יום שבת, 30 ביולי 2011

עץ הרכיבה - ליווי התנועה


לפניכם המאמר השלישי בסידרה. תהנו!


כשאנו מתקדמים בעץ הרכיבה, המטרה היא לפתח ישיבה עצמאית כדי שנוכל להשפיע על הסוס. המשמעות של ישיבה עצמאית היא לסמוך אך ורק על שיווי המשקל כדי להישאר על הסוס. כדי להישאר בשיווי משקל, משתמשים במתח שריר ספורטיבי בצורה משוחררת וללא היאחזות של השרירים כדי להישאר על הסוס. כשהרוכב שולט בגופו, אפשר להתחיל להשפיע ולשלוט בגוף הסוס.

השלב הראשון של בניית ישיבה עצמאית הוא ללמוד להשתחרר ברכיבה. השלב השני הוא למצוא את שיווי המשקל מעל מרכז הכובד של הסוס. השלב השלישי הוא להרגיש וללוות את תנועת הסוס בהליכה, טרוט וקנטר.

"ללוות" לא אומר רק לשבת באופן פאסיבי ולתת לתנועת הסוס להזיז את גופך. זוהי פעילות אקטיבית של השרירים שמתאמת בין המקצבים של הרוכב והסוס ויוצרת הרמוניה. על הרוכב להיות מודע לגופו. יש לרכוב בשיווי משקל ולהשתמש במתח שריר אלסטי וספורטיבי, ולא  במתח תפוס, נאחז ועצבני, כדי להישאר בשיווי משקל. צריך שרירי בטן חזקים ומפרק ירך משוחרר וגמיש שנע בחופשיות. ליווי התנועה הנה מיומנות הכרחית כדי לרכב בקצב של הסוס ובהרמוניה איתו. בלי ישיבה עצמאית ושליטה מוחלטת בכל איבר בגוף, הרוכב תמיד יגביל את תנועת הסוס שלו.

מדריך טוב ייבחר סוסי בית ספר שיעזרו לרוכב בכל שלב בו הוא נמצא. סוס בית ספר טוב יעזור לרוכב להיות משוחרר ובשיווי משקל כדי ללמוד ללוות את תנועת הסוס. מדריכים רבים משתמשים בלונג' כדי לעזור לרוכבים להרגיש את תנועת הסוס.

זו הנה הבנה פשוטה למדי. אך ההבנה המנטלית והיישום הפיזי דורשים עבודה קשה וריכוז מחשבתי. דרושות שעות רכיבה רבות על סוסים שונים כדי להשיג ישיבה עצמאית באמת ולעיתים קרובות נראה שההתקדמות מתעכבת. אתה מבין את זה על סוס אחד אבל לא על סוס אחר. אתה מתקדם מאוד על סוס אחד אבל חוזר אחורה על סוס אחר. המפתח הוא להשתמש במשוב שכל סוס נותן כדי לאתר בצורה מדוייקת את האזורים החלשים שלך.

תגובות הסוס מרמזות אם אינך מלווה את תנועתו כמו שצריך. כשהרוכב נמצא לפני או אחרי תנועת הסוס, הסוס יוצא משיווי משקל. הסוס ינסה לתקן זאת כדי להרגיש שוב בנוח ובשיווי משקל. כשהרוכב מאחורי התנועה, הסוס יכול להרגיש זאת בתור דחיפה קדימה ולרוץ, או להאט ואף לעצור, כשהוא מנסה למקם מחדש את רוכבו מעל מרכז הכובד (שם הכי נוח לו לשאת את המשקל). רוב הרוכבים נוטים להיות מאחורי התנועה.

התלמיד הממוצע אצלנו שרוכב לפחות פעמיים ביום מבלה כשנה בפיתוח המיומנויות והשרירים הדרושים כדי לרכוב בשלושת המקצבים. ראשית בצורה משוחררת, שנית בשיווי משקל ושלישית תוך ליווי תנועת הסוס. במהלך שנה זו יהיו זמנים שהרוכב ישיג בקלות את שלוש המטרות הללו בהליכה, אך יתקשה מאוד להישאר יציב מעל מרכז הכובד של הסוס בטרוט. או שיצליח ללוות את תנועת הסוס בהליכה וטרוט, אך בקנטר יתקשה להשתחרר מספיק כדי ללוות את תנועת הסוס על שני הצדדים.

לעיתים קרובות כשעובדים על הישיבה נתקעים. צריך לזכור שכל אחד מתקדם בקצב שלו ואפילו אם לוקח יותר זמן בשלב מסויים, ייתכן שהשלבים הבאים יבואו בקלות רבה יותר. יש לצפות להיתקע מפעם לפעם ולא להתייאש ולהתעצבן. צריך להיות מודעים לכך שזה נורמלי. המודעות והשליטה הגופנית שמנסים לפתח מאוד מורכבות הן פיזיולוגית והן פסיכולוגית.

במקרים רבים כדי להתקדם צריך לוותר על רמה מסויימת של שליטה בה השתמשת עד כה ולהתחיל מהתחלה. רוכב שנשאר על הסוס כשהוא נאחז מרגיש "בשיווי משקל" על הסוס. עם זאת, כדי להשיג ישיבה עצמאית באמת, הוא יצטרך לוותר על הביטחון של האחיזה כדי ללמוד לרכוב באופן משוחרר ובשיווי משקל אמיתי. עד אז לא יוכל ללוות את תנועת הסוס. הוא ירגיש תקוע. האירוניה היא שכאשר הרוכב יוותר על על האחיזה, הרכיבה תיסוג לאחור לתקופה מסויימת. עובדה זו מתסכלת רוכבים רבים ומקשה עליהם לוותר על הרגלי רכיבה רעים שפיתחו ולפחות נותנים להם תחושה מסויימת של שליטה. המציאות היא שאם לא מוותרים על השליטה הזו ומלמדים מחדש את הגוף, אי אפשר להתקדם לשלב הבא.

אם אין לך ישיבה עצמאית, עדיין תשפיע על הסוס אך בצורה שתיצור תוצאות גרועות ותסכול עבורך ועבור הסוס. לפני שאתה והסוס תוכלו לשחק ברמות הגבוהות במשחק שבחרתם, היכולות להשתחרר, למצוא את שיווי המשקל מעל מרכז הכובד של הסוס וללוות את התנועה בכל המקצבים הינן הכרחיות.

המחברת פיית מרדית הינה דירקטורית של Meredith Manor International Equestrian Centre  מעל 20 שנה. היא מהווה חלק אינטגרלי בפיתוח תכניות הלימוד של בית הספר. פיית לא רק מנהלת את חיי היום יום של בית הספר, אלא נשארת בקשר ישיר וקרוב עם התלמידים בעזרת השיעורים שהיא מעבירה בעצמה.
כמקצוענית בתעשיית הסוסים מזה 30 שנה, פיית אימנה וגם התחרתה והציגה בעצמה סוסים ברמות שונות של דרסז'. היא כרגע מאמנת רוכבים בדרסז', ריינינג וכן eventing.

פיית בעלת תואר בוגר בחינוך (BS in Education), מטעם מכללת גורדון, וונהם, מסצ'וסט, ארה"ב.
מרדית מנור המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים מוכר כמוסד חינוכי למקצועות הסוסים על ידי
ה- ACCET.

כל הזכויות שמורות למרדית מנור, המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים.
2001-2011 Meredith Manor International Equestrian Centre. All rights reserved
147 Saddle Lane, Waverly, WV 26184; 800.679.2603; www.meredithmanor.edu

עץ הרכיבה - שיווי משקל


בתקווה שנהנתם והחכמתם מהמאמר הראשון, הנה המאמר השני בסדרה, והפעם התרגום הוא שלי :-)


כשתלמיד עולה על הסוס בשיעור הראשון, הוא תמיד עסוק קודם כל בלהישאר שם. כולם מפחדים ליפול, במיוחד בשיעורים הראשונים. בין אם אתה התלמיד ובין אם אתה המורה, יש להיות מודע לפחד הזה ולכך שהוא מאוד נורמלי.

הפחד ליפול יוצר מתח מנטלי ופיזי. לכן ההרפייה נמצאת בבסיס של עץ הרכיבה, סדרת המיומנויות שהרוכב צריך ללמוד כדי לפתח ישיבה עצמאית. כדי להרגע יש להיות מודע לכל חלק בגוף – לכל שריר ולכל מפרק  ולאתר את המקומות בהם יש מתח. כשתוכל להרפות את כל המתח הלא רצוני, תוכל לעבור לשלב הבא של עץ הרכיבה. כשתוכל להשאר משוחרר מעל מרכז הכובד של הסוס, תהיה בשיווי משקל. כשאתה בשיווי משקל, תוכל להישאר על הסוס.

באופן עקרוני, מרכז הכובד של הסוס הנו בדיוק היכן שאתה יושב. אם אתה נאחז באמצעות השוקיים או  הירכיים, או נשען על המושכות כדי להישאר על הסוס, אינך בשיווי משקל. שיווי משקל טוב דורש שיחרור ומציאת המרכז. שיווי המשקל הנו אנכי ולצדדים.

שיווי המשקל האנכי מתייחס לתנוחת פלג הגוף העליון. כשהינך בשיווי משקל אנכי, אינך נוטה קדימה מידי ואינך נשען אחורה מידי. המשמעות של שיווי משקל לצדדים הנה לחץ שווה על שתי עצמות הישיבה. אינך נשען או נופל שמאלה או ימינה.

כדי לשמור את היישור הממורכז מעל מרכז הכובד של הסוס, יש להשתמש בשרירים בצורה נכונה. המשמעות של שימוש נכון בשרירים הנה כיווץ קבוצות השרירים הנכונות כדי לשמור את הגוף יציב מעל מרכז הכובד של הסוס. זהו מתח שריר ספורטיבי לעומת מתח שריר עצבני שמפר את השיחרור. קבוצות השרירים העיקריות ששומרות על היישור או על שיווי המשקל הן שרירי הבטן העליונים והתחתונים.

יש לזכור ששיווי משקל הנו חשוב גם עבור הסוס (תלוי באיזה שלב של האימון הסוס נמצא). ייתכן שהסוס לומד איך לשאת את עצמו ואת משקל הרוכב תוך שמירה על שיווי המשקל. כשאתה שקט ויציב מעל מרכז הכובד של הסוס, אתה עוזר לו להישאר בשיווי משקל. אם אתה מאבד את שיווי המשקל, אתה מוציא גם את הסוס משיווי משקל.

להיות מודע ליישור הגוף, יעזור לפתח שיווי משקל טוב יותר. מדריכי רכיבה מטיפים לתלמידים מתחילים לגבי יישור המרפק, האגן והקרסול כך שעובר ביניהם קו ישר. אם כפות הרגליים שלך ממוקמות לפני הגוף, פלג הגוף העליון יהיה מאחורי התנועה של הסוס. אם הרגליים מונחות אחורה מידי, פלג הגוף העליון יהיה לפני התנועה של הסוס. כשהסוס מרגיש זאת הוא רוצה לתקן זאת.

אם הינך רוכב מאחורי התנועה, הסוסים יעשו אחד משני דברים: הם ירוצו קדימה או יאטו, אולי אפילו יעצרו, כשהם מנסים להחזיר אותך מעל מרכז הכובד שלהם שם נוח להם לשאת את משקלך.

כשגופך נשאר משוחרר ויציב מעל מרכז הכובד של הסוס, היישור שלו יישתנה בהתאם לכיוון, למהירות ולמקצב של הסוס. זה נכון במיוחד כשמגיעים לרמות הגבוהות של כל ענף רכיבה. למשל כאשר הסוס ממריא לפני קפיצה, פלג הגוף העליון של רוכב הקפיצות מתקפל קדימה כדי להישאר מעל מרכז הכובד של הסוס. באותו אופן, רוכב קאטינג ישים משקל רב יותר על עצם ישיבה אחת כשהסוס משנה כיוון או רוכב ריינינג ישים משקל רב על שתי עצמות הישיבה כשהסוס מבצע עצירת החלקה (slide stop). הם מיישרים מחדש את הגוף שלהם כדי להישאר מעל מרכז הכובד של הסוס ולהישאר בשיווי משקל כשהסוס משנה את שיווי המשקל שלו כדי לבצע תרגילים ברמה גבוהה.

הבנת עץ הרכיבה עוזרת לבנות בסיס איתן, ישיבה עצמאית שתיקח אותך לרמות הגבוהות של ענף הרכיבה שבחרת. כשהינך משוחרר ובשיווי משקל, תוכל להתחיל לעבוד על ליווי תנועת הסוס בהליכה, טרוט וקנטר. התקשורת שלך עם הסוס עולה לרמה חדשה. אז תוכל להשתמש בעזרים כדי לבקש מהסוס תנועות מסויימות. ככל שהתקשורת שלך עם הסוס תשתפר, תתחיל לשים לב לקצב ולתיזמון, ותוכל לתאם את העזרים לדיוק רב יותר. לבסוף, במקום לבקש רק דברים שהסוס כבר יודע, תוכל להתחיל להשפיע על הסוס, וללמד אותו תנועות חדשות ומשחקים חדשים. בתחילת זה אולי ייראה כמו מטרה בלתי אפשרית. פשוט תמשיך לרכב. 




המחברת פיית מרדית הינה דירקטורית של Meredith Manor International Equestrian Centre  מעל 20 שנה. היא מהווה חלק אינטגרלי בפיתוח תכניות הלימוד של בית הספר. פיית לא רק מנהלת את חיי היום יום של בית הספר, אלא נשארת בקשר ישיר וקרוב עם התלמידים בעזרת השיעורים שהיא מעבירה בעצמה.
כמקצוענית בתעשיית הסוסים מזה 30 שנה, פיית אימנה וגם התחרתה והציגה בעצמה סוסים ברמות שונות של דרסז'. היא כרגע מאמנת רוכבים בדרסז', ריינינג וכן eventing.

פיית בעלת תואר בוגר בחינוך (BS in Education), מטעם מכללת גורדון, וונהם, מסצ'וסט, ארה"ב.
מרדית מנור המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים מוכר כמוסד חינוכי למקצועות הסוסים על ידי
ה- ACCET.

כל הזכויות שמורות למרדית מנור, המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים.
2001-2011 Meredith Manor International Equestrian Centre. All rights reserved
147 Saddle Lane, Waverly, WV 26184; 800.679.2603; www.meredithmanor.edu

יום ראשון, 24 ביולי 2011

עץ הרכיבה - שחרור

לאחרונה פנו אליי מהאתר החדש עולם הסוס בבקשה לתרגם סדרת מאמרים בשם "עץ הרכיבה". זה המקום לציין שבאתר מתקיימת מידי חודש תחרות תמונות: התמונה שזוכה במירב ההצבעות מפורסמת בעמוד הראשי באתר ומזכה את הצלם בפרסים! 

ובחזרה למאמרים - כל מאמר מתאר תחום מסויים ברכיבה, מהבסיס ומעלה. התרגום הראשון המובא כאן איננו שלי, אך החלטתי לפרסם אותו בכל זאת כדי ליצור רצף הגיוני של מידע. המאמרים כתובים בשפה פשוטה וקלילה ומתארים את היסודות של תורת הרכיבה. כמדריכת רכיבה המאמרים עוזרים לי להסביר לתלמידים שלי את עקרונות הרכיבה. ונעבור למאמר הראשון...

לפני שתוכלו לתקשר באופן ברור עם הסוס ולהורות לו מהו הקצב, המקצב וצורת התנועה הרצויה לכם, אתם צריכים לשלוט על הגוף שלכם. אינכם יכולים להשפיע בו זמנית על המקצב, צורת התנועה וההרמוניה עם הסוס, אלא אם כן אתם ממש מעל מרכז הכובד שלו. או אז תוכלו להחיל את הרצף הנכון של העזרים עם הלחץ הנכון והעיתוי הנכון. בכדי לשלוט בגוף שלכם עד כדי כך, אתם צריכים להיות בעלי ישיבה עצמאית כשהנכם על הסוס.

שחרור הגוף הינו המיומנות הבסיסית שרוכבים חייבים בדרך להשגת ישיבה עצמאית. זה הראשון מששת הכישורים הנבנים זה על זה כדי ליצור את מה שאני מכנה בשיעורים שלי, "עץ רכיבה". כאשר התלמידים שולטים בהם, יש להם את היסודות הדרושים כדי לבחור כל ענף רכיבה מקצועית. ישיבה עצמאית הינה היסוד החזק המאפשר לתלמיד להצליח, לרכוב ולאמן סוס דרסז' או סוס ריינינג, או בעצם כל סוס ברמה גבוהה בכל ענף.

הרוכבים צריכים להיות רגועים פיזית ונפשית. פיזית, כל השרירים והמפרקים צריכים להיות משוחררים. הקרסול, הברך, הירכיים, המרפקים והכתפיים הם המפרקים עליהם אנו חושבים בהתחלה. עם זאת הרוכבים צריכים להיות מודעים למתח בכל מקום בגופם כגון הידיים או האצבעות, הצוואר או הלסת. סרקו את גופכם לעתים קרובות בעת הרכיבה כדי לזהות שריר או מפרק מתוח.

רוכבים רבים הינם מתוחים וזה בדרך כלל מופיע בתור מתח של הרגל התחתונה או התקשות של הישיבה, כך שאינם יכולים ללוות את תנועת הסוס. הדבר הראשון שמאמן צריך לעבוד עליו הוא הרפיה. אם יש לכם בעיות של מתח, ייתכן שהמאמן יורה לכם לקפוץ על האוכף ללא ארכובות עד שהשרירים והמפרקים ישתחררו מהמתח ותוכלו להיות משוחררים כמו בובת סמרטוטים. זכרו, המפרקים, ובעיקר הירכיים, הם בולמי זעזועים. כל מפרק מתוח או תפוס מקשה על הגוף לספוג את התנועה של הסוס.

די ברור שאם אתם קופצים על גב הסוס שלכם, תשומת לבו תתמקד בכאב ובאי הנוחות שהקשיחות שלכם גורמת לו. אם הישיבה שלכם גורמת לסוס אי נוחות, כל תקשורת אחרת שאתם מנסים ליצור הולכת לאיבוד.
אתם יכולים להזדהות עם הסוס. דמיינו שאתם רוכבים ופתאום מתפתח כאב נורא ברגלכם. ברגע שזה קורה, שום דבר אחר אינו חשוב. מה שהמאמן שלכם אומר לכם לא משנה כי אתם מתמודדים עם הכאב הזה ואליו יש להתייחס תחילה. אינכם משקיעים את כל היזע, הדם, והדמעות כדי לפתח ישיבה עצמאית כדי 
להיראות יפה כשהינכם יושבים על הסוס. 

אתם משקיעים את העבודה כדי לפתח בסיס או ישיבה על מנת לתקשר עם הסוס שלכם. בסופו של דבר, אתם צריכים להיות רגועים במקצבים של כל כל מיני סוסים. לעומת זאת כשאתם מעריכים את ההתקדמות שלכם, אתם עשויים לגלות כי ביכולתכם להיות רגועים בהליכה על כל סוס אבל אינכם יכולים עדיין להיות רגועים בטרוט על סוסים מסויימים או בקנטר על אחרים. מה שאתם רוצים זה להרגיש רגועים כל הזמן, אבל בהתחלה אתם הולכים לחוות זאת רק על כמה סוסים ורק במקצבים מסוימים.

הרפיה נפשית הולכת יד ביד עם הרפיה גופנית. אם אתם לא רגועים נפשית - אם אתם עצבניים על משהו, אם אתם מפחדים מהסוס, אם אתם סובלים מכאבים בגלל פציעה או בגלל מחלה, אז קשה להרפות. כאשר חלק אחד של הגוף שלכם באמת כואב, קשה להירגע בחלק אחר. אם אתם באמת מפחדים מהסוס, אפילו לנשום דורש ריכוז.

כדי להירגע נפשית, אתם צריכים להשאיר מאחור כל דבר בחייכם שגורם לכם לחץ . אני מלמדת את הסטודנטים שלי שכאשר הם שמים את הרגל בארכובה, הם צריכים לבנות תמונה מנטאלית של כל מה שעובר להם בראש ולהניח את הכל בפינה במגרש. הם יעזבו את זה שם במשך שעת שיעור הרכיבה ובסיומו הם יכולים לקחת את המחשבות שוב. אולם במהלך השיעור הם הולכים להירגע ולמקד את תשומת לבם על הסוס.

השלכת הבעיות שלכם בפינה של מגרש הרכיבה תבטיח שתבצעו את הרכיבה שלכם טוב יותר. לכל רוכב יש את החוויה של רכיבה שהתחילה לא טוב והסתיימה באותו אופן, כי הם כבר היו במצב רוח רע כשהם עלו על הסוס. אז אתם צריכים ללמוד לשלוט על זה. מי רוצה לבזבז שעה של הרכיבה כי  כועסים על מישהו שאמר משהו מגעיל או משום שהם מאפשרים לכל דבר אחר שקורה בחייהם להפריע לזמן הרכיבה שלהם?
כאשר מתחילים לבצע את זה, ושמים את המחשבות בצד, מגלים כי זה לא רק עוזר להירגע נפשית, זה גם הופך את הרכיבה לבריחה נהדרת מבעיות החיים. עם זאת, לעלות על הסוס ולשכוח כל דבר אחר לוקח זמן ותרגול. פשוט המשיכו לרכב.


המחברת פיית מרדית הינה דירקטורית של Meredith Manor International Equestrian Centre  מעל 20 שנה. היא מהווה חלק אינטגרלי בפיתוח תכניות הלימוד של בית הספר. פיית לא רק מנהלת את חיי היום יום של בית הספר, אלא נשארת בקשר ישיר וקרוב עם התלמידים בעזרת השיעורים שהיא מעבירה בעצמה.
כמקצוענית בתעשיית הסוסים זה 30 שנה, פיית אימנה וגם התחרתה והציגה בעצמה סוסים ברמות שונות של דרסז'. היא כרגע מאמנת רוכבים בדרסז', ריינינג וכן eventing.

פיית בעלת תואר בוגר בחינוך BS in Education, מטעם מכללת גורדון, וונהם, מסצ'וסט, ארה"ב.
מרדית מנור המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים מוכר כמוסד חינוכי למקצועות הסוסים על ידי 
ה- ACCET. 

כל הזכויות שמורות למרדית מנור, המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים.
2001-2011 Meredith Manor International Equestrian Centre. All rights reserved
147 Saddle Lane, Waverly, WV 26184; 800.679.2603; www.meredithmanor.edu

יום ראשון, 3 ביולי 2011

Night Fever


 

בשבועות האחרונים התחלתי לרכוב על סוס חדש בשם נייט פיבר מחוות דבש שבבצרה. הכוונה היא לעשות עליו פנסיון חלקי ואולי אף להתחרות איתו בעונה הבאה.


מדובר בסוס הולנדי מגזע KWPN בן 16 שנרכש על ידי משרד הביטחון עבור רוכב שנפצע קשה במהלך שירותו הצבאי ובימים אלה מתחרה באירופה בתחרויות דירוג לאולימפיאדת לונדון 2012. לרוכב יש סוס אחר עליו הוא מתחרה בחו"ל, אבל בין תחרות לתחרות הוא מגיע לארץ ורוכב גם על נייט. 


נייט שקט מאוד וקצת עצלן, אבל כשמבקשים ממנו להזיז את עצמו, יש לו צעד יפהפה והמון פוטנציאל. ברכיבה הראשונה היה קצת מפחיד לעלות על סוס שהגב שלו יותר גבוהה מהראש שלי. אבל ברגע שעליתי הרגשתי בבית - הצעד של נייט נעים ונוח בכל המקצבים והוא מאוד ממושמע ומנומס.
 

כרגע אני רוכבת על נייט עם מושכות גרמניות בנוסף למושכות הרגילות. את הגרמניות מחזיקים בידיים עם המושכות הרגילות והן מחוברות למתג ולחגורת הבטן ומעודדות את הסוס להאריך את הצוואר ולעבוד דרך הגוף (הסוס דוחף עם הרגליים האחוריות והאנרגייה עוברת לאורך כל הגוף). בהמשך, אחרי שנייט יהיה רך וגמיש יותר, נוריד את הגרמניות.


בשיעור הראשון שלנו נייט עשה כמה דברים ממש לא צפויים. כשניסיתי לקחת כיפוף חיצוני בקנטר הרגשתי פתאום קפיצה ענקית. המאמן אמר שנייט חשב שמחליפים קנטר (החלפת רגל באויר) ושפשוט צריך לבקש ממנו להחליף חזרה. כדי שנייט לא יחליף את הקנטר שומרים את הרגל החיצונית קצת אחורה כשמבקשים כיפוף חיצוני. בהמשך השיעור הרגשתי שהתנועה בטרוט מאוד גדולה וקפיצית. מסתבר שנייט אוהב להאריך את הצעד כשהוא שמח ומשוחרר. 


ידעתי שנייט סוס מדהים, אבל בחלומות הכי וורודים שלי לא תיארתי לעצמי שאזכה לרכוב על סוס כה איכותי. בינתיים האימונים מאוד קשים, אני עוד לא רגילה לרכיבה על סוס כל כך גדול ועצמתי, אבל זו חוויה מדהימה ואני מקווה שעם הזמן שנינו נתקדם ונשתפר.


תודה לשיר על התמונות :-)

יום שבת, 2 ביולי 2011

רז ניצני - Team Hexagon

בתקופה שהגעתי להולנד, חוות הקסחון החלה לצבור פופולריות ולהפוך מחווה קטנה ולא מוכרת לאחת החוות הגדולות והמצליחות בהולנד. תמר, הצעירה ממני בשנתיים, ולורנס (הבן של לינוס), הצעיר ממני בשנה, התחרו בקטגוריית Young Riders (רוכבים צעירים עד גיל 21) והגיעו להשגים מרשימים. בהולנד מחולקות רמות הרכיבה לפי גילאים, מתחילים ברמת Juniors (מקביל לרמה ד' בישראל), בהמשך עולים לרמת Young Riders (מקביל לרמת פרי סנט ג'ורג' בישראל) ומעל גיל 21 רוכבים ברמת Seniors (רמת גרנד פרי) בה ניתן להתחרות באולימפיאדה. בכל קבוצת גילאים הרוכבים המדורגים במקומות הראשונים יוצרים נבחרת לאומית המייצגת את הולנד בתחרויות בינלאומיות. מטרת השיטה היא ליצור רוכבים בשלים ומנוסים יותר ברמות הגבוהות. 


לורנס ורוביקיל באחד מסיבובי הניצחון בנבחרת הצעירה של הולנד

תמר ולורנס התאמנו עם לינוס ורכבו על סוסים שלינוס גידל. הסוסים נולדו בחווה, הוריהם הורבעו בחווה ונבחרו בקפידה על ידי לינוס. כשרק הגעתי המגרש הגדול היה בבנייה כך שרכבנו במגרש קטן מאוד (30X15 מטר), לעיתים אף חמישה רוכבים בו-זמנית! כל ערב היה לתמר ולורנס אימון עם לינוס ואני ישבתי וצפיתי בהם וכך למדתי המון. אצל רוב הרוכבים ברמות הגבוהות בהולנד נהוג שהאימונים סגורים בפני קהל (כמו למשל אצל אנקי ואן גרונסבן), כך שהיה לי מזל שיכולתי לצפות באימונים. לורנס נכנס לנבחרת הולנד ברמת Young Riders (היה בין ארבעת הרוכבים הטובים בהולנד ברמה זו) ותמר נכנסה לנבחרת הולנד ברמת Juniors. בהמשך נכנסה תמר לרזרבה של רמת Young Riders ואחרי שנה נכנסה לנבחרת וניצחה את אליפות אירופה.

לורנס רכב על הסטליון (סוס ההרבעה) רוביקיל. לאחר שהשיג תוצאות מרשימות ברמת גרנד פרי, רוביקיל אושר בספר העדר המובחר ביותר של הולנד והחל להרביע סוסות רבות. בין היתר הרביע רוביקיל את רוב הסוסות בחווה והעמיד עדר שלם של סוסים מוצלחים ביותר. עסקי השבחת הסוסים בחווה התחילו ממספר סוסים שגידלה אשתו של לינוס. האשה נהרגה לאחר שסוס בעט בראשה ולינוס, שעסק עד אז בעיקר בפירזול ובהדרכה, החל לעסוק גם בהרבעה. לינוס גדל בכפר בזיילנד (אזור האיים של הולנד) והינו מעין "לוחש לסוסים". הוא למד פירזול, עבד ורכב במספר חוות בהולנד והתחרה בדרסז' (הוא הכיר את המאמן טל גורן בתחרויות). לינוס הנו מנהיג מטבעו ובעל כישרון מולד לאילוף חיות (לא רק סוסים). הוא פיתח שיטה לאמן סוסים באמצעות שיווי המשקל של הרוכב ושימוש בעזרים עדינים. לינוס תמיד מחפש את הדרך שבה לסוס הכי קל להבין מה רוצים ממנו. ואכן, השיטה עובדת ולינוס נודע בכל הולנד בכך שהסוסים הצעירים שלו מבצעים תרגילים ברמה גבוהה מתוך שיתוף פעולה והבנה.


תמר וקירן מנצחים באליפות אירופה לרוכבים צעירים


לינוס עובד מתוך הקשבה לצרכי הסוס הצעיר. בשנה הראשונה לאימון (עד גיל ארבע וחצי לערך) הוא מקפיד לא להתיש את הסוס. זאת מכיוון שברגע שהסוס מתעייף הוא עלול להיפצע. אם הסוס הצעיר רץ במשך רבע שעה כשהוא משוחרר במגרש, זה יהיה זמן האימון שלו. לאט לאט ובהדרגה, כשהסוס מתחזק, דרגת הקושי של האימון עולה. בהתאם לכך, הרבה פעמים היינו רוכבים על הסוסים הצעירים רק עשר דקות או רבע שעה ביום.

המשמעת העצמית של הרוכבים בחווה גבוהה מאוד. אני זוכרת שישבתי לראות סרט בסוף יום עבודה ולינוס סימן לי לשבת ישר כשתקע את אצבעו בגבי. הוא אמר שאי אפשר לשבת ישר ברכיבה אם לא מקפידים על גב ישר במשך כל שעות היום - זהו הרגל. באימונים שלי עם לינוס בתקופה הראשונה, עקב שמאל שלי הייתה מתרוממת למעלה ולא יכולתי לשלוט בזה. לינוס שאל באיזו תנוחה אני ישנה בלילה. מכיוון שישנתי עם רגל שמאל מכופפת מתחת לבטן, הוא הורה לי להפסיק לישון ככה או לישון עם שתי הרגליים מכופפות כדי לאזן. כשמבצעים תרגילים מורכבים וקשים ברכיבה, החולשות הגופניות באות ליידי ביטוי. כמו רוכב שצד אחד של האגן שלו נוטה לקרוס (למשל כשעומדים ונחים על רגל אחת, כך שהאגן לא מאוזן). החולשה תתבטא ברכיבה, בדרך כלל תוך כדי ביצוע של תרגילים מורכבים. לכן חשוב מאוד ליצור הרגלים נכונים ולהקפיד כל הזמן על יציבה נכונה ומאוזנת.

לינוס מכנה את צוות החווה TEAM Hexagon. המשמעות של TEAM על פי לינוס היא: Together Everyone Achieve More. כדי שהחווה תצליח כולם חייבים לתרום, לשתף פעולה ולעזור אחד לשני. למשל כשרוכבים במגרש, עוזרים אחד לשני ומעירים הערות (ולא צריך להיות מדריך מנוסה כדי לעשות זאת). כך למעשה רוכבים כל הזמן בפיקוח, הרכיבה אפקטיבית יותר ויש לה כיוון. כשמישהו מסתכל גם יותר מתאמצים. בנוסף, הרכיבה לצד רוכבים ברמה גבוהה מעוררת השראה ונותנת מוטיבציה להשתפר.