יום רביעי, 16 בדצמבר 2009

אינסטינקט העדר


היום רכבתי על סוס חמוד בשם מוצארט. כשהתחלתי את הרכיבה היה איתנו במגרש סוס נוסף בשם פשוש וחלק מהזמן מוצארט ופשוש הלכו זה לצד זה. בשלב מסוים פשוש חזר לאורווה ואני ומוצארט נשארנו לבד במגרש. מגרשי הרכיבה בחווה די רחוקים מהאורוות וברגע שפשוש החל להתרחק מוצארט החל להביע את מורת רוחו בכך שהחל להשתולל ולבעוט ברגליו האחוריות. אז מה שבעצם קרה כאן ולמה?

הסוסים הם יצורים חברתיים מאוד ואוהבים את החברה של סוסים אחרים. אם נמנע מהם מגע של סוסים אחרים, בעיקר לאורך זמן, אז יתחילו הבעיות. זה יכול להתבטא בדיכאון או תוקפנות ואפילו בבעיות גופניות. העדר הוא הבסיס של חברת הסוסים והוא נותן להם תחושת ביטחון, חברות ותמיכה.

עדר אופייני של סוסים החיים בטבע כולל רמך אחד (סוס מרביע), מספר נקבות והסייחים שלהם. הסוסים המבוייתים בדרך כלל לא חיים בקבוצות כאלה. אם נשתדל לחקות את הטבע בצורה הטובה ביותר, נוכל לעזור לסוסים שלנו לחיות חיים מאושרים ובטוחים. מידי פעם יש ריבים קטנים בין חברי העדר (כמו בכל חברה), אבל באופן כללי יש שיתוף פעולה. סוסים שעומדים קרוב אחד לשני ונראים רגועים מקבלים אחד את השני ומכבדים את המרחב הפרטי של כל אחד מחבריי העדר.


זוג סוסים שנמצא במגרש גדול ובכל זאת בוחר לעמוד יחד


כפי שאנו נינוחים כאשר חברים שלנו קרובים אלינו ואילו נזהרים מזרים שמתקרבים ונוגעים בנו, כך גם אצל הסוסים. המגע חשוב ביותר לסוסים ועוזר לחזק את הקשר ביניהם. גרוד הדדי הוא חוויה מהנה לשני הצדדים. כשסוס בוטח ומחבב את הבעלים שלו הוא יציע לעיתים קרובות להתגרד איתו.


גרוד הדדי הוא חוויה מהנה לשני הצדדים ומחזק את הקשר ביניהם


עדר סוסים נשלט על ידי נקבות. בדרך כלל יש מנהיגה לעדר – היא מחליטה לגבי נדידה לאזור עם עשב טרי ואחראית על המשמעת. המנהיג נקרא סוס אלפא.

סוסים הולכים אחרי המנהיג שלהם (הסוס הדומיננטי בעדר). ניתן להשתמש בתכונה זו כדי לשכנע סוסים לעבור מכשולים מפחידים כמו בורות או להיכנס לתוך מים. סוס מודאג ייחפש נחמה אצל המנהיג של קבוצתו. אם המנהיג עובר מכשול מפחיד, הסוס המבוהל יישאב ממנו ביטחון ויילך אחריו. המפתח להצלחה בעבודה עם סוסים הוא להיות המנהיג שהם בוטחים בו, מישהו שלעולם לא ייאכזב אותם ותמיד יידאג להם.


סוס צעיר שהולך אחרי סוס מבוגר ומנוסה יותר ושואב ממנו ביטחון


סוסים מגנים על עצמם בשתי דרכים: בריחה או לחימה, אך תמיד יעדיפו לברוח. החיים בעדר מאפשרים לרוב הסוסים לאכול, לשתות, לישון או לנוח בזמן שמישהו תמיד עומד על המשמר. אם מריחים, רואים או שומעים סכנה, הסוס השומר מזהיר את כולם והעדר מתחיל לברוח. אם סוס לא יכול לברוח הוא ישתמש בשיניו, ברגליו ובגופו כדי להילחם. כשמדריכי רכיבה מעבירים שיעורים הם לוקחים את זה בחשבון – אם סוס במגרש הסמוך נבהל אנחנו מיד מעדכנים אחד את השני ושמים לב שהסוסים נשארים רגועים. אם יש צורך המדריך מחזיק את הסוס או אפילו מוריד את התלמיד לכמה דקות.

סוסים לא אוהבים להיות לבד - באופן טבעי הם חיים ומשחקים עם סוסים אחרים. הם צריכים את הביטחון שבחברת סוסים אחרים. אם אין להם את הביטחון הזה הם לא מסוגלים להרגע, לאכול ולישון. סוסים תלויים בעדר שלהם ולא מצליחים להתמודד עם החיים לבד. סוס שמופרד מחבריו ומשוחרר לבד במרעה יהיה בדרך כלל חרד מאוד – הוא ירוץ הלוך ושוב לאורך הגדר וייקרא אל חבריו בהיסטריה. הוא יכול לנהוג כך במשך שעות על גבי שעות. בחווה שלנו יש סוס בשם יסעור וכשמו כן הוא – בעל מזג סוער. למרות שיסעור איננו סוס צעיר הוא עדיין מלא מרץ וכשמשהו מבהיל אותו הוא מתחיל לרוץ וקשה לעצור אותו. מידי פעם משחררים אותו לבד במגרש הרכיבה כדי שיוציא את המרץ לפני השיעורים והוא ממש קורא לסוסים שנשארו באורוות ורץ הלוך ושוב לאורך הגדר.

ועכשיו כשאנחנו יודעים קצת יותר איך בנוי עדר סוסים ומהם האינסטינקטים שמניעים אותם אפשר להבין שמוצארט איננו סוס רע שניסה לפגוע בי, זו פשוט הייתה הדרך שלו לומר לי שהוא לא רוצה להישאר לבד במגרש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה