יום שבת, 19 בפברואר 2011

כל שישה שבועות






כלי העבודה של המפרזל וחימום המנעל בתנור



השבוע החלטתי לנצל את השקט היחסי בפעילויות השונות כדי להסביר קצת על נושא חשוב מאוד שנוגע לכל מי שחייו שזורים בעולם הסוסים - הפירזול. ברצוני להודות למפרזל המוכשר גיא שהסכים להצטלם ולהסביר מה הם בעצם עושים שם... עליי לציין שגיא למד אצל טובי המפרזלים שמעבר לים והוא פועל רבות לקידום התחום בארץ.


התאמת המנעל לטלף הסוס



נתחיל ממספר מושגים מקצועיים: הטלף הנו הציפורן של הסוס ולרוב מכנים אותו פרסה. הפרסה הנה ברזל שממסמרים לטלף והיא מכונה גם פרסת ברזל או מנעל (מלשון נעל). פעולת הטילוף היא למעשה ניקוי וגיזום הציפורן (הטלף). פעולת הפירזול הנה התאמה וקיבוע של המנעל על הטלף.



 
 שיוף ועיצוב המנעל



לרוב יש לפרזל סוסים אחת לשישה שבועות, אך לעיתים מחליט המפרזל הקבוע להקדים או לאחר את המועד בהתאם למצב. אם הסוס מועד או שפרסותיו מתפוררות או שנראה שהטלף כבר גדל אל מחוץ לגבולות המנעל, כדאי להזמין את המפרזל.


שיוף ואיזון הטלף



בטבע הולכים הסוסים יחפים (ללא מנעלים) וקיים איזון בין גדילת הציפורן ושחיקתה. אך אצל סוסים מבוייתים הופר האיזון בשל פעילות אינטנסיבית יותר ונשיאת משקל (כגון רוכב או עגלה). המנעל מגן על הרגל ומונע שחיקת יתר של הציפורן שעלולה לגרום נזק לסוס. עם זאת הציפורן ממשיכה לגדול ויש לאזן אותה מדי שישה שבועות. ציפורן ארוכה מידי משנה את זווית הטלף, שאמורה להיות 45 מעלות, ועלולה לגרום נזק לסוס בשל לחץ ומתיחה של שרירים, גידים או רצועות למשל.


ניקוי הטלף - טילוף



המפרזל מסיר את המנעלים הישנים והשחוקים, מטלף את הסוס ומאזן את הציפורן. הטילוף מנקה אזורים פגועים ושטפי דם ומחזיר את הזווית התקינה של הטלף. לאחר מכן מלבנים (מחממים) מנעל חדש בתנור מיוחד וכשהברזל חם מאוד ניתן לעצב אותו ביתר קלות ולהתאים אותו לצורת הטלף. כדי לקבל התאמה מרבית מצמיד המפרזל את הברזל החם לטלף הסוס ולמעשה משנה את צורת הטלף כדי שתתאים בדיוק לברזל. בסיום מצננים את הברזל במים ומשייפים את הקצוות כך שלא יהיו חדים (אם הסוס דורך על עצמו המנעל מחליק ולא נתלש). המפרזל מצמיד את המנעל לטלף ומקבע אותו עם מסמרים. התהליך איננו כואב לסוס כי המסמרים מוחדרים לקיר הפרסה שהינה שכבה ללא עצבים (כמו הציפורן שלנו). המסמרים הינם מעוגלים במקצת וננעצים בזווית כך שהם בולטים מקיר הפרסה. המפרזל מעקם אותם כלפי מטה ובכך מקבע סופית את המנעל. לאחר מכן הוא גוזר את הקצוות ומשייף אותם כדי שלא ייפצעו את הסוס. כשרוצים להסיר את המנעל פשוט גוזרים את קצות המסמרים.


 
קיבוע המנעל לטלף באמצעות מסמרים



זהו ליום, להזכירכם, ביום שישי הקרוב, 25 פברואר 2011, תערך קליניקת שיפוט בהנחיית השופט הבינלאומי אדי ווסטרודה בחוות מרלט שבכפר מונאש. הקליניקה פתוחה לחברי ההתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה ועלות ההשתתפות הנה 100 ש"ח. מומלץ ביותר לכל מי שמתעניין בדרסז' ואני אהיה שם כמובן :-)
שיוף סופי של המסמרים בתום הפירזול

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה