יום שבת, 13 בפברואר 2010

רפואה מונעת

רפואה מונעת יכולה לחסוך הרבה זמן, כסף וכאב לב. זה נכון גם לגבי סוסים. עכשיו שאנחנו יודעים לטפל ולעקוב אחר מצב הסוסים ביומיום, נעבור לטיפולים התקופתיים. הטיפולים הללו הינם הרפואה המונעת של הסוסים ושומרים עליהם בריאים ומאושרים. אפרט כאן בקצרה על טיפולי השיגרה העיקריים ובפוסטים הבאים ארחיב קצת יותר על כל נושא.

טילוף ופרזול
הפרסות של הסוס נושאות את כל משקל גופו (שיכול להגיע לחצי טון ויותר) ולכן חשוב שיהיו חזקות ובריאות. לתזונת הסוס קשר ישיר למצב הפרסות ולכן חשוב שתהיה מאוזנת. איש המקצוע המטפל בפרסות מכונה "מפרזל". המפרזל צריך להגיע לחווה מידי 6 שבועות ולבצע את הטיפול המתאים לכל סוס. טיפולים מיוחדים מתבצעים לעיתים בשיתוף עם הוטרינר. הברזל שמחובר לפרסה על ידי מסמרים מכונה "מנעל" או פרסת ברזל. בחלק החיצוני של הפרסה אין לסוס כלי דם ועצבים ולכן ניתן לחבר את המנעל באמצעות מסמרים. לא כל הסוסים צריכים מנעלים – יש כאלה שהולכים "יחפים". המנעל מגן על הסולייה מפני פגיעות ושחיקה ומרים אותה מהאדמה כדי למנוע רטיבות יתר. לאחר 6 שבועות הטלף מתארך ויש לקצץ אותו (תהליך המכונה "טילוף") כדי לשמור על זווית נכונה של הפרסה (45 מעלות). לאחר הטילוף המפרזל מתאים מנעל ומחבר אותו לפרסה בתהליך המכונה "פרזול". המפרזל בודק את תנועת הסוס ומוודא שהטילוף והפרזול לא מפריעים ואף מסייעים לסוס.
תוכלו להיזכר במבנה הפרסות בפוסט "מבנה הגוף של הסוס".

פרסה עם מנעל

טיפולי שיניים
סוסים צריכים לאכול כמעט כל היום (במשך 16-18 שעות ביום). זאת מכיוון שהם גדולים מאוד, אך ניזונים ממזון דל בקלוריות (כמו עשב וחציר). סוס שנפגע בשיניו או שמתקשה ללעוס את המזון מסיבות שונות, לא ישרוד בטבע לאורך זמן. גם סוסים מבוייתים יגיבו לבעיות שיניים בירידה במשקל, הפלת מזון מהפה בשעת האוכל ובסימנים נוספים. רוב הסוסים המבוייתים אינם אוכלי במשך שעות רבות בגלל בעיות טכניות (קשה לספק חציר חופשי ואין מעקב אחר התזונה בצורה זו). לכן משלימים את הצרכים הקלוריים שלהם באמצעות מזון מרוכז. סוסים הצורכים מזון מרוכז לועסים פחות זמן ובאופן שטחי יותר ולכן השיניים שלהם אינן זוכות לשחיקה מספקת. הבעייה העיקרית היא זיזים חדים בחלק החיצוני של השיניים הטוחנות הגורמים לפצעים בלשון ובלחיים. לכן, חשוב ביותר שהוטרינר יבצע בדיקת שיניים וטיפול שיניים במידת הצורך מידי 6 חודשים. בטיפול משייפים את הזיזים שגורמים לפצעים וניתן לראות תוצאות תוך כמה ימים. 

טיפול שיניים באמצעות משייפת חשמלית


חיסונים
חיסון אקטיבי הוא למעשה גורם מחלה (חיידק  או וירוס) שעבר תהליך החלשה או המתה. החיסון מעודד את המערכת החיסונית של הסוס לייצר נוגדים למחלה. קיים גם חיסון פאסיבי המכיל נוגדנים מוכנים למחלה. הוא מקנה הגנה מייד לאחר החיסון, אך לשבועות בודדים בלבד. הנוגדנים מזהים ומסמנים את גורם המחלה ותאי מערכת החיסון מחסלים אותו. אחרי זמן מסויים יורדת רמת הנוגדנים בגוף ואז נותנים זריקת דחף המעוררת את מערכת החיסון לייצר נוגדנים נוספים. בארץ מחסנים נגד המחלות טטנוס, כלבת, שפעת והרפס. מחסנים נגד טטנוס וכלבת אחת לשנה ונגד שפעת והרפס כל 6 חודשים. 

חציר - מקור האנרגייה העיקרי של סוסים מבוייתים

תילוע
טפילים במערכת העיכול של הסוס עלולים לגרום לנזק פנימי רב ללא כל סימן חיצוני המעיד עליהם. פרזיטים כמו תולעים מורידים את היכולת של הסוס להתמודד עם זיהומים, גוזלים ממנו הזנה ועלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לאיברים פנימיים. סימנים לנגיעות כוללים ירידה במשקל, עייפות, שיער דליל, שלשול ואף קוליק (כאב בטן הנגרם מסיבות שונות ועלול לגרום למוות). קיימים מעל 150 סוגים של טפילים ולכן תכשירי התילוע פועלים על טווח רחב של מיני טפילים. רוב התכשירים לא מנקים את הסוס ב-100%, אלא מקטינים את כמות הטפילים כך שהשפעתם על הסוס קטנה. יש לתלע את כל הסוסים באורווה אחת ל-3 חודשים כדי למנוע הדבקות. יש לשמור על אורוות ושטחי מרעה נקיים מגללים שכן הביצים והזחלים של הטפילים נמצאים בצואה.
סוסים שחיים יחד - עלולים להדביק אחד את השני בטפילים ומחלות


תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שוב תודה על המידע, אלה בהחלט דברים שלא ידעתי עליהם ובכלל עוזר לי להשכיל.

אשמח עם תעשי פוסט על מה שכתבתי לך בתגובה הקודמת שלי. ואני לא מנסה לחסוך על הסוס העתידי שיהיה לי, אני אטפל בו כמו שמגיע לו אני רק מנסה לחסוך באופן כללי על מה שאפשר...

שיר

הוסף רשומת תגובה