יום שבת, 20 בנובמבר 2010

כוננות קוליק

בוקר אחד מצאתי את פרילי (שם חיבה של סוסה צעירה) שוכבת בתא שלה ומסרבת לאכול. פרילי בדרך כלל מתנפלת על החציר והתערובת ולכן נדלקה אצלי הנורה האדומה השמורה לסוסים במצוקה. מיד יצרנו קשר עם הוטרינר שנכנס לכוננות במידה והמצב לא משתפר במהרה. הוצאנו מהתא את כל המזון וניסינו להקים את פרילי. היא קמה בעצלתיים ואפילו הסכימה ללכת קצת, אבל כל פעם ניסתה להישכב בחזרה. נתנו לה זריקה נגד כאבים שאמורה להרגיע אותה, להקל על הכאב ולשחרר את שרירי מערכת העיכול (בתקווה שיחזרו לפעילות תקינה). המצב לא השתפר ולכן הזעקנו בכל זאת את הרופא. 


פרילי מקבלת אינפוזיה של נוזלים לווריד


הוטרינר איבחן סתימה במעי הגס, על ידי בדיקה רקטלית ובדיקות נוספות שביצע. הוא הכניס דרך האף של פרילי צינור קיבה כדי לשחרר גזים ונוזלים שהצטברו שם ולהכניס נוזלים ושמן פרפין כדי לרכך את הסתימה ולסכך את הצנרת. אחרי כל זה עוד נתנו לפרילי אינפוזיה של נוזלים לוריד כדי לשחרר סופית את הסתימה. הנוזלים מטפלים במצב שהסוס מיובש ועוזרים להפעיל מחדש את המעיים. השמן מאפשר לגזים לצאת ביתר קלות. גם ביצוע פעילות גופנית (בהובלה או בלונג') עוזר להפעלת המעיים.

אחרי שפרילי חזרה למוטב שאלתי את הוטרינר מדוע נגרמה הסתימה? הוא אמר שהסוסה פשוט "בטטה" – אוכלת יותר מידי ולא מספיק פעילה. הטיפול המונע הוא יותר פעילות גופנית וחלוקת המזון למנות קטנות יותר. מה שקרה לפרילי באותו יום נקרא קוליק.

אנשי סוסים ורוכבים בכל הרמות נתקלים לא מעט במונח קוליק. לכולם ברור שמדובר במשהו שלילי - אבל מה זה בעצם? יש שאומרים שסוס בקוליק כנראה ימות וזה רק עניין של מזל, אין מה לעשות. אולם הדרך הטובה ביותר לטפל בקוליק היא פשוט למנוע אותו. רוב הקוליקים מטופלים בזמן והסוסים נשארים בריאים ושלמים. עם זאת, במקרה שהסוס מראה סימני קוליק, צריך לקרוא בדחיפות לוטרינר, לטפל בצורה הטובה ביותר ולהסיק מסקנות כדי לא לחזור על אותן טעויות.









לונג' לסוס בקוליק יכול לעזור להפעלת המעיים


משמעות המילה קוליק הינה כאב המופיע ונגמר לפתע. קוליק אצל סוסים גורם לכאב בטן ואיננו אבחנה אלא סימן קליני (רפואי). קוליק יכול להעיד על אינספור בעיות במערכת העיכול או על בעיות אחרות באזור הבטן (בכליות, בכבד, בשלפוחית שתן ועוד). רוב הקוליקים קשורים למערכת העיכול ובדרך כלל למעי הגס. במקרים קשים נדרשת התערבות כירורגית בבית החולים להצלת חיי הסוס. אצל סוסים מבוייתים מדובר בגורם המוות השכיח ביותר ולכן חשוב שכל מי שבבעלותו סוס או שעובד עם סוסים יידע לזהות קוליק ולהזעיק את הוטרינר בזמן. 








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה