יום ראשון, 18 באוקטובר 2009

המלטות וסייחים


באביב השנה נולד בחווה שלנו סייח חדש. האם הגאה היא הפונית שלנו – סנואו. זו הפעם הראשונה שהיה עליי לטפל בסייח ובאם ולכן רציתי לשתף אתכם במה שלמדתי.


תמיד מפתיע אותי כמה הסוסות ממליטות בדיסקרטיות: מגיעים לחווה בבוקר ופתאום יש סייח. במהלך היום יש הרבה רעש והתרחשויות בחווה והסוסה לא חשה מספיק בטוחה כדי להמליט. לעומת זאת, בלילה שקט יותר, הסוסה מרגישה בטוחה ורגועה ויכולה להמליט. סוסות יכולות לעקב את ההמלטה במספר שעות ולהחליט מהו הזמן המתאים עבורן. כשחלב מתחיל לטפטף מהעטינים של הסוסה ההרה, ההמלטה מתקרבת ורצוי להישאר בקרבתה כדי לוודא שהכל עובר בשלום. קיימים גם מקרים של המלטות קשות, כשהסייח נתקע בתעלת הלידה או מת חס וחלילה, אבל בדרך כלל מדובר בסוסות לא בריאות מלכתחילה שעבדו קשה מידי (יותר מידי שיעורים ברמת קושי גבוהה מידי) בחודשים שלפני ההמלטה.


הריון של סוסה נמשך 11 חודשים (כמעט שנה) וכאשר הסייח יוצא לאוויר העולם הוא מפותח לחלוטין. תוך שעה הוא צריך להתרומם ולהתחיל ללכת. עובדה זו הייתה חשובה כאשר הסוסים היו בעלי חיים נטרפים בטבע, כדי שיוכלו צ'יק צ'ק אחרי ההמלטה להסתלק וכך להתגונן מפני טורפים (על ידי מנוסה). הקולוסטרום (החלב הראשון) עשיר בנוגדנים ויש לשים לב שהסייח יונק אותו תוך שעתיים מההמלטה. המקוניום (הצואה הראשונית) שחורה וקשה והיא צריכה להתחלף לצואה צהובה - כתומה תוך 12 שעות מההמלטה. במידה והסייח לא עומד בלוחות הזמנים יש לקרוא לוטרינר.


במהלך ההריון הבטן של הסוסה גדלה ויש להקפיד שאיננה עושה שיעורים מאומצים מידי, ושאיננה יורדת במשקל. בסוף ההריון הפונית שלנו הייתה שמנמנה להפליא ומלאת אנרגייה.


כשנולד הסייח יש לבדוק שהוא בריא ושלם ושהוא יונק בצורה מספקת. יש לטבול את הטבור שלו ביוד מספר פעמים ביום, עד שהוא מתייבש ומשחיר - כדי שלא יתפתח זיהום. לאחר ההמלטה יש להעלות בהדרגה את כמויות המזון של האם, מכיוון שהיא צריכה להניק במשך 3 חודשים לפחות. הוטרינר שלנו המליץ לתת לסנואו קוביות אספסת המכילות אחוז חלבון גבוה.



קוביות אספסת



כשהסייח בן שלושה חודשים מומלץ להתחיל להפריד אותו בהדרגה מהאם מכיוון שהוא כבר גדול ואם ימשיך לינוק זה ייצור עומס על האם. בנוסף לכך הוא כבר מספק את כל צרכי התזונה שלו בעצמו ולא חייב לינוק.


כאשר הסייח יציב על רגליו מומלץ לשחרר את האם והסייח לבד בגדרה או מרעה קטן ולהקפיד לשחרר אותם מידי יום לפחות לחצי שעה. סייחים מסוגלים לעבור גדרות די בקלות כך שעדיף לשחרר את הצמד לזמן מוגבל ולשים לב שהכל בסדר. אם קיים בחווה מרעה בטיחותי מומלץ לשחרר את הצמד לכמה שיותר זמן ואפילו שיעברו לגור במרעה. אם יש סייחים נוספים בחווה רצוי שישחקו יחד - המשחק והפעילות הגופנית מחזקים את הסייח ובונים את שריריו וגופו. יש לטפל בסוסה באופן רגיל (הברשה וניקוי פרסות יומיומי, שטיפה במקרה הצורך) בהקדם האפשרי לאחר ההמלטה, ולתת לסייח ללכת לידה כשלוקחים אותה ממקום למקום. כך הסייח והאם רגועים ולא נוצר מצב שהסוסה מתנגדת שנוגעים בה. צריך להרגיל את הסייח לאנשים ולליטופים, כדי שנוכל לאלף אותו ולטפל בו ולאחר מספר שנים גם לרכב עליו. את הרכיבה מתחילים בדרך כלל כשהסייח בן שלוש (שנים) והאילוף מתחיל כבר מהתקופה הראשונה כאשר נוגעים בו בכל חלקי גופו ומרגילים אותו להיות בלי האם למשכי זמן הולכים ועולים.



סנואו והסייח במרעה



שבועיים - שלושה לאחר ההמלטה אפשר להתחיל להחזיר את האם לכושר. מתחילים בלונג' (שיטת אימון מרחוק - המאמן מחזיק חבל ושוט ארוכים והסוס מסתובב סביבו במעגלים) וכאשר יש עלייה בכושר ובשרירים עוברים לרכיבות קצרות שעולות בהדרגה בקושי ובמשך הזמן. חשוב שהסייח ייתרגל להיות בלי האם לפרקי זמן של חצי שעה עד שעה - כאשר האם חוזרת לשיעורי רכיבה לא ניתן לשחרר את הסייח לידה, כי זה מסכן אותו ואת הרוכב (במידה ומדובר בתלמיד בי"ס ולא במדריך או מאמן).



סנואו והסייח רגועים והולכים למרעה



מדובר באמת בחוויה מרעננת וכייפית, אך יש לזכור שהסייח והאם עלולים להיות תוקפניים (בעיקר בתקופה הראשונה לאחת ההמלטה) ויש להיות זהירים וערניים.



האילוף מתחיל כבר בתקופה הראשונה על ידי ליטוף הסייח בכל חלקי גופו



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה