יום שני, 28 בדצמבר 2009

משחקים ברכיבה טיפולית


ארון המשחקים המושקע שלנו


האם שיחקתם אי פעם "סוס מלוח"? זה כמו "דג מלוח" רק ברכיבה. המדריך עומד בקצה המגרש וסופר עד שלוש. כשהוא מסתובב כל הסוסים צריכים לעצור ולרוכבים אסור לזוז או לדבר. מי שלא מצליח חוזר אחורה מספר צעדים. המטרה היא להגיע ראשון למדריך שסופר. בחווה שלנו הרוכבים משחקים יפה ונהנים ודווקא צריך לשמור על המדריכים שלפעמים מרוב התלהבות מנסים קצת לרמות...


משחקים בשיעורי הרכיבה מוסיפים עניין והנאה לרוכב ולמדריך. אפשר לשחק עם רוכבים נוספים ובכך להוסיף גם פאן חברתי. מעבר לכך המשחקים יכולים לשרת גם מטרות טיפוליות. "סוס מלוח" למשל מעלה את המוטיבציה של הרוכב להניע ולעצור את הסוס בזמן. הרוכב רוצה מאוד להצליח ולכן חייב להיות קשוב ומרוכז ולתכנן את צעדיו. המנצח זוכה בתחושת הישג ותחושה שהמאמץ השתלם ואילו המפסיד לומד לקבל ולהתמודד עם ההפסד ורוצה להשתפר לקראת המשחקים הבאים.


משחקים בשיעורי רכיבה טיפולית עוזרים להשיג מטרות פיזיות ורגשיות. אז לכל מי שתוהה מה אנחנו בעצם עושים שם ולמה, הנה כמה משחקים ופעילויות שניתן לשלב בשיעורים ומה אפשר להשיג דרכם:


סללום בין קונוסים – מסדרים קונוסים בשורה במרכז המגרש. הרוכב צריך לכוון את הסוס בין הקונוסים, בלי להפיל אותם. אפשר להוסיף קונוסים ולצמצם את המרחק ביניהם כדי להעלות את דרגת הקושי. הרוכב צריך לתכנן מראש את הפניות ולהכין את הסוס. סוס הוא גדול ואינו מסוגל לפנות בהתראה של שנייה. הרוכב לומד להסתכל לאן הוא רוצה להגיע. הסוס תמיד ילך לאן שהרוכב מסתכל ומי שמסתכל על הקונוס מפיל אותו. המשחק משפר את המודעות לימין ושמאל ואת כישורי ההתמצאות במרחב. הוא משפר מיומנויות רכיבה ואת השליטה בסוס. בחווה שלנו מי שמפיל קונוס צריך בשיעור הבא להביא למדריך שוקולד. זה גורם לרוכבים להתאמץ ולמדריכים קצת להשמין...


שורת קונוסים - הרוכב צריך "לזגזג" ביניהם



"המלך אמר" – המדריך נותן הוראות כמו "ידיים למעלה" או "ידיים לצדדים", אך אם המדריך לא אומר "המלך אמר" לפני ההוראה, לא מבצעים אותה. מי שלא שם לב - נפסל. המדריך יכול להעלות את קצב ההוראות ולנסות לבלבל את הרוכב. אפשר לבקש מהרוכב לתת את ההוראות ולנסות לבלבל את המדריך או את הרוכבים האחרים בשיעור, ובכך לעבוד על כישורי העצמאות של הרוכב. התרגילים שהמדריך נותן משפרים את מודעות הגוף של הרוכב ואת הקשב והריכוז שלו.


"מסביב לעולם" – הרוכב צריך לבצע סיבוב של 360 מעלות בתוך האוכף. אפשר לבצע את הסיבוב לימין ולשמאל. המשחק עובד על שיווי המשקל של הרוכב שצריך להקפיד לא ליפול (המדריך שומר עליו כמובן). בנוסף המשחק תורם להתמצאות במרחב וניתן לשלב בו רכיבה על הצד או עם הפנים אחורה. יש לי תלמיד צעיר שכל כך נהנה מהמשחק שלפעמים ממש קשה לשכנע אותו לשבת כמו שצריך.


מרוץ שליחים – כל קבוצת רוכבים צריכה להשלים משימת רכיבה (כמו סללום) אחד אחרי השני. הרוכבים צריכים לעזור ולעודד את הרוכבים בקבוצה שלהם. המשחק משפר מיומנויות רכיבה ועובד על תקשורת ושיתוף פעולה.


קליעת חישוק על קונוס יכולה להיות המשימה ב"מרוץ שליחים"



באולינג – הרוכב זורק כדור על בקבוקים שנמצאים על הריצפה וצריך להפיל אותם. המשחק עובד על קשר עין-יד ועל המוטוריקה העדינה. חוץ מזה זה ממש כיף.


באולינג במגרש הרכיבה



השחלת חישוק על הגוף – הרוכב צריך להשחיל על גופו חישוק גדול ולאחר מכן להרים אותו. המשחק עובד על קואורדינציה ומדמה תנועות שאנו עושים כשמתלבשים.


תפיסה וזריקה של כדור – המדריך זורק כדור לעבר הרוכב ועל הרוכב לתפוס אותו ולמסור אותו חזרה למדריך. המשחק מחזק את חגורת הכתפיים של המטופל ועובד על קשר עין-יד. אפשר להעלות את דרגת הקושי על ידי זריקה פחות מדוייקת של הכדור לעבר הרוכב ושימוש בכדור קטן יותר או כבד יותר. בנוסף יכול המדריך לעמוד יותר רחוק או בזוויות אחרות כאשר הרוכב זורק לעברו את הכדור. לפעמים הכדור פוגע בלי כוונה באזורים שונים של הסוס (כמו בראש) וצריך לשים לב שהסוס לא ייתעצבן עלינו יותר מידי.


כדורים בגדלים ובמשקלים שונים



השחלת טבעת על מקל – אפשר להרחיק את המקל או להזיז אותו קדימה או אחורה. המשחק עובד על קשר עין-יד, על מוטוריקה עדינה, על רוטציות של הגוף ומשפר את טווחי התנועה של המטופל. היה לי פעם תלמיד צעיר שכל כך רצה לקלוע את הטבעת שהוא ממש קפץ מהסוס ונחת על האדמה. הוא הצליח לקלוע ובגלל שרכב על פוני הייתה לו נחיתה רכה יחסית.


השחלת טבעת על מקל



משחקים עם מקל – נשיאת המקל בידיים ישרות מעל הגוף או לפני הגוף. הרמה והורדה של המקל כאשר הוא מוחזק בשתי ידיים. המשחק מחזק את חגורת כתפיים, מחזק שרירים ומותח אותם. יש מטופלים שמתקשים לאחוז במקל לאורך זמן והמדריך צריך להיות מרוכז כדי לא לחטוף מכות באזורים שונים של גופו (ובעיקר בראש).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה