יום חמישי, 19 בינואר 2012

מכת חום

 
אחרי שהבנו איך הקור משפיע על הסוסים, להלן מאמר נוסף מאתר The Horse, והפעם על נושא שמוכר לנו יותר בישראל - תנאי חום ולחות. עוד כמה חודשים כבר נשכח שהיה לנו קר בחורף ואולי המאמר שלהלן יעזור לנו להתחמם קצת :-)

כולנו משוועים למזג אויר חמים יותר ולרכיבות הארוכות שמתאפשרות בקיץ. אך חום ולחות עלולים להוות בעייה חמורה לרוכב ולסוס, שכן מחלות חום עלולות להיות מסוכנות ואף קטלניות. לסוסים מערכת טבעית לויסות חום הגוף ולקירור, ולמרות זאת הם עלולים להגיע למצב בו הגוף איננו מצליח להתמודד עם החום. מכת חום (היפרתרמיה) מתרחשת כאשר הסוס לא מצליח לווסת את חום הגוף שמתחיל לעלות.

הסימנים של מכת חום הם:

עלייה בקצב הנשימה שאיננה מאטה כשהסוס במנוחה – 40-50 נשימות בדקה (אמור להיות 8-16).

עלייה בקצב הלב שאינו מאט לאחר מספר דקות מנוחה - 80 פעימות בדקה (אמור להיות 36-44 פעימות בדקה).

טמפרטורה רקטלית של מעל 39.4 מעלות (אמור להיות 37.2 עד 38 מעלות).

תשישות ו/או הזעה מרובה או העדר הזעה בכלל.

אם לא מטפלים, היפרתרמיה עלולה לגרום למוות. חום בלבד או לחות בלבד אינם מהווים בעייה, הבעייה נוצרת בתנאי חום ולחות. רוב החוקרים מגדירים חום גבוה כמעל 30 מעלות ולחות גבוהה כ- 80-85%.

היפרתרמיה עלולה להתרחש כאשר אחד משלושת הבעיות הבאות קיימת: כושר ירוד, תנאי חום ולחות קיצוניים או מערכת ויסות חום חלשה.

אם רוצים לרכב אך חוששים שחם ולח מידי עבור הסוס, יש דרכים רבות לשמור על הסוס:

לבחור שעת רכיבה מתאימה השעה החמה ביותר במהלך היום הינה אחר-הצהריים. יש לרכב בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב המאוחרות. השעות בהן השמש איננה זורחת גבוה בשמיים קרירות יותר.

לרכב בצל עדיף לרכב במגרש מקורה ומאוורר. אם אין מגרש מקורה אפשר לרכב בשטח עליו מצלים עצים גבוהים. כך מקטינים את החשיפה של הסוס לחום הישיר של השמש.

כושר גופני טוב יש להעריך את המצב הפיזי של הסוס. סוסים הסובלים מעודף משקל או סוסים רזים ונטולי שרירים, לרוב לא יצליחו להתמודד עם העומס הנוסף של עבודה בחום. עם סוס שלא אומן באופן סדיר או עם סוס חדש שמצבו הגופני לא ברור, יש להתחיל בהדרגה את העבודה בקיץ עם 5-10 דקות של טרוט בלבד. כל שבוע מעלים את זמן העבודה הכללי בחמש דקות ובו-זמנית מעלים את קושי העבודה. כך הסוס יכול להסתגל בהדרגה לחום וללחות.

תוספת אלקטרוליטים יש להוסיף לסוסים אלקטרוליטים במים או במזון, שכן הסוס מאבד מלח ומינרלים נוספים כשהוא מזיע. כשמוסיפים אלקטרוליטים למים, יש לוודא שיש מקור מים נוסף ללא אלקטרוליטים למקרה שהסוס לא אוהב את הטעם או צריך כמות מעטה יותר.

לקרר היטב את הסוס אחרי הרכיבה בחום יש לשטוף את הסוס כולו במים קרירים. יש לשטוף ביסודיות שרירים גדולים וכלי דם גדולים שקרובים לעור (כגון וריד הצוואר והוריד בפנים הירך). הפעולה עוזרת לקרר את הסוס מהר יותר.

אם הסוס מזיע כשהוא עומד בתא, יש להתקין בתא מאוורר. חלק מהמאווררים כוללים מערכות של ערפול מים שיכולות גם הן לעזור.

אם הסוס מפתח היפרתרמיה:

יש להפסיק מייד כל פעילות ולהסיר את האוכף.

יש לשטוף את הסוס במים קרים או במים המעורבבים באלכוהול. יש לגרוף את המים מגוף הסוס ולחזור על הפעולה.

יש להציע לסוס מים ולאפשר לו לשתות.

יש להעביר את הסוס לצל או למיקום מאוורר.

יש להזמין את הוטרינר בדחיפות.

ככל שמזהים מוקדם יותר את סימני ההיפרתרמיה, הוטרינר יכול להתחיל את הטיפול ולמנוע נזק נוסף. הסתגלות לחום וללחות לא מונעת היפרתרמיה, כך שיש לשמור על הסוס כשרוכבים בקיץ. 
תהנו ברכיבה!

 
מאת:
Heather Heiderich, DVM
June 01 2009, Article # 14263
תרגום לעברית: חגית מירז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה