יום שני, 28 בספטמבר 2009

גרדות


בעיקר בסוף הקיץ קיימת תופעה נפוצה של סוסים שמתגרדים באזורי הרעמה והזנב – הסוס עומד בתא או קשור מחוצה לו ומשפשף בחוזקה את צווארו או את בסיס זנבו על קירות התא, כלי האוכל או העמודים.
התופעה מכונה גרדת ופוסט זה מסביר את הגורמים לתופעה וכיצד ניתן לטפל בסוסים ולהקל את סבלם.

הגרדת הנה מחלת עור הנובעת מתגובה אלרגית (רגישות יתר) לחלבון המצוי ברוק היבחוש ומתבטאת בתגובת גרד חזקה המובילה לפצעים בעור, שבירת ונשירת שערות, עיבוי העור באזורי הגרד ושינוי צבעו. מקומות הגירוד האופייניים הנם הרעמה ובסיס הזנב, אך תתכן גם הופעה של לקויות על הפנים, על הרגליים ובמקרים נדירים אף על הבטן. תתכן גם תגובה דומה לעקיצות של חרקים אחרים כגון זבובים או יתושים, אך תופעת רגישות היתר הנפוצה ביותר בסוסים הינה לעקיצות של יבחושים. רגישות יתר זו הינה בעלת חזרתיות עונתית ונחשבת למחלה הנגרמת מגורמים רבים, ביניהם גורמים תורשתיים וגורמים סביבתיים. חשוב לזכור שרגישות יתר לעקיצות חרקים הינה אחת הסיבות הנפוצות לגרד בסוסים והבעיה נוטה להחמיר עם השנים. אבחון המחלה מבוסס על הסימנים האופייניים בשילוב עם המופע העונתי. בדיקות מעבדה לרוב יסייעו בשלילת בעיות אחרות.

פצעים בעור ונשירת השיער באזור הרעמה

המפתח לטיפול בבעיה זו הינו במניעת הגעת החרק העוקץ לסוס. הטיפול בגרדת מתחלק למספר מישורים: שמירה על ניקיון החווה, שמירה על ניקיון הסוס, שימוש בחומרים לטיפול והרגעה, מניעת מגע בין היבחושים לגוף הסוס, מניעת ההתגרדות ובמקרים קיצוניים חיסון הסוסים.

ניקיון החווה: יש לנקות את התאים של הסוסים לפחות פעם ביום ולשמור על אזור החווה נקי ומסודר. היבחושים נמשכים ללכלוך ובעיקר לצואה ושתן ולכן ניתן להגביל את כמותם על ידי שמירה על הניקיון. ניתן להציב מלכודות חרקים בשטח החווה או לפזר חומרים שהורגים את היבחושים, אך יש להיזהר שלא מדובר בחומרים שעלולים לסכן סוסים או בעלי חיים אחרים שנמצאים בחווה.

שמירה על ניקיון הסוס: כאשר הסוס מלוכלך היבחושים נמשכים אליו ולכן חשוב לשטוף סוסים מתגרדים מידי יום ואף להשתמש בשמפו מספר פעמים בשבוע (בעיקר על האזורים המגורדים) כדי לשמור על היגיינה ולמנוע מצב שהפצעים מזדהמים. מומלץ להרטיב את הסוס היטב, לחפוף את אזורי הזנב, הרעמה והפצעים עם מעט שמפו (אין צורך לרכוש שמפו מיוחד) לקרצף את גופו היטב עם מברשת גומי ואז לשטוף היטב. חשוב שלא יישארו שאריות של סבון כי זה מייבש את העור ועלול לגרום לגרד נוסף.

שטיפה יסודית של הסוס לפני ואחרי החפיפה בשמפו


חומרים לטיפול והרגעה: במידה והפצעים פתוחים יש להשתמש במשחות טיפוליות, שהן גם שומניות ומרגיעות כגון MSM, משושת או משחת יוד. ברגע שהגרדת בשליטה והפצעים מתחילים להחלים ניתן למרוח ITCHFREE (עם כפפות) או קרם גוף.

מריחת ITCHFREE עוזרת להרגיע את האזור המגורד ולהרחיק יבחושים


מניעת המגע בין היבחושים לגוף הסוס: שיטת מניעה יעילה מאוד היא התקנה של מאווררים חזקים באורווה. יבחושים בניגוד לחרקים מעופפים אחרים נחשבים לחרק שקשה לו לעוף ברוח חזקה ולכן שיטה זו נחשבת כיעילה למניעת עקיצות. יבחושים פעילים בשעות בין הערביים, קרי שעות הבוקר המוקדמות ושעות הערב. לכן חשוב לרסס את הסוסים נגד יבחושים בבוקר ובערב. ניתן לכסות את הסוס המתגרד בקובן רשת (שמיכת רשת). הקובן מכסה את גוף הסוס ומונע את המגע עם היבחושים.

קובן רשת - מונע את המגע בין היבחושים לגוף הסוס


מניעת התגרדות: במקרים קיצוניים ניתן להתקין חוט מתכת מחשמל על קירות התא או המרעה כדי למנוע מהסוס להתגרד. זהו פיתרון שאיננו מומלץ כי הסוסים עלולים לפתח טראומה. אני מכירה מקרה בו הותקן חוט מתכת מחשמל באחד התאים של סוס מגורד מאוד - הסוס פחד לצאת מהתא ולהיכנס אליו ובשלב מסויים אף הפסיק לאכול כי פחד להתחשמל.

חיסון הסוס נגד אלרגייה: במקרים קשים, בהם כבר קיימים פצעים בעור יש צורך לטפל בהם באופן מקומי ולעיתים אף לתת לסוס טיפול בסטרואידים. חשוב לזכור שטיפול בסטרואידים לבדו אינו פותר את הבעיה ורק מאפשר פסק זמן להחלמת פצעי העור.

מניסיוני האישי הטיפול הטוב ביותר הוא שמירה על היגיינת הסוס וסביבתו. ההבדל בין סוס מגורד ואומלל לסוס מטופל ושמח הוא עצום, והדרך להשגתו איננה מסובכת.


סוס מטופל ומאושר


תגובה 1:

חסוי אמר/ה...

זה צולם בחווה שאני רוכבת בה!

הוסף רשומת תגובה