יום ראשון, 12 ביוני 2011

רז ניצני חוזרת

רז ניצני, רוכבת ומאמנת דרסז' מקצועית, שבה אלינו לארץ לאחר 10 וחצי שנים בגולה. בחודשים האחרונים שמעתי עליה המון - שהיא רוכבת נהדרת ומאוד מצליחה בהולנד, אבל שום דבר לא הכין אותי למפגש איתה... 




המפגש הראשון שלי עם רז היה בקליניקת שיפוט שהתקיימה בחורף בחוות מרלט שבכפר מונאש. כשחילקתי לשופטים את טפסי המבחנים כמעט ודילגתי על רז שנראתה לי צעירה מאוד (לא היו לי מספיק טפסים אז שמרתי אותם לשופטים הותיקים שהכרתי). מאז כבר הספיקה רז להיכנס למצבת השופטים שלנו והיא עושה עבודה רצינית ומסורה גם בתחום זה.

אני חייבת להודות שמהרגע הראשון ששמעתי על רז, סיפורה ריתק אותי ונגע לליבי - בחורה צעירה וחדורת מוטיבציה שמהמרת על הכל כדי להגשים את החלום ולהיות הרוכבת הטובה ביותר שהיא מסוגלת להיות. אני חושבת שכולנו יכולים ללמוד המון מהסיפור של רז ולכן בחרתי להביא אותו כאן, פרק אחר פרק. אז הנה הסיפור השלם, כפי שסופר על ידי רז ניצני.




בשנת 1999, כשהייתי בת 18, זכיתי בתואר אלופת ישראל בדרסז' ברמה ג' ועליתי לרמה ד'. בתחרות 
ה- FEI צ'לנג' הבינלאומית שהתקיימה באותה עונה, ניצחתי את הבית כולו (מבין כל המדינות המשתתפות) ברמת ה- ADVANCED. בשל ההישגים המרשימים הוענק לי מעמד של ספורטאית מצטיינת בזמן השירות הצבאי. ספורטאי מצטיין יכול לצאת לחופש לפני תחרויות לצרכי אימון וכן לטוס לחו"ל לתקופה של עד חודשיים לאותה מטרה.

בשלב זה התחלתי לתכנן את עתידי. שמעתי על רוכבים ישראלים רבים שהתאכזבו מאוד מהניסיון לבנות קריירה בחו"ל, ואילו המאמן שלי דאז (טל גורן) התעקש שבארץ אין לי לאן להתקדם. החלטתי לנצל את ההזדמנות שהעניק לי הצבא ולנסוע להולנד לשישה שבועות כדי לבדוק את השטח.

 


טל הכיר את הבעלים של חוות אקסחון ההולנדית, לינוס ואן לירן, וקישר ביננו. באותה תקופה התאמנו בחווה והצליחו מאוד שני רוכבים צעירים בגילי ולכן החלטנו שזוהי החווה בשבילי. אפשר לומר שזו הייתה אהבה ממבט ראשון. לינוס התרשם מהרכיבה שלי, כך שכבר בימים הראשונים רכבתי על שניים או שלושה סוסים מידי יום. בשאר הזמן הייתי הסייסת (groom) של תמר, אחת הרוכבות הצעירות והמצליחות בחווה, ובעיקר איכפתי סוסים וטיפלתי בהם. תמר  נתנה לי מידי יום להרגיש תנועות דרסז' ברמה מתקדמת יותר ממה שהכרתי, כמו טרוט ארוך ומעבר פשוט מהליכה לקנטר. למדתי המון בתקופה הקצרה הזו והבנתי שכאן נמצא עתידי.

במשך עשרת החודשים שנשארו לי בצבא שמרתי על קשר הדוק עם תמר ובסוף הצבא שבתי לחוות אקסחון (פירוש השם הוא משושה על שם ששת תחומי ההתמחות של החווה) ונשארתי שם במשך 10 וחצי שנים. לפני כשלושה חודשים חזרתי ארצה ובפוסטים הבאים אספר את קורותיי בתקופה הקשה, המדהימה והמרתקת שעברה עליי בהולנד.


יום שבת, 11 ביוני 2011

הכל דבש

 רוכב במקצה קדם א' 5


היום (יום שבת 11/6/11) התקיימה תחרות פנימית בחוות דבש שבמושב בצרה. בתחרות השתתפו כ- 60 רוכבים ברמות שונות והיא נמשכה מהבוקר ועד לשעות אחר-הצהריים. את התחרות שפטה אביבה גליקמן, שופטת מוסמכת מטעם ההתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה. מדובר בתחרות הראשונה מסוגה מאז אוחדה החווה עם אורוות החן (בית ספר לרכיבה שפעל ברעננה) ובה השתתפו רק רוכבים מהחווה. השאיפה היא לקיים בהמשך תחרויות נוספות בהשתתפות רוכבים מחוות אחרות, כדי ליצור עוד אתגר ועניין.


טקס חלוקת הפרסים של מקצה קדם א' 5


בתחרות התקיימו מקצים לרוכבים מתחילים שכללו הליכה וטרוט, מעגלים, שינויי כיוון ומעברים בין המקצבים. כמו כן התקיימו מקצים מתקדמים יותר שכללו גם קנטר. אתמול (יום שישי 10/6/11) התקיים מקצה חדשני לשומרי שבת, כדי שגם הם יוכלו להשתתף בתחרות. את המקצה שפטה קרין גרייפמן, רוכבת רמה ה' וחברה בועדת הדרסז' בהתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה. בסיום התחרות חושבו התוצאות משני הימים, כך שגם הציונים של המקצה ביום שישי נחשבו בציון הסופי.


מנצחת מקצה קדם א' 5


אני הצטרפתי לצוות החווה רק בחודשים האחרונים והגשתי שני תלמידים לתחרות. העבודה עם הרוכבים כהכנה לתחרות תרמה מאוד להתקדמות שלהם בתקופה האחרונה. ההכנה לתחרות מיקדה אותנו (אותי ואת הרוכבים) והעניקה לנו מטרה ברורה ומוגדרת. השאיפה לרכוב הכי טוב שאפשר נתנה לנו מוטיבציה וההערות של השופטות נתנו לנו כיוון לעבודה בתקופה הקרובה. זו הייתה חוויה כייפית, מעניינת ומלמדת.


 מנצחת מקצה קדם א' 4 והמדריכה הגאה - מזהים?


אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות לכל הצוות בחוות דבש שקיבל אותי בזרועות פתוחות ותוך זמן קצר עזר לי להרגיש בבית. בתקופה הקצרה שלי בחווה למדתי כמה חשוב ונעים להיות חלק מחווה מסודרת ומנוהלת היטב. החווה מושקעת מאוד וכוללת מגרש מקורה גדול המאפשר רכיבה בכל ימות השנה, מגרש קפיצות ומגרש דרסז'. בנוסף, מידי בוקר כל הסוסים יוצאים להליכון או משוחררים בגדרות ייעודיות. המגרש המקורה, האורוות, המשרדים ואזורי השירות (שרותים, מטבח וחדר אוכל) נמצאים תחת קורת גג אחת, כך שהכל מאוד קרוב ונוח. צוות החווה דואג לכל צרכי הסוסים, החל מפעילות גופנית נאותה, מזון משובח וטיפול מסור. האווירה בחווה נעימה מאוד והלקוחות זוכים ליחס אישי ולמענה זריז על כל בעייה שמתעוררת.


חוות דבש

יום ראשון, 5 ביוני 2011

סוף עונה


בסוף השבוע שעבר, בימים שישי ושבת 27-28 למאי נערכה אליפות ישראל בדרסז' לעונת 2010-2011 בחוות נועם שבקיבוץ נצר סירני. התחרות חתמה את עונת התחרויות הנוכחית שהייתה אחת המוצלחות בכל הזמנים מבחינת כמות המתחרים בתחרויות. לאליפות הוזמנו הרוכבים הטובים והמתמידים ביותר, שהשיגו את מירב הנקודות בתחרויות הדירוג שנערכו במהלך העונה ועמדו בקריטריונים שנקבעו מראש.


 אלופי ישראל ברמה ה'


באליפות התקיימו חמישה מקצים ברמות א' (רמת הבסיס) עד ה' (הרמה גבוהה ביותר) וכן שני מקצים פארא-אולימפים (רכיבת נכים). מדובר בארוע חגיגי מאוד הנמשך יומיים והמנצח הנו הרוכב שצבר את מירב הנקודות בשקלול תוצאות שני הימים. תחרות נשפטת על ידי שני שופטים בכירים המגיעים במיוחד מחו"ל לרגל הארוע. ועדת דרסז', הגוף האחראי על הענף בישראל, מזמין את השופטים ומארח אותם בזמן שהם שוהים כאן. 


אלופי ישראל ברמה ד'


השנה שפטו את התחרות מר מתי בומארס מהולנד והגברת סאלי אמסטרדמר (שופטת ישראלית המתגוררת בבלגיה מזה שנים רבות). מתי וסאלי הינם שופטים בינ"ל ומאמנים מוערכים מאוד באירופה. מתי שפט בעונה הקודמת את גמר ליגת הצפון ואילו סאלי שפטה את האליפות גם בעונה הקודמת. הרוכבים בתחרות זכו לשיפוט של שני שופטים, כאשר כל שופט ממוקם בנקודה שונה במגרש. מדובר כמובן בשיפוט מדוייק הרבה יותר והשופטים היו שבעי רצון מכך שלא היו הבדלים משמעותיים בנקודות שהעניקו לצמדים.


אלופי ישראל ברמה ב'


ונעבור לאלופי ישראל לעונת 2010-2011: ברמה הגבוהה ביותר, רמה ה', התחרה רק צמד אחד וניצח כמובן, מיטל נברה והסוס המקסים פלוריאנו מחוות דבש שבבצרה. ברמה ד' התחרו ארבע צמדים חזקים והמנצחים הגדולים הינם שלי היימן והסוס סרדוניקס מאורוות רמת יוחנן. הצמד נתן הופעה מרשימה ביותר, במיוחד ביום השני בו רכבו מבחן לצלילי מוזיקה. ברמה ג' ניצחה תומר אפרת עם הסוס סתיו מתוך שבעה רוכבים. ברמה ב' ניצחה זוהר גודני עם הסוס סברה אינדיאן אור מחוות סברה ערביינס שבגבעת חיים איחוד. זוהר ניצחה לאחר קרב צמוד ביותר עם סגנית אלופת ישראל, מורן נשרי. וברמה א' ניצחה דנה שקד מחוות אינטרה עם הסוסה דאנס והעפילה על 13 המתחרים האחרים. לזוכים בתחרות הוענקו גביעים מהודרים ורוזטות מתנת ועדת דרסז' וכן פרסים כספיים ומתנות מתנת הספונסרים של התחרות.