יום שבת, 26 בפברואר 2011

אדוני השופט

כמו שהבטחתי בשבוע שעבר, אספר על קליניקת שיפוט שנערכה ביום יום ו' 25/2/11 בחוות מרלט שבכפר מונש. את הקליניקה העביר מר אדי ווסטרודה מהולנד שהנו שופט בינלאומי מטעם ארגון ה- FEI וכן מאמן ומרצה. לקליניקה הגיעו עשרות שופטים (למעשה שופטות) מכל רחבי הארץ, וכן מאמנים ורוכבים. את הקליניקה אירגנה הגברת ריקי רוטשילד בכר, מנהלת החווה, בשיתוף עם ועדת דרסז' של ההתאחדות לרכיבה. מידי שנה מתקיימות מספר קליניקות מסוג זה לצורך הכשרת שופטים חדשים והשתלמות השופטים הותיקים. מומלץ לרוכבים ומאמנים להשתתף בקליניקות כדי להבין טוב יותר על מה מתבסס השיפוט ובכך לשפר את הרכיבה שלהם בתחרויות ובאימונים.




אחרי ההתכנסות, הקפה והכיבוד הקל החל אדי את היום בהסבר כללי על הדרסז' ועל סקלת האימון של הרוכב והסוס. אדי הסביר שכל התנועות במבחני הדרסז', מרמות הבסיס ועד הרמות הגבוהות ביותר מבוססות על התנועה הטבעית של הסוס. כמו סוס זכר המשוויץ בשריריו ובתנועתו היפה בשביל סוסה, המטרה האולטימטיבית של רוכב הדרסז' היא להגיע לתנועה יפה, אצילית ומרשימה באמצעות שליטה מיטבית דרך שימוש עדין ככל האפשר בעזרים (ידיים, רגליים, משקל).


רוכבת מדגימה ברמה א' - הבסיס


אדי תיאר את סקלת האימון של הרוכב והסוס כצמד שעובד בשיתוף פעולה ומנה את השלבים הבאים:
הקצב – קצב התנועה של הסוס צריך להיות קבוע.
הגמישות – תנועת הסוס צריכה להיות אלסטית וללא מתח.
הקשר – הסוס צריך לקבל את המתג והעזרים ללא התנגדות.
הקצב, הגמישות והקשר הם השלב הראשון באימון ובונים הבנה וביטחון בין הרוכב לסוס.

בשלב השני, בנייה של יכולת הדחיפה, מצטרפים לגמישות ולקשר האלמנטים הבאים:
האימפולסיה – הגברת האנרגייה המגיעה מהאחוריים של הסוס. האימפולסיה הנה הנשמה של תנועת הסוס.
היישור – יכולת כיפוף שווה של הסוס על שתי המושכות.

בשלב השלישי, בניית יכולת נשיאה, מצטרף לאימפולסיה וליישור האלמנט האחרון:
האיסוף – הסוס צריך לנוע בשיווי משקל ולדחוף עם רגליו האחוריות.


רוכבת מדגימה ברמה ג'


אדי הרחיב והסביר על כל אחד מהמונחים וכיצד ליישם אותם בעת השיפוט. הוא הדגיש שרק רוכב בעל ישיבה נכונה יוכל להשתמש בעזרים שלו בצורה נכונה. רכיבה נכונה לעולם לא תפריע לקצב הטבעי של מקצבי הסוס. אדי הסביר שתנועה המבוצעת בצורה נכונה ומדוייקת תניב לצמד לפחות ציון טוב, אך איכות התנועה היא שתשפר את ציוני המבחן. אדי סיכם ואמר שרוכב שרוצה להתקדם ולהשתפר צריך ללמוד על אומנות הדרסז' ולהרחיב את ידיעותיו בנושא, אך אין לשכוח שהרכיבה נלמדת רק על ידי רכיבה!


 רוכבת מדגימה ברמה ה'


אחרי ההקדמה שפטו אדי וצוות השופטות שבע רוכבות שונות בשבע רמות רכיבה. אחרי כל מבחן השוו השופטים את הציונים שנתנו לכל תנועה במגרש והסבירו לרוכבות איך ניתן להשיג ציון טוב יותר.
היה מעניין, כיף ומלמד ובהחלט שווה את הזמן וההשקעה.

יום שבת, 19 בפברואר 2011

כל שישה שבועות






כלי העבודה של המפרזל וחימום המנעל בתנור



השבוע החלטתי לנצל את השקט היחסי בפעילויות השונות כדי להסביר קצת על נושא חשוב מאוד שנוגע לכל מי שחייו שזורים בעולם הסוסים - הפירזול. ברצוני להודות למפרזל המוכשר גיא שהסכים להצטלם ולהסביר מה הם בעצם עושים שם... עליי לציין שגיא למד אצל טובי המפרזלים שמעבר לים והוא פועל רבות לקידום התחום בארץ.


התאמת המנעל לטלף הסוס



נתחיל ממספר מושגים מקצועיים: הטלף הנו הציפורן של הסוס ולרוב מכנים אותו פרסה. הפרסה הנה ברזל שממסמרים לטלף והיא מכונה גם פרסת ברזל או מנעל (מלשון נעל). פעולת הטילוף היא למעשה ניקוי וגיזום הציפורן (הטלף). פעולת הפירזול הנה התאמה וקיבוע של המנעל על הטלף.



 
 שיוף ועיצוב המנעל



לרוב יש לפרזל סוסים אחת לשישה שבועות, אך לעיתים מחליט המפרזל הקבוע להקדים או לאחר את המועד בהתאם למצב. אם הסוס מועד או שפרסותיו מתפוררות או שנראה שהטלף כבר גדל אל מחוץ לגבולות המנעל, כדאי להזמין את המפרזל.


שיוף ואיזון הטלף



בטבע הולכים הסוסים יחפים (ללא מנעלים) וקיים איזון בין גדילת הציפורן ושחיקתה. אך אצל סוסים מבוייתים הופר האיזון בשל פעילות אינטנסיבית יותר ונשיאת משקל (כגון רוכב או עגלה). המנעל מגן על הרגל ומונע שחיקת יתר של הציפורן שעלולה לגרום נזק לסוס. עם זאת הציפורן ממשיכה לגדול ויש לאזן אותה מדי שישה שבועות. ציפורן ארוכה מידי משנה את זווית הטלף, שאמורה להיות 45 מעלות, ועלולה לגרום נזק לסוס בשל לחץ ומתיחה של שרירים, גידים או רצועות למשל.


ניקוי הטלף - טילוף



המפרזל מסיר את המנעלים הישנים והשחוקים, מטלף את הסוס ומאזן את הציפורן. הטילוף מנקה אזורים פגועים ושטפי דם ומחזיר את הזווית התקינה של הטלף. לאחר מכן מלבנים (מחממים) מנעל חדש בתנור מיוחד וכשהברזל חם מאוד ניתן לעצב אותו ביתר קלות ולהתאים אותו לצורת הטלף. כדי לקבל התאמה מרבית מצמיד המפרזל את הברזל החם לטלף הסוס ולמעשה משנה את צורת הטלף כדי שתתאים בדיוק לברזל. בסיום מצננים את הברזל במים ומשייפים את הקצוות כך שלא יהיו חדים (אם הסוס דורך על עצמו המנעל מחליק ולא נתלש). המפרזל מצמיד את המנעל לטלף ומקבע אותו עם מסמרים. התהליך איננו כואב לסוס כי המסמרים מוחדרים לקיר הפרסה שהינה שכבה ללא עצבים (כמו הציפורן שלנו). המסמרים הינם מעוגלים במקצת וננעצים בזווית כך שהם בולטים מקיר הפרסה. המפרזל מעקם אותם כלפי מטה ובכך מקבע סופית את המנעל. לאחר מכן הוא גוזר את הקצוות ומשייף אותם כדי שלא ייפצעו את הסוס. כשרוצים להסיר את המנעל פשוט גוזרים את קצות המסמרים.


 
קיבוע המנעל לטלף באמצעות מסמרים



זהו ליום, להזכירכם, ביום שישי הקרוב, 25 פברואר 2011, תערך קליניקת שיפוט בהנחיית השופט הבינלאומי אדי ווסטרודה בחוות מרלט שבכפר מונאש. הקליניקה פתוחה לחברי ההתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה ועלות ההשתתפות הנה 100 ש"ח. מומלץ ביותר לכל מי שמתעניין בדרסז' ואני אהיה שם כמובן :-)
שיוף סופי של המסמרים בתום הפירזול

יום ראשון, 6 בפברואר 2011

נפגשים בראשון – פלג הגוף העליון

את המפגש השני עם סוזן הפסדתי לצערי, אך למפגש השלישי הצלחתי להגיע ומיד אספר מה למדנו שם. המפגש הבא בתור יוקדש למיקום הרגליים, תפקוד ומטרות ועקב הביקוש הרב אורגן מפגש בונוס נוסף בסוף החודש. השבוע אירגנו לנו בחוות טוקסנה גם קליניקה פרטית עם סוזן ואני מקווה שאוכל לשתף אתכם גם במה שנלמד שם.

אז מה למדנו במפגש האחרון? מיד אביא כאן את עיקרי הדברים, אך כדי באמת להבין וללמוד אפילו יותר מומלץ מאוד להגיע להרצאות. להרצאה האחרונה הגעתי עם שתי חברות מהחווה שהתמוגגו מהקסם ומחדוות הלימוד והשיתוף של סוזן ואף קבעו איתה שיעורי רכיבה בסוף המפגש.

המפגש הוקדש ללימוד על פלג הגוף העליון שהנו מרכז היציבות שלנו. סוזן המחישה את חשיבותו על ידי דוגמה של רוכבת נכה, ללא רגליים,  שהצליחה לרכוב טרוט בינוני וכניעה לרגל (תרגילים מתקדמים ברכיבה). המדהים בסיפור הוא שאפילו סוזן לא הצליחה לבצע את התרגילים הללו עם אותו סוס!

גופנו מורכב משלושה חלקים עיקריים המוגנים על ידי עצמות חזקות: האגן, החזה והראש. ביניהם נמצאים הצוואר והגב התחתון שהינם חשופים (ללא הגנה של עצמות) ועל כן גם בעלי יכולת תנועה גדולה יותר. לעמוד השידרה שלנו מפרקים רבים והוא בנוי בצורת S המשמש לבלימת זעזועים. ברכיבה אנו משתדלים לשבת ישר ולמעשה ליישר את עמוד השידרה, אך דווקא אנשים עם עמוד שידרה ישר מידי סובלים מכאבי גב מכיוון שבלימת הזעזועים אינה מספקת.

המילה הגרמנית לעמוד שידרה (שסוזן אומרת בקלות אבל בשבילי היא כמו סינית) משלבת את המילים תנועה ויציבות. החוליות מאפשרות תנועה ובו-זמנית גם יציבות. עמוד השידרה שלנו משדר הרבה רגש – כשאנו עצובים אנו "סוגרים" את עמוד השידרה ושומטים את הכתפיים וכשאנו שמחים נראה אדם זקוף ו"פתוח" עם כתפיים משוכות לאחור.

קצת אודות השרירים: בידיים למשל ניתן לראות את השרירים ועד כמה הם מפותחים, כלומר עד כמה אנו חזקים. בגוף לעומת זאת יש שכבות על גבי שכבות של שרירים שטוחים המחוברים למפרקים רבים. ככל שמעמיקים לתוך הגוף השרירים מתקצרים ונחלשים. אלו הם שרירים אוטומטיים שאינם ניתנים להשפעה.
במהלך הגדילה פלג הגוף העליון של הילדים ארוך יותר מפלג הגוף התחתון. יש ילדים שרוכבים מצויין והם משתמשים בעיקר בשיווי המשקל כדי להשפיע על הסוס. כשמדריכים ילדים צריך להתמקד בחיזוק הקואורדינציה ורק אחרי גיל ההתבגרות אפשר להתחיל לאמן גם כח. המאמן שלי הסביר לי פעם שרכיבה אינה קשורה לכח פיזי – עובדה שרוכבים מקצועיים אינם נראים כמו "בודי-בילדלרס" (בוני שרירים). הוא הוסיף ואמר שהדבר החשוב ביותר ברכיבה הוא דווקא הרגש ואת זה לוקח זמן רב לפתח. ילדים לא יכולים לרכוב עם הרבה כח (כי אין להם) וצריך לעודד אותם לעשות מה שהם יכולים. בתהליך הגדילה העצמות גדלות מהר יותר מהשרירים ולכן הקואורדינציה יורדת. סוזן זוכרת שבמשך שנתיים תמימות בגיל ההתבגרות היה נדמה לה שהרכיבה שלה נהרסה, והיא פתאום לא הצליחה לרכוב "על המתג" (לגרום לסוס לעבוד בצורה נכונה). עם הזמן הכל הסתדר וכיום היא רוכבת מדהים, כפי שכולנו יודעים.

קיימות צורות שונות של פלג הגוף העליון: גוף בעל בסיס רחב (משולש) - לרוכבים הללו קל למצוא את שיווי המשקל, אך קשה להשפיע על הסוס והם צריכים לנוע הרבה כדי לקבל את  התגובה הרצוייה. גוף בעל בסיס צר (משולש הפוך) – לרוכבים הללו קשה יותר למצוא את שיווי המשקל, אך כל תנועה קלה שלהם משפיעה על הסוס הרבה יותר. ככל שפלג הגוף העליון רחב יותר מרכז התנועה שלו יורד ויש לנוע פחות כדי להשפיע על הסוס. סוזן נתנה דוגמה של שני רוכבי קפיצות נהדרים בעלי מבנה גוף שונה – אחד זז המון בשעת הרכיבה ואילו השני כמעט ולא זז. מבנה הגוף שלנו מאוד משפיע על הרכיבה ולכן לכל רוכב יש סגנון מיוחד משלו וזה בסדר גמור.

יציבות ותנועתיות: הגפיים שלנו (הידיים והרגליים) יכולות לזוז לכל עבר ואילו החזה שלנו הנו  מרכז היציבות. כשהחזה שלנו (המרכז) יציב קל לנו לשלוט על תנועת הגפיים. עם זאת, כשמאבדים את היציבות הבסיסית מתחילים להשתמש ביותר כוח. התנועה העיקרית של החזה היא רוטציות. אצל תינוקות למשל חשוב ביותר הגלגול שהוא למעשה הרוטציה הראשונית שלנו. גם כשהולכים יש רוטציה (יד ורגל נגדית פועלות יחד). העבודה על רוטציות בונה יציבות שאינה נוקשה. הרוטציה שבונה יציבות היא של צד אחד, לעומת רוטציה כאשר שתי הידיים מתוחות לצדדים או רוטציה כאשר צד אחד של הגוף קורס (מתקפל). עם זאת קל יותר לבצע את שתי הרוטציות האחרונות.

הנשימה: כשנושמים האוויר מתפרס לכל הכיוונים, כמו בלון שנופח הרבה פעמים והאוויר ממלא את האזור המשומש ביותר. צריך לנשום לכל הכיוונים ולהרגיש איך כל אזורי הגוף מתמלאים באוויר. כשנושפים השרירים משתחררים – כשעושים מתיחות למשל אפשר להגיע רחוק יותר כשנושפים. כשאנו מפוחדים נשימתנו נעצרת, אך כשנושפים החוצה את האויר גם הפחד משתחרר. השבוע רכבתי על סוסה צעירה וקצת פחדתי שהיא תבהל ממשהו או סתם  תתעצבן עליי. כשהתמקדתי בנשימות שלי הרגשתי הרבה יותר טוב וחשתי שגם לסוסה קל יותר להרגע ולשתף פעולה. כשמתאמנים בריצה רצוי לשאוף פעמיים ואז לנשוף שלוש  פעמים. כך אפשר לרוץ למשך זמן ארוך יותר. גם ברכיבה על סוסים אפשר לספור את הנשימות ולהתאים אותן לקצב של הסוס. גם כאן רצוי לנשוף יותר מאשר לשאוף והפעולה יכולה להרגיע סוסים לחוצים. סוזן סיפרה על הרצאה של רוכב גרנד פרי (הרמה הגבוהה ביותר בדרסז') שרכב והסביר תוך כדי מה הוא עושה בלי להתאמץ כלל – נשימתו לא נשמעה ולא השתנתה לאורך כל ההרצאה. סוזן גם סיפרה על שיעור רכיבה שנאלצה להעביר לרוכב מתקדם ורוכבת מתחילה יחד. היא החליטה שנושא השיעור יהיה הנשימה. בתחילת השיעור היא גילתה שהרוכב המתקדם נושף פעם אחת על כל שאיפה ובסוף השיעור הוא הודה שזו הפעם הראשונה שבסיום הרכיבה הוא אינו מותש לחלוטין.

בסיום המפגש סוזן הציעה מספר תרגילים לשיפור היציבות של פלג הגוף העליון, תוך כדי שחרור הגב התחתון:
1.    לרכון קדימה ולהתרומם חולייה-חולייה
2.    ליישר את הידיים לצדדים ולהחזיק אותן למשך שלושה-ארבעה צעדיםשל הסוס
3.    לשים ידיים על המותניים ולעשות רוטציות תוך כדי טרוט קימה וקנטר
4.    להזיז את הראש לצדדים, למעלה ולמטה
5.    לשים יד על הבטן, לנשום עמוק ולנסות  ללחוץ על היד באמצעות השאיפה והנשיפה
6.    ללכת אחורה ולשים יד אחת על הגב
7.    לשים יד אחת על הגב תוך כדי רכיבת קנטר
 
סוזן סיכמה את המפגש ואמרה שלכל רוכב סגנון ייחודי משלו בהתאם למבנה גופו. יציבות של פלג הגוף העליון ושחרור הגב התחתון מאפשרים לנוע עם הסוס, כלומר לא באמת צריך "לשבת ישר". בסופו של דבר יש לזכור שהסוס לא משקר וכשעושים את הדברים נכון מרגישים זאת.