יום שני, 26 באוקטובר 2009

יום טיפוסי בחוות הסוסים


כשמגיעים לחווה שלנו הכל נראה מקסים: המקום מטופח, נקי ומסודר, הסוסים רגועים, אתלטיים ומטופחים ושיעורי הרכיבה מתנהלים ברוח טובה ובבטיחות. כמובן שמאחורי התמונה הפסטורלית מסתתר צוות שלם של עובדים שפועל יחד ובפוסט הבא אתאר יום טיפוסי בחווה.


כשאנו מגיעים לאורווה מוקדם בבוקר הסוסים צוהלים אלינו – בדרך כלל לא מדובר בקריאות שמחה, הם פשוט רעבים ומזכירים לנו שצריך להאכיל אותם. הנושא של תזונת סוסים מורכב ומעניין ואקדיש לו בהמשך פוסט מפורט. אנחנו מאכילים את הסוסים בחציר ובתערובת. בישראל החציר הנפוץ הוא שיבולת שועל ולעיתים תלתן או אספסת. תלתן ואספסת הינם בעלי אחוז חלבון גבוה יותר ולכן מאכילים מהם כמויות קטנות יותר. את החציר מעמיסים על מריצה ועוברים איתה בין התאים. התערובת היא מזון מרוכז בצורת כופתיות קטנות או דגנים מעורבים. בארץ מדובר בשיבולת שועל, תירס ושעורה. את התערובת מחלקים באופן הבא: עוברים עם מריצה בין התאים ושמים לכל סוס את כמות התערובת שמתאימה לו. חשוב לוודא שהסוס סיים את המנה הקודמת לפני ששמים מנה חדשה. עדיף לעבור בסיום כל ארוחה ולבדוק שכולם "אכלו עד הסוף". אכילה איטית או חוסר תאבון עלולים להצביע על בעיות שיניים או על מחלה. בחווה שלנו מאכילים חציר בבוקר ובערב ותערובת בבוקר, בצהריים ובערב. סוס ממוצע מקבל כשלושה קילו תערובת וכשבעה קילו חציר ביום, והסוסים שמנמנים ומאושרים.


אחרי שכולם אכלו ושבעו מנקים את אזור האורוות משאריות החציר ומתפנים לניקוי התאים. הסוסים שלנו עומדים רוב שעות היום בתאים - מעין חדרים של כארבעה מטר רבוע. ריצפת התא עשויה בטון ועליה יש ריפוד. בישראל משתמשים בנסורת או קש לריפוד התא. אנחנו משתמשים בעיקר בנסורת, למעט סוסים שרגישים לאבק שבנסורת. חשוב להקפיד על כמות מספקת של ריפוד, מכיוון שסוס שעומד על בטון עלול לפתח בעיות ברגליים ובמפרקים. חשוב לנקות היטב את התאים לפחות פעם ביום, מכיוון שבשתן ובצואה קיימים חיידקים שמתרבים עם הזמן ועלולים לחדור לפרסות הסוסים ולגרום לריקבון ולמחלות נוספות. בכל תא שמנקים בודקים שהשוקת (כלי המים) עובדת ונקייה. אנחנו משתדלים לשחרר את הסוסים במגרש הרכיבה או במרעה למספר שעות ביום כדי לאוורר את התאים. ככל שהסוסים נמצאים זמן רב יותר מחוץ לתאים, כך קל יותר לנקות אותם, מכיוון שיש בהם פחות שתן וצואה.


שקי נסורת המשמשת לריפוד התאים



בזמן שאחד העובדים דואג להאכלת הסוסים וניקוי התאים, עובד נוסף עומל על תחזוקת מגרשי הרכיבה. כמעט מידי יום אנו משקים את המגרשים כדי למנוע מהחול להתעופף החוצה (כתוצאה מרוח חזקה או דריכות של הסוסים). לאחר ההשקייה עוברים עם טרקטור ומיישרים את המגרשים כדי לשמור על עומק אחיד (בורות עלולים להוביל לפציעת הסוסים).


מגרש רכיבה



טרקטור המשמש ליישור מגרשי הרכיבה



כפי שציינתי מקודם אנו משתדלים לשחרר את את הסוסים מידי יום לכמה שעות במגרש או במרעה. עדיף לשחרר אותם בקבוצות קטנות של סוסים חברים. המטרה היא לאוורר את האורוות ולאפשר לסוסים לחלץ עצמות ולנהל חיי חברה. סוסים הם חיות עדר וחשובה להם מאוד האינטראקציה החברתית.


את שעות הבוקר אנו מנצלים גם לאימון הסוסים. יש סוסים עם הרבה מרץ שלא מספיק לשחרר אותם במגרש או במרעה ויש לרכב עליהם או לעשות להם לונג' (שיטת אימון ללא רכיבה עליה אפרט בפוסט נפרד).


מידי יום אנו מבצעים טיפולים שוטפים לסוסים ולציוד הרכיבה. סוסים שסובלים מדלקות עיניים זוכים לניקוי עיניים מונע וסוסים מתגרדים זוכים לשטיפה וטיפול כפי שתיארתי בפוסט על גרדות. סוסים פצועים או צולעים זוכים לבדיקה וטיפול ובמידת הצורך טיפול על ידי ווטרינר. כל סוס זוכה אחת לשבוע לטיפול פרסות: מנקים אותן היטב, מורחים אקונומיקה על פנים הפרסה (לחיטוי) ושמן מיוחד על חוץ הפרסה (לשמירה על גמישות ובריאות הציפורן). הסוסים שלנו זוכים לפרזול או טילוף (טיפול בפרסות) על ידי איש מקצוע אחת לשישה שבועות ולטיפול ווטרינרי מונע (כגון חיסון, תילוע, בדיקת שיניים ועוד) מעת לעת. אחת לשבוע מנקים את האוכפים וראשיות הרכיבה עם מעט מים וסבון ולאחר מכן משמנים אותם כדי לשמור על גמישות העור. שמיכות רכיבה, חגורות בטן (מחברות את האוכף לגוף הסוס) וציוד נוסף שעשוי מבד נשלח לכביסה בעת הצורך.


טיפול בציוד רכיבה



חדר אוכפים - לכל סוס ציוד משלו



בשעות הצהריים מתחילים שיעורי הרכיבה. לפני השיעורים אנו מאכפים את הסוסים – מברישים אותם, מנקים להם פרסות ולאחר מכן שמים עליהם את האוכף וראשיית הרכיבה. השיעורים נגמרים בשעות הערב, אז מטפלים בכל הסוסים על ידי הברשה טובה או שטיפה (מקלחת).


איכוף הפוני שלנו לשיעורי הרכיבה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה