יום שלישי, 8 בדצמבר 2009

סיפורו של איוהיפוס


השבוע נשאלתי על ידי אחד התלמידים שלי איך ייתכן שהסוסים היו פעם חיות קטנות בגודל של כלב וכיום הן כה גדולות ומהירות? ובכן הסוס הקדמון נקרא איוהיפוס והנה מה שהיה אומר אם היה יכול לספר את סיפורו:

שמי איוהיפוס, אבל המדענים קוראים לי הירכותריום. אני הסוס הראשון שחי על כדור הארץ. אומנם חייתי לפני 60 מיליון שנה אבל חזרתי הנה היום כדי לספר לכם כיצד התפתחו ממני הסוסים המודרניים. אני חייתי בצפון אמריקה וכך גם רוב זני הסוסים שהגיעו אחריי. קצת על עצמי: אני די נמוך (הגובה שלי הוא 40 ס"מ עד הכתף) ואני חי ביערות. האמת היא שאני בכלל לא דומה לסוס, למעשה אני נראה קצת כמו כלב – יש לי גב קמור, צוואר ואף קצרים, רגליים קצרות וזנב ארוך. אני אוכל בעיקר פירות ועלים רכים. יש לי רגליים גמישות בעלות יכולת סיבוב לצדדים. יש לי 4 בהונות ברגליים הקדמיות ו-3 ברגליים האחוריות. יש לי כריות ברגליים (כמו של כלבים) אך במקום ציפורניים יש לי פרסות קטנות על כל בוהן. יש לי מוח קטן ושיניים קטנות שמתוכן רק 3 טוחנות בכל צד של כל לסת.

אני גאה לומר שלמרות שנחשבתי בעל חיים פרימיטיבי, הייתי מוצלח מאוד ושרדתי במשך 20 מיליון שנה! במהלך השנים הבהונות שלי השתנו קצת אבל הגוף והרגליים שלי נשארו כמעט אותו דבר. השינוי הגדול ביותר הוא שפיתחתי מספר רב יותר של שיניים טוחנות כי התחלתי לאכול יותר ענפים קשים ופחות פירות.

לפני 30 מיליון שנה, התחלתי להשתנות באופן מובהק יותר. באותה תקופה האקלים בצפון אמריקה נעשה יבש יותר והחלו להתפתח שטחי מרעה. במקביל החלו היערות הגדולים להצטמצם. כדי להתמודד עם השינויים פיתחתי שיניים חזקות יותר, גוף גדול יותר ורגליים ארוכות יותר (בשביל להיות מהיר במרחבים הפתוחים).

במרוצת מיליוני השנים הבאות השיניים שלי גדלו ונעשו קשות יותר כדי שאוכל ללעוס עשב קשה וגס. התחלתי להיות אצן טוב יותר ופיתחתי גוף גדול ורגליים וראש ארוכים. העצמות והשרירים ברגליים שלי השתנו כדי להתאים לתנועת הריצה (קדימה-אחורה). העצמות ברגליים שלי החלו להתאחות ונעלמה הגמישות ויכולת הסיבוב לצדדים. התחלתי לעמוד באופן קבוע על קצות האצבעות (התאמה נוספת למהירות) והמשקל שלי נתמך על ידי רצועות גמישות מתחת לפטלוק שהתחברו לבוהן. מאוחר יותר איבדתי את הבהונות בצידי הרגליים ופיתחתי רצועות בצידי הפטלוק שייצבו את הבוהן האמצעית שלי במהלך הריצה.


בוהן של סוס מודרני - למעשה עומד על קצות האצבעות


לפני 4 מיליון שנה הפכתי לאקווס שהוא המין של כל הסוסים המודרניים. בהתחלה הייתי בגודל של פוני, היה לי עמוד שדרה נוקשה, צוואר ארוך ורגליים ארוכות. עצמות הרגליים שלי התאחו (אין לי יותר יכולת סיבוב לצדדים). נהיה לי אף מאורך ומוח גדול. יש לי בוהן אחת ושיניים ארוכות וישרות עם זיזים קשיחים המאפשרות לי לאכול עשב.


רגליים קדמיות של סוס מודרני - אין יכולת סיבוב לצדדים


רגליים אחוריות של סוס מודרני - אין יכולת סיבוב לצדדים


לפני 3 מיליון שנה התחלנו (מינים שונים של סוסים) לנדוד מצפון אמריקה ליבשות אחרות. באפריקה הפכנו לזברות המודרניות. באסיה, במזרח התיכון ובצפון אפריקה הפכנו לפראים וחמורים. גם באסיה, במזרח התיכון ובאירופה הפכנו לאקווס קבלוס שהוא הסוס המודרני.


הסוס המודרני - גוף גדול, רגליים ארוכות וראש מאורך


עד לפני מיליון שנה הייתי מוצלח ביותר בתור אקווס והיו מינים שונים שלי שחיו בעדרים נודדים ענקיים בכל אפריקה, אסיה, אירופה, צפון אמריקה ודרום אמריקה.

לפני 10,000 שנה, כשהחל עידן הקרח האחרון, נכחדו כל הסוסים באמריקה! הסיבה העיקרית הייתה שינויי האקלים, אך אני חייב לציין שהאנשים לא ממש עזרו בזה שהם צדו אותנו כל הזמן. במאה ה-16 החזירו אותנו הכובשים הספרדים לאמריקה כאשר הביאו עימם את סוסי המוסטנג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה