגשי עם הסוס חשוב ביותר וסוס יעשה המון בשביל רוכב שהוא אוהב. היא סיפרה על רוכב קפיצות אולימפי שנפצע בחימום ורכב מסלול שלם כאשר הוא מחזיק את המושכות ביד אחת. הוא ניצח בתחרות כי הסוס אהב אותו והתאמץ בשבילו.

הכלים שלנו לתנועה הם העצבים, המפרקים והשרירים. שרירי הידיים והרגליים בנויים לתנועה ואילו שרירי הגוף מייצבים אותנו. כל השרירים קשורים ביניהם ולכן ניתן להשפיע על שרירים מייצבים בעזרת שרירי הגפיים. דוגמה מצויינת לכך היא פתיחת הידיים לצדדים, תנועה שמאפשרת לפתוח על הכתפיים וליישר את הגב. מערכת העצבים הנה אוטומטית ומגיבה לתחושות ותמונות. לכן, ניתן ללמוד המון מצפייה ברוכבים אחרים וחיקוי שלהם.

כשמלמדים תנועה מתחילים מבפנים ועוברים החוצה. לדוגמה, רוכב שידיו מתרוממות למעלה בטרוט למעשה רוכב "מאחורי התנועה". יש לתקן את מנח הגוף (הפנים) ואז הידיים יסתדרו מאליהן (החוץ). אפשר לבקש מהרוכב להישען קצת קדימה למשל. לימוד תנועה מתחיל בגדול והופך לקטן ומדוייק. כשצופים ברוכב מתקדם נראה שהוא כמעט ולא זז. כשמלמדים רכיבה אפשר לבקש מהרוכבים לנסות ולהרגיש עד כמה הם יכולים לעדן ולהקטין את התנועות שלהם ועדיין לקבל תגובה מהסוס.

את שיווי המשקל מוצאים אחרי שחשים את הקצב. הרגש חזק מההיגיון ולכן רוכב שנוטה לאחד הצדדים באוכף, עלול לחוש שהוא בעצם באמצע. במקרה זה יש לשנות את תחושת המרכז. אפשר לבקש מהרוכב ליטות שמאלה באוכף, לחזור למרכז ואז ליטות ימינה. מבצעים את התרגיל מספר פעמים עד שהרוכב מתחיל לחוש את המרכז האמיתי. רוכב שאינו בשיווי משקל ישתמש בהרבה כח. כשמוצאים את שיווי המשקל אפשר להיות רכים, אך לשמור על מתח חיובי בשרירים. יש לזכור כי הדבר המפחיד ביותר עבור הסוס הוא איבוד שיווי המשקל שעלול לגרום לנפילה ולכן יש להקדיש תשומת לב רבה לנושא.

סוזן הסבירה כיצד ללמד את תנועת האגן בקנטר – מבקשים מהרוכב לדלג על הריצפה ולחוש את התנועה. האגן עושה את אותה התנועה גם בקנטר. בדרך כלל רוכב שלא מצליח לעקוב אחר תנועת הסוס בקנטר, אינו מצליח לשחרר את שרירי הגב התחתון. אפשר לשים את היד על הגב התחתון כשהסוס דוהר והתחושה עוזרת להשתחרר. אפשר גם ללכת או לרוץ אחורה על הריצפה כדי לשחרר את שרירי הגב התחתון. 


 

כולי תקווה שהטעימה הקטנה הזו עשתה לכם טעם של עוד ועודדה אתכם להגיע בהמוניכם להרצאות הבאות שיהיו יותר ממוקדות ופרקטיות. ונסיים עם עידכון קטן מהשטח - התחרות שתוכננה להיום בחוות טוקסנה נדחתה לעוד שבועיים (22 לינואר), מפאת מזג האויר. גשם אומנם לא היה אבל אני שמחה שניתנו לי ולביוטי עוד שבועיים להתאמן על המבחן 

יום ראשון, 2 בינואר 2011

נפגשים עם סוזן

בשבוע שעבר נערכה בחוות אינטרה סדנה של הגברת סוזן פון-דיצה פולק. מדובר במפגש ראשון מתוך ארבעה מתוכננים, והמפגשים הבאים יתקיימו החודש (ינואר 2011) בימי ראשון בתאריכים 9/1, 16/1 ו-23/1. המפגשים פתוחים לקהל הרחב ואינם יקרים – 60 ש"ח למפגש. אחרי הסדנה נוכחתי שאני שמה לב לדברים חדשים בשיעורי הרכיבה שאני מעבירה ויכולה לעזור לתלמידים שלי בצורה טובה יותר. מומלץ בחום לכל הרוכבים ומדריכי הרכיבה להתאמץ ולהגיע אפילו למפגש אחד כדי להבין במה מדובר. 


 סוסת הפלינגר על חוף הים ליד אינטרה


כמו שכתבתי בפוסט קודם, סוזן הנה פיזיותרפיסטית בנוסף להיותה רוכבת ומדריכת רכיבה. המיוחד בסדנאות שלה הוא השילוב בין הפרקטיבה של הרכיבה לבין התאוריה של הפיזיולוגיה. סוזן סיפרה שהיא הכינה את ההרצאות לסדנאות שהיא מעבירה ביפן, ואז חשבה בעצם למה לא לעשות אותן גם בארץ? היא סיפרה שבמולדתה, גרמניה, ניצלו את ערבי החורף הקרים להרצאות בנושאים שונים והחליטה לנסות ליישם את הרעיון גם כאן.

המפגש הראשון הוקדש לשיפור הרכיבה ללא רכיבה, ובפוסט הבא אפרט על מה מדובר. המפגשים הבאים יוקדשו לנושא של שיווי משקל תוך כדי תנועה וכל אחד מהם יתייחס לחלק מסויים של הגוף - האגן, פלג הגוף העליון והרגליים. 


 
זיכרונות מימיי העליזים באינטרה


המפגש נערך באווירה כייפית ולימודית והגיעו אליו עשרות אנשי סוסים, מדריכים ורוכבים מכל סגנונות הרכיבה. בסוף המפגש ענתה סוזן לשאלות המשתתפים והלכנו הביתה הרבה אחרי שנגמר הזמן שהוקצב למפגש כי היה כל כך מעניין ונחמד. סוזן הציגה בפנינו מידע רב באנגלית הרהוטה שלה ובפוסט הבא אנסה להביא את עיקרי הדברים בשביל מי שלא הצליח להגיע.