יום שני, 23 בנובמבר 2009

איך סוסים מדברים?


סוסים מתקשרים זה עם זה ואיתנו באמצעות קולות, נגיעות ושפת גוף. בניגוד לאנשים הדוברים שפות שונות, סוסים מכל העולם יכולים לתקשר עם חבריהם. ניתן גם לקבוע באיזה מצב רוח הסוס שרוי לפי שפת הגוף שלו - התנוחות והתנועות השונות של גופו. כשמבינים את שפת הסוסים ניתן להבחין מתי הם במצוקה וזקוקים לעזרה ומתי הם עצבניים ויש להיזהר.


צהלות:

צהלה היא קול חזק וגבוה. סוסים מזהים את חבריהם לפי גוון הקול של הצהלה ומתקשרים בצהלות עם חברי הקבוצה שנמצאים רחוק מהם. בחווה שלנו, כשמשחררים סוס לבד במגרש הרכיבה המרוחק מהאורוות, הוא צוהל וחבריו משיבים לו בצהלות. סוסים שצוהלים אל הבעלים שלהם למעשה מזהים אותם ושמחים לקראתם.


הזנב:

ככל שהסוס נושא את זנבו גבוה בדרך כלל נרגש. סוסים ערבים הנחשבים בעלי מזג חם (לא רגועים) מזוהים עם נשיאת זנב גבוהה. צליפת הזנב מעידה על רוגז ועצבנות. סוס שרגיש למגע עלול להצליף בזנבו כשמטפלים בו.


סוס בשטיפה - צולף בזנבו ומאיים בבעיטה



סוס נרגש הנושא את זנבו גבוה



האוזניים:

כאשר אוזני הסוס שחוחות הוא רגוע וכשהן זקורות ופונות קדימה הוא קשוב למשהו. ברכיבה, כאשר אוזני הסוס פונות אל הרוכב - הסוס מרוכז וקשוב. כאשר סוס נבהל הוא מרים את ראשו ומפנה את אוזניו לכיוון האיום. כאשר הסוס "מוריד אוזניים" (משטח אותן לאחור) זה סימן לכעס, כאב או פחד. אם סוס "מוריד אוזניים" כשמטפלים בו יש לבדוק האם משהו כואב או מציק לו.


סוס קשוב לרוכב



סוס המרים את ראשו ומפנה את אוזניו קדימה



סוסים רגועים במרעה - ראש נמוך ואוזניים שחוחות



סוס "מוריד אוזניים" (מאיים)



הפה:

כשהסוס רגוע שרירי הפה שלו רפויים. סוס שחושף את שיניו מאיים בנשיכה ויש להיזהר.


האף:

כאשר הסוס מרחיב את נחיריו ומתנשף במהירות הוא במצב של עוררות הנגרם מפחד או הפתעה.


הראש:

הרמת הראש, עם אף משוך בחדות קדימה ולמעלה היא סימן לאיום. דחיקת ראש איטית ועדינה היא תנועה ידידותית. ניעור הראש מעלה ומטה יכול להצביע על רוגז או תסכול. זריקת ראש לאחור היא תנועה פתאומית המציינת פחד, סלידה או אי קבלת מרות. לעיתים ניתן לראות סוס זורק את ראשו לאחור בעת הרכיבה, כלומר הוא מתנגד לפקודות שהרוכב נותן לו.


דחיקת ראש איטית ועדינה



הצוואר:

פיתול הראש הוא סימן לתוקפנות ושליטה. הסוס מותח את ראשו, מנמיך אותו ומזיז אותו מצד לצד.


תנועות גוף נוספות:

הצגת האחוריים מהווה איום בבעיטה. הרמת רגל אחורית היא איום חזק בבעיטה.בטישה בעזרת הטלף משמשת לבחינת דברים וכן כסימן של תסכול.


בטישה בעזרת הטלף משמשת במקרה זה לבחינת דברים ריחניים



2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הסוס ה"מאיים" כלל לא נראה מאיים. נראה שהוא סתם מקשיב למשהו שיש מאחוריו.
וסוסים מצליפים בזנב ובועטים ברגל האחורית לאו דווקא כאיום, אלא גם כאמצעי לגירוש זבובים.

עומר אמר/ה...

חגית מירז
ידעת שסוסים שונאים שמשפריצים להם מים לאוזניים?.

הוסף רשומת תגובה