יום שבת, 26 בפברואר 2011

אדוני השופט

כמו שהבטחתי בשבוע שעבר, אספר על קליניקת שיפוט שנערכה ביום יום ו' 25/2/11 בחוות מרלט שבכפר מונש. את הקליניקה העביר מר אדי ווסטרודה מהולנד שהנו שופט בינלאומי מטעם ארגון ה- FEI וכן מאמן ומרצה. לקליניקה הגיעו עשרות שופטים (למעשה שופטות) מכל רחבי הארץ, וכן מאמנים ורוכבים. את הקליניקה אירגנה הגברת ריקי רוטשילד בכר, מנהלת החווה, בשיתוף עם ועדת דרסז' של ההתאחדות לרכיבה. מידי שנה מתקיימות מספר קליניקות מסוג זה לצורך הכשרת שופטים חדשים והשתלמות השופטים הותיקים. מומלץ לרוכבים ומאמנים להשתתף בקליניקות כדי להבין טוב יותר על מה מתבסס השיפוט ובכך לשפר את הרכיבה שלהם בתחרויות ובאימונים.




אחרי ההתכנסות, הקפה והכיבוד הקל החל אדי את היום בהסבר כללי על הדרסז' ועל סקלת האימון של הרוכב והסוס. אדי הסביר שכל התנועות במבחני הדרסז', מרמות הבסיס ועד הרמות הגבוהות ביותר מבוססות על התנועה הטבעית של הסוס. כמו סוס זכר המשוויץ בשריריו ובתנועתו היפה בשביל סוסה, המטרה האולטימטיבית של רוכב הדרסז' היא להגיע לתנועה יפה, אצילית ומרשימה באמצעות שליטה מיטבית דרך שימוש עדין ככל האפשר בעזרים (ידיים, רגליים, משקל).


רוכבת מדגימה ברמה א' - הבסיס


אדי תיאר את סקלת האימון של הרוכב והסוס כצמד שעובד בשיתוף פעולה ומנה את השלבים הבאים:
הקצב – קצב התנועה של הסוס צריך להיות קבוע.
הגמישות – תנועת הסוס צריכה להיות אלסטית וללא מתח.
הקשר – הסוס צריך לקבל את המתג והעזרים ללא התנגדות.
הקצב, הגמישות והקשר הם השלב הראשון באימון ובונים הבנה וביטחון בין הרוכב לסוס.

בשלב השני, בנייה של יכולת הדחיפה, מצטרפים לגמישות ולקשר האלמנטים הבאים:
האימפולסיה – הגברת האנרגייה המגיעה מהאחוריים של הסוס. האימפולסיה הנה הנשמה של תנועת הסוס.
היישור – יכולת כיפוף שווה של הסוס על שתי המושכות.

בשלב השלישי, בניית יכולת נשיאה, מצטרף לאימפולסיה וליישור האלמנט האחרון:
האיסוף – הסוס צריך לנוע בשיווי משקל ולדחוף עם רגליו האחוריות.


רוכבת מדגימה ברמה ג'


אדי הרחיב והסביר על כל אחד מהמונחים וכיצד ליישם אותם בעת השיפוט. הוא הדגיש שרק רוכב בעל ישיבה נכונה יוכל להשתמש בעזרים שלו בצורה נכונה. רכיבה נכונה לעולם לא תפריע לקצב הטבעי של מקצבי הסוס. אדי הסביר שתנועה המבוצעת בצורה נכונה ומדוייקת תניב לצמד לפחות ציון טוב, אך איכות התנועה היא שתשפר את ציוני המבחן. אדי סיכם ואמר שרוכב שרוצה להתקדם ולהשתפר צריך ללמוד על אומנות הדרסז' ולהרחיב את ידיעותיו בנושא, אך אין לשכוח שהרכיבה נלמדת רק על ידי רכיבה!


 רוכבת מדגימה ברמה ה'


אחרי ההקדמה שפטו אדי וצוות השופטות שבע רוכבות שונות בשבע רמות רכיבה. אחרי כל מבחן השוו השופטים את הציונים שנתנו לכל תנועה במגרש והסבירו לרוכבות איך ניתן להשיג ציון טוב יותר.
היה מעניין, כיף ומלמד ובהחלט שווה את הזמן וההשקעה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה