יום שבת, 7 בנובמבר 2009

לונג'


לונג' היא שיטה לאימון הסוס והרוכב. מדריך הרכיבה מפעיל את הסוס מהקרקע באמצעות חבל ושוט ארוכים, והסוס מסתובב סביבו במעגל.



אני מחזיקה חבל ושוט לונג' וסנואו מסתובבת סביבי במעגל



הלונג' משמש לאימון סייחים וסוסים צעירים לפני שמתחילים לרכוב עליהם. הוא מאפשר לסוס להתרגל לתחושה של ציוד הרכיבה (ראשייה ואוכף) על גופו כשהוא זז. לעיתים הסוס משתולל, רץ מהר או בועט באויר בתגובה לתחושות החדשות, ובעזרת הלונג' ניתן להימנע מהסיכון לרוכב. הלונג' מלמד את הסוס להיות קשוב וממושמע ועוזר לפתח את שיווי המשקל ואת השרירים. אחרי שכבר מתחילים לרכוב על הסוס משתמשים בלונג' לאימונים מתקדמים יותר. בחווה שלנו עושים לונג' לסוסים נמרצים שצריך להרגיע כדי שילדים ורוכבים מתחילים יוכלו להנות מהרכיבה עליהם. הלונג' משמש גם לאימון סוסי הפוני (עליהם המדריכים לא יכולים לרכוב, כי הם קטנים מידי) וחוסך זמן באימון הסוסים והכנתם לשיעורים (יותר קל ומהיר לעשות לסוס לונג' מאשר לרכוב עליו).


בנוסף משתמשים בלונג' כדי לעזור לרוכב לפתח שיווי משקל ויציבות על הסוס. בשיעורים של רוכבים מתחילים המדריך שולט בסוס באמצעות הלונג'. הרוכב יכול להחזיק באוכף או לרכוב בלי ארכובות כדי להתרגל לתנועה של הסוס וללמוד להשתלב בה. ניתן לשלב בשיעורים הללו תרגילי ישיבה כמו בפוסט תרגילים לשיפור הישיבה על הסוס.



שיעור לונג' לרוכבת מתחילה



אז איך עושים לונג'? מדריך הרכיבה מחזיק ביד אחת חבל לונג' וביד השנייה שוט לונג'. חבל לונג' הנו חבל ארוך ועבה עם אבזם בקצה. שוט לונג' הנו שוט ארוך אליו מחובר חבל ארוך וגמיש. האורך של החבל והשוט הוא כ-7 מטר. את חבל הלונג' מחברים למתג של הסוס. מחזיקים את החבל ביד שקרובה לראש של הסוס כאשר עומדים עם הפנים אליו – אם עובדים על מושכת שמאל (הסוס מסתובב שמאלה) נחזיק את החבל ביד שמאל. אם עובדים על מושכת ימין נחזיק את החבל ביד ימין. ביד השנייה מחזיקים את השוט. את הלונג' עושים בתוך מגרש הרכיבה ובוחרים אזור עם קרקע טובה (לא עמוקה מידי וללא בורות). עומדים במרכז המגרש ומבקשים מהסוס להתרחק מאיתנו. יש סוסים שמתלהבים ובועטים באוויר (בעיקר בתחילת העבודה או כשמשנים כיוון) ויש לשים לב שהראש של הסוס פונה אלינו כדי שלא נחטוף בעיטה. מתחילים את הלונג' במעגל גדול (כ-20 מטר קוטר) ויוצרים משולש בין הסוס למדריך – צלע אחת היא הסוס, צלע שנייה היא השוט והצלע השלישית היא החבל. עובדים עם הסוס בכל המקצבים על מושכת שמאל למשל ואז עוצרים אותו על המעגל, מתקרבים אליו ומקצרים תוך כדי את החבל. הסוס צריך לדעת שהוא לא מתקרב אל המדריך (כדי שלא יסתבך בחבל וכדי שתהיה עליו שליטה כל הזמן). מחברים את החבל לצד השני של המתג ועובדים על אותם תרגילים בצד השני. חשוב לעבוד באותה מידה על שני הצדדים – לכל סוס יש צד חזק וגמיש יותר ויש לפתח גם את הצד השני של גופו. העבודה במעגל קשה לסוס מבחינת הריכוז הנדרש והעומס שמופעל על גופו ולכן יש להתחיל בפרקי זמן קצרים ולעלות בהדרגה.



מחליפים צד



המדריך מתקשר עם הסוס בעזרת החבל, השוט ופקודות קוליות:


החבל הוא למעשה המושכות השולטות על חלקו הקדמי של הסוס - כשרוצים שהסוס ינוע קדימה מזיזים את החבל לכיוון התנועה. כשרוצים שהסוס יאט מרימים את החבל למעלה ומושכים בו קלות.



שימוש בחבל לונג'



השוט שולט על חלקו האחורי של הסוס - מחזיקים אותו בגובה המותן. כשרוצים שהסוס ינוע קדימה מניעים אותו קלות לכיוון חלקו האחורי של הסוס. כשרוצים להאט מורידים את השוט לכיוון הריצפה. יש לשים לב שלא מרימים את השוט גבוה מידי או עושים איתו תנועות חדות כי זה עלול להפחיד את הסוס. אם הסוס מתקרב אלינו מכוונים את השוט לבטן או לכתפיים שלו וכך מסמנים לו לצאת בחזרה למעגל.



החזקת חבל ושוט לונג' בעבודה על מושכת שמאל



פקודות קוליות - כאשר רוצים שהסוס ינוע קדימה מצקצקים לו או משתמשים בפקודות שהטון שלהן הולך ועולה (למשל אומרים את המילה "טרוט" בטון הולך ועולה). כשרוצים שהסוס יאט משתמשים בפקודות שהטון שלהם הולך ויורד (למשל אומרים את המילה הליכה בטון הולך ויורד).


חשוב לתת לסוס ללכת במשך מספר דקות בחימום (בתחילת הלונג') ובקרור (בסיום הלונג') כדי למנוע פציעות שונות (כגון מתיחת שרירים וגידים). חשוב שהסוס ינוע בקצב אחיד, בשיווי משקל ותוך רצון לנוע קדימה בכל המקצבים. חשוב לעבוד עם הסוס על מעברים רגועים וזורמים בין המקצבים. לאחר שהשגנו עבודה בסיסית טובה ניתן להקטין את המעגל ו"לשחק" עם קצב התנועה של הסוס בתוך המקצבים השונים, וזאת כדי להשיג אימון ברמה גבוהה יותר.


מומלץ להגן על רגליו של הסוס באמצעות סוגים שונים של מגיני רגליים. זאת מכיוון שלפעמים רגליי הסוס פוגעות אחת בשנייה בזמן הלונג' או שהעומס עליהן גדול (בשל העבודה במעגל קטן). בנוסף ניתן להשתמש בסוגים שונים של מושכות עזר המחברות בין המתג לבין האוכף. למושכות העזר שימושים שונים כמו לעודד את הסוס להשתמש בשרירי הגב שלו בעת התנועה וכן לאפשר לו להתרגל לקשר עם ידיים של רוכב (דרך המושכות).


הלונג' הוא מעין משחק – הוא יוצר עניין אצל הסוס ומחזק את התקשורת בינו לבין המדריך.



בסיום הלונג' מגלגלים את החבל והשוט ומובילים את הסוס לאורווה



באחד הפוסטים הבאים אפרט קצת יותר על ציוד הרכיבה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה