יום שני, 5 ביולי 2010

יופי עם הרבה אופי

השבוע הציע המאמן בחווה שארכב על סוסה בשם ביוטי. בדרך כלל כשהוא מציע משהו כדאי ללכת על זה, כי כנראה מדובר בהזדמנות מעניינת ומלמדת. ביוטי היא סוסה פרטית של משפחה מאוד נחמדה. היא הגיעה לחווה לפני מספר שבועות ומאז עשתה בעיקר טיולי הליכה בשטח. כנראה המשפחה ביקשה מהמאמן ללמד את ביוטי קצת יותר (לעשות גם טרוט וקנטר כמו שצריך) ובפוסט זה אפרט חלק מהדרכים לעשות זאת. 


 ביוטי הקטנה מציצה מהתא שלה

 אני מודה שלא קל לי עם סוסים חדשים שאני לא מכירה. אני מפחדת שהם ישתוללו, בעיקר כשהמאמן אומר (חצי בצחוק) שאם ביוטי לא תעיף אותי הוא ינסה איתה גם רוכבים אחרים... במקרה ראיתי את ביוטי עם הבעלים שלה והבנתי שמדובר בסוסה עדינה וטובת לב ולכן הייתי קצת יותר רגועה. ועדיין, בפעם הראשונה שהוצאתי אותה מהתא היא הייתה קצת בלחץ והתנהגה לא יפה כשניקיתי לה את הפרסות (הורידה בכח את הרגל לפני שסיימתי לנקות). עבדנו על זה לאט-לאט ואני משתדלת לתת לה משהו טעים (כמו גזר) כשאנחנו נפגשות. היא כבר מרימה רגליים הרבה יותר טוב ולא נלחצת בכלל. היא לומדת מאוד מהר. 


 ביוטי מקרוב

ביוטי היא סוסה מגזע קווטר, מעורבת עם קצת ערבי כנראה. היא מאוד קטנה יחסית לסוסים הרגילים שאני עובדת איתם (שהגב שלהם יותר גבוה מהראש שלי). היא נראית כמו פוני גדול. עם זאת יש לה אחוריים גדולים וחזקים והיא בכלל די בריונה, כמו סוסי קווטר. מהר מאוד הבנתי שברכיבה היא שקטה מאוד. באחת הרכיבות עבדו במגרש על התקנת רשת צל. ממש לידנו הלחימו ברזלים ודפקו עליהם עד שגדרות המגרש רעדו. ביוטי לא התייחסה כלל למהומה ובמהלך הרכיבה האוזניים שלה פנו רק אליי (מראה על הקשבה). יש לה שקט נפשי נדיר. 

ביוטי צופה על המתרחש בחווה

הרכיבות הראשונות שלנו היו מאוד משעשעות. ביוטי ממש לא הבינה מה אני רוצה ממנה. בהליכה לא הייתה בעייה אבל ברגע שביקשתי טרוט ביוטי הייתה במצוקה. היא סוסה קצת עצלנית ולא ממש בא לה לרוץ איתי. כל פעם ששמתי רגל (לחצתי עם רגליי על ביטנה) היא איימה (הצמידה את האוזניים לראש) וכאילו אמרה: לא בא לי! אבל אין מה לעשות - הבסיס בעבודה עם סוס הוא לזוז קדימה. כדי להשיג תנועה קדימה משתמשים ברגליים ובשוט. אם הסוס לא מגיב ללחיצה של הרגליים נותנים מכה עם השוט (חשוב שהמכה תהיה ליד הרגל כדי שהסוס יבין את הקשר בין הרגל לשוט). המטרה היא שהסוס יגיב ללחיצה עדינה עם הרגל וזה לוקח זמן להפנים. ביוטי הייתה די עיקשת, כשנתתי את הפקודה לזוז קדימה היא גם עשתה קצת באקים (בעיטות עם הרגליים האחוריות). כשסוס מתחיל באקים אין ברירה וצריך להגיב על כל באק כדי שיבין שככה לא מתנהגים. תהליך הלימוד הוא כזה: הרוכב משתמש ברגל ובשוט - הסוס "זורק" באק. הרוכב נותן שוט כתגובה על הבאק - הסוס זורק באק נוסף. ככה ממשיכים עד שהסוס מבין שלא שווה להתאמץ כל כך וגם שבכלל לא נעים לחטוף מכה מהשוט - עדיף פשוט לזוז קדימה וזה אפילו די כיף.  

 ביוטי ליד סוס בגודל שאליו אני רגילה - היא ממש קטנטונת...

אחרי שביוטי עבדה יפה בטרוט על שתי המושכות (סיבובים שמאלה וימינה במגרש) ניסינו קצת קנטר. קנטר שמאל היא עשתה די יפה כבר ביום הראשון אבל קנטר ימין היא פשוט לא הסכימה לעשות. ביום האימונים השני המאמן ניסה לעזור לי אבל לא הצלחנו בשום אופן לעשות קנטר ימין. צריך לשים לב שנותנים את הפקודה בצורה ברורה: לוקחים את הרגל החיצונית (שקרובה לגדר) קצת אחורה ולוחצים עם הרגל הפנימית. את היד הפנימית פותחים קצת כדי שהסוס יוכל להוביל עם הרגל הפנימית. בסוף המאמן עלה ואיתו היא נראתה מדהים: עשתה טרוט וקנטר על שני הצדדים ואפילו התחילה לבוא אל היד (למתוח את שרירי הצוואר והגב וקצת להביא את האף לכיוון החזה שלה). ביום השני עוד לא הצלחתי לעשות קנטר ימין, אבל ביום השלישי של האימונים (אחרי שהמאמן רכב קצת) הצלחנו סופסוף לעשות קנטר ימין!! ביום הרביעי כבר רכבתי לבד, עשיתי קנטר על שני הצדדים ואפילו הצלחתי לבקש בעדינות מביוטי לבוא גם אל הידיים שלי. עדיין הרגשתי שהיא קצת ממהרת בקנטר ומתקשה לשמור על שיווי המשקל, למרות שעם המאמן היא הצליחה יפה. זה כמובן בגלל הרכיבה שלי - אני עוד עובדת על מציאת שיווי המשקל שלי בקנטר.

אחרי שבוע אימונים מפרך אבל כייפי הגיע המבחן האמיתי. אחת מבנות המשפחה של ביוטי עשתה עליה שיעור ואמרה שהשיפור מדהים וממש כיף לרכוב עליה. היא עדיין לא הצליחה לעשות קנטר ימין ויש עוד עבודה אבל הרגשתי ממש גאה שהעבודה שעשינו מורגשת. אז תודה לביוטי שלימדה אותי להיות עדינה וסבלנית. 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

היי חגית,
תודה על הסקירה המעניינת. אני מתעניינת בלימודי רכיבה טיפולית ולי ולא ממש יודעת איפה כדאי ללמוד ואיזה מוסד נחשב ואם בכלל יש חשיבות לכך ב'שוק'.
מה דעתך על לימודים במכללת הסוס בפרדס חנה?
אשמח לתגובות והערות.
ליאת.

הוסף רשומת תגובה