יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

קצת על סגנונות הרכיבה בישראל וקצת יותר על הדרסאז'


כשמגיע אליי לשיעור ניסיון תלמיד חדש, אני קודם כל שואלת אותו האם רכב בעבר ובאיזו מסגרת? ילדים צעירים מאוד בדרך כלל עשו פעם סיבוב על פוני. מבוגרים וילדים גדולים בדרך כלל יצאו לטיול רכיבה או לקחו כמה שיעורים. בכל אופן השיעור הראשון מתחיל לעיתים קרובות כשהתלמיד בטוח שהוא כבר יודע לרכוב. אני רוצה לעשות סדר בסוגי הרכיבה השונים בישראל ולהרחיב קצת יותר על סגנון הרכיבה שאני הכי אוהבת – הדרסאז'.

טיול סוסים זוגי על שפת הים


סוסי פוני משמשים לסיבובים בפארקים ובפינות חי


ניתן לרכוב על סוסים בישראל במספר מסגרות. ילדים שרוצים להתנסות ברכיבה יכולים לעשות "סיבוב על פוני". נהוג לעשות סיבובי פוני בפינות חי ובארועים המתקיימים בפארקים. זו חוויה נחמדה מאוד, אך המוביל של הסוס איננו מדריך רכיבה ולכן לא ממש לומדים לרכוב. הסיבוב נמשך 5-10 דקות ומתאים לילדים צעירים (כי הפונים קטנים ולא מסוגלים לסחוב יותר מ-20 או 30 קילו). ילדים גדולים יותר ומבוגרים שרוצים להתנסות ברכיבה יכולים לעשות שיעור ניסיון בחוות השונות או להצטרף לטיולי רכיבה שמארגנות חוות טיולים. אפשר להצטרף לקבוצת רוכבים גדולה או להזמין טיול פרטי. יש טיולים של שעה ויש אפילו טיולים של מספר ימים. לפני היציאה לטיול מקבלים הסבר קצר לגבי השליטה בסוס. בדרך כלל מדובר במדריכי טיולים מנוסים, אם כי לא תמיד בעלי תעודת הדרכה. חוות הטיולים עושות שימוש באיסטינקט העדר של הסוסים כך שהם הולכים אחרי הסוס המוביל בצורה מסודרת. מי שהתנסה ברכיבה ומעוניין להעמיק את הידע שלו יכול להרשם לשיעורי רכיבה מסודרים, אך גם כאן קיימות מספר אפשרויות.


טיול סוסים בשקיעה


מרבית החוות בישראל הינן חוות של רכיבה מערבית המכונה ווסטרן. כשהתחלתי לרכוב באורווה של הקיבוץ שלי רכבתי ווסטרן. האוכף ברכיבה מערבית הוא גדול ויש לו קרן (ידית) מקדימה שניתן לאחוז בה. כבר הרבה שנים אין לי קשר עם הרכיבה המערבית ואת אחד הפוסטים הבאים אקדיש להסבר מסודר בנושא. הסגנון השני שקיים בישראל הוא רכיבה ספורטיבית המכונה רכיבה קלאסית או רכיבה אנגלית. הרכיבה הספורטיבית נחלקת למספר ענפים כאשר העיקריים הינם קפיצות ראווה ורכיבה אומנותית (הדרסאז'). בתחרויות של קפיצות ראווה המטרה היא לקפוץ כמה שיותר גבוה בזמן הקצר ביותר, בלי להפיל את המכשולים. כמובן שיש סדר למכשולים במסלול וצריך גם לקפוץ אותם בסדר הנכון. הקפיצות הן התחום הפופולארי ביותר ברכיבה הספורטיבית ורוב הרוכבים (גם ילדים קטנטנים) שואפים להגיע לאימוני קפיצות. בעתיד אקדיש פוסט נפרד לנושא הקפיצות.


אני ואליוט מדגמנים קפיצות ראווה


מסלול מכשולים של קפיצות ראווה


בקפיצות התגמול הוא מיידי – הצלחתי לעבור את המכשול בלי להפיל אותו! ואילו בדרסאז' הסיפור הוא שונה לגמרי. הדרסאז' הוא ספורט מדהים אם כי פחות פופולארי. הדרסאז' הוא הבסיס לכל סוגי הרכיבה שציינתי כאן. הדרסאז' קודם כל מתמקד בישיבת הרוכב: שיווי משקל, התמזגות עם תנועת הסוס והשימוש בעזרים השונים (רגליים, ידיים, אגן וכו'). רוכב שמתחיל להשיג ישיבה טובה ושימוש נכון בעזרים, יכול להתחיל להשפיע על תנועת הסוס שלו מעבר לפקודות הבסיסיות (עצירה, פנייה ומעבר בין המקצבים). הרעיון בדרסאז' הוא להרגיש בכל שלב של הרכיבה מה הסוס עושה – האם הגוף שלו ישר? האם הוא אקטיבי (רוצה לנוע קדימה)? האם התנועה מגיעה מהרגליים האחוריות של הסוס ועוברת דרך הגוף כולו? המטרה היא להגיע לתנועה משוחררת וגמישה של הסוס לצד הקשבה טוטאלית לרוכב. ברמות הגבוהות של הדרסאז' הרוכב כמעט לא זז – הוא יושב זקוף ונינוח, תנועותיו גמישות ונינוחות והפקודות ניתנות בנגיעות קלות בלבד. אני עוד בתחילת דרכי המקצועית בדרסאז' אבל ככל שאתקדם אספר לכם יותר לעומק על העולם המופלא הזה.

קישור לסרטון של דרסאז' ברמה הגבוהה ביותר בעולם.


אוכף ווסטרן עם "קרן" מקדימה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה