יום שבת, 17 ביולי 2010

מיליון סוסים - לא טועים?

קרה לכם פעם שהגעתם למקום הומה אדם בו כולם נראו דומים? לאט-לאט העיניים מתרגלות להמולה ומתחילים לזהות פרטים ולהבדיל בין האנשים. ובכן קורה מידי פעם שמגיע לחווה מבקר שעיניו אינן מורגלות בזיהוי סוסים, ושואל: איך מבדילים ביניהם? הרי כולם די דומים - גדולים, בעלי 4 רגליים, זנב וכו'. אז אפשר להתלוצץ ולומר שבמדידה שביצענו נמצא שהסוס השחור גבוה בסנטימטר מהסוס הלבן... אבל בנימה רצינית יותר, בואו נצא למסע במספר חוות בהן עבדתי וביקרתי ונלמד קצת יותר על זנים שונים של סוסים, כי לשם כך נועד הפוסט הבא. 

נתחיל מחוות המתמחות בזנים מיוחדים של סוסים. לפני מספר שנים עבדתי בחווה מקסימה בשם "סברה ערביינס" שבקיבוץ גבעת חיים איחוד. החווה מתמחה בגידול של סוסים ערבים-אנגלים מגזע קרבט. בחווה מגדלים ומטפחים את הזן המיוחד ומנהלים במקביל בי"ס לרכיבה ורכיבה טיפולית עם אותם סוסים מקסימים. הסוסים מגזע קרבט הינם הסוסים הערביים הראשונים שהגיעו לאנגליה בשנת 1878 והם קרויים על שם החווה אליה הגיעו באנגליה: קרבט ערביין סטאד (Crabbet Arabian Stud). לסוסי הקרבט מעלות רבות: הם בעלי מבנה גוף יציב ואתלטי, תנועה יפה ואופי נוח. הם יפהפיים כיאה לסוסים ערביים ומתאימים לרכיבת דרסאז' וקפיצות ובעיקר לרכיבת סיבולת.

סוסים ערביים מגזע קרבט במופע בקיבוץ גבעת חיים איחוד


במרכז לרכיבה טיפולית בניר העמק מטפחים זן מיוחד של סוסים הולנדיים המכונה פרייברגר (Freiberger). גם שם מנהלים בי"ס לרכיבה טיפולית לצד גידול וטיפוח של הזן המיוחד. הפרייברגר הנו סוס עבודה שמקורו בשוויץ. מדובר בסוס יציב, אקטיבי ורגוע ולכן מתאים מאוד לרכיבה טיפולית. מנהלת המרכז (שהנה חברה טובה שלי) מספרת שהיא יוצאת עם הפרייברגרים לטיולים בשדות שליד המרכז והם מתנהגים למופת גם בקנטר בדרך חזרה הביתה (בדרך כלל סוסים יותר ממהרים בדרך הביתה).

 סוסה מגזע פרייברגר במרכז לרכיבה טיפולית בניר העמק


לפני שהגעתי לגבעת חיים עבדתי בחווה פסטורלית נוספת בשם "אינטרה" הממקומת על מצוק מרהיב מעל חוף הים בחבצלת השרון. אינטרה עוסקת גם היא ברכיבה טיפולית ושם פגשתי את ג'רי וג'סי, סוסות מרשימות במיוחד מגזע הפלינגר (Haflinger). סוסי ההפלינגר פותחו באוסטריה ובצפון איטליה בשנות ה- 1800 המאוחרות, והם קרויים על שם העיירה הפלינג (Hafling) שנמצאת כיום בצפון איטליה. מדובר בסוסים קטנים יחסית, בעלי פרווה ערמונית, מקצב אקטיבי וצעד נוח. הם סוסים שריריים ואלגנטיים ומשמשים כסוסי עבודה וכרכרה וכן לרכיבת סיבולת, דרסאז', וולטינג ורכיבה טיפולית.

ג'רי וג'סי - סוסות מגזע הפלינגר באינטרה


למרבה הפלא, גם בחוות טוקסנה הקטנה והביתית שברמת-השרון, פגשתי לא מעט סוגים של סוסים מזנים מיוחדים. אבל עליהם כבר אספר לכם בפוסט הבא... בינתיים, אם מישהו מכיר באופן אישי זן מיוחד של סוסים שטרם הזכרתי, אתם מוזמנים לשתף אותנו בתגובות.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכם על התגובות לפוסטים השונים ועל השאלות שאתם מעלים. מידי פעם אפרסם פוסט המרכז תשובות לשאלות. המעוניינים ליצור איתי קשר יכולים לשלוח לי מייל לפי הפרטים המופיעים בפרופיל שלי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה