יום שישי, 5 בפברואר 2010

שוטף פלוס

בתקופה האחרונה קיבלתי מספר תגובות אוהדות על הבלוג ואחת הבקשות הייתה לפרט על הטיפול השוטף בסוס. כולנו רוצים להעניק לסוסים שלנו תנאים אופטימליים: חברה של סוסים אחרים, שטח מרעה רחב ידיים בו יוכלו להשתובב ולנשנש עשב טרי, מחסה מפני תנאי מזג-אויר קשים, מזון טרי ומאוזן, מים בשפע וכמובן אימון נכון וטיפול מסור. 

הברשה עם מברשת גומי נגד כיוון השיער

הטיפול היומיומי בסוס מאפשר לעקוב אחר המצב הפיזי והמנטלי שלו ולכן רצוי מאוד להקדיש לו זמן. מתי במהלך היום כדאי לטפל בסוס? ובכן זה תלוי בסדר היום של הסוס שלכם. חשוב לטפל בסוס לפני היציאה לאימון (רכיבה/ לונג'/ טיול) וכשחוזרים מהאימון. אם הסוס פנסיונר או מחלים מפציעה, יש לבדוק בבוקר שהכל בסדר ולטפל בהתאם לצורך במהלך היום. עדיף תמיד להמנע מטיפול בסוסים בסמיכות לשעות ההאכלה – אז הסוסים קצת לחוצים ועצבניים. 

שטיפת סוס


אז מהו הטיפול המתאים לסוס שלי? לפני שיוצאים לאימון, אם הסוס נקי יחסית, יש לנקות היטב את הפרסות ולהבריש היטב. לדוגמה סוס חום ששהה במרעה מספר שעות בבוקר ועתה יוצא לאימון. דוגמה נוספת: סוס לבן שעמד במרעה בוצי והחליט (למה לא?) להתפלש מספר פעמים במהלך היום. הבוץ כבר התייבש וכעת הסוס "עוטה" עליו שיכבה נוספת של בוץ יבש. ייתכן שהברשה בלבד לא תספיק ותאלצו גם לשטוף אותו (לפחות את האזורים הבוציים במיוחד). אם קר מידי או שמנשבות רוחות קרות – וותרו על השטיפה כי היא עלולה לגרום נזק חמור יותר מקצת לכלוך. חשוב לנקות את הסוס לפני שמאכפים אותו כי החיכוך של הציוד על הליכלוך עלול ליצור פצעים. זו גם הסיבה שחשוב לנקות את ציוד הרכיבה לפחות פעם בשבוע, ועדיף אחרי כל רכיבה. הטיפול לפני ואחרי האימון חשוב כדי לאתר פציעות ולמנוע את החרפת המצב. כשהסוס חוזר מאימון, בעיקר בקיץ, הוא מזיע מאוד. מומלץ במקרה זה לשטוף את הסוס בצורה יסודית כדי להוריד ממנו את הלכלוך והזיעה. כמו אצלנו, כשהסוס מלוכלך נמשכים אליו זבובים וטפילים ופצעיו (אם יש כאלה) עלולים להיזדהם.
וכעת נעבור להסבר קצר לגבי כל טיפול...

ניקוי פרסות
חשוב לנקות פרסות לפני ואחרי האימון או לפחות פעם ביום לפנסיונרים ופצועים. אם אבן (אפילו קטנה) מוצאת את דרכה לתוך הפרסה, הנחיתה של הסוס על הרגל עלולה לדחוף אותה פנימה. הסוס במקרה זה עלול לסבול משטפי דם בפרסה – זה כואב מאוד ויכול להשבית אותו לזמן ממושך.
אז איך מנקים את הפרסות?
כשהסוס קשור בצורה בטיחותית (עדיף תמיד לקשור לחבל חציר ולא לעמוד) מתחילים מאחת הרגליים הקדמיות. עומדים עם הגב לכיוון הראש של הסוס ומבקשים ממנו להרים את הרגל – סוסים מאולפים ירימו את הרגל ברגע שתחליקו את היד על רגלם (אפשר לצקצק בלשוננו או ללחוץ בעדינות על הגידים בקאנון). בעזרת מנקה פרסות מנקים היטב את פנים הפרסה ובעיקר את אזור המחוג והאזור הסמוך למנעל (פרסת הברזל). חשוב לסלק גם אבנים קטנות שעלולות לגרום צרות גדולות. אחרי שהנחנו בעדינות את הפרסה על הריצפה, מחליקים את היד על גוף הסוס עד לקאנון ברגל האחורית. שוב, רוב הסוסים ירימו בקלות את רגלם, ואפשר לעזור בעזרת ציקצוק ולחיצה קלה על הגידים. לאחר שהסוס הרים את הרגל מניחים אותה על החלק הפנימי של הירך שלנו ומותחים אותה בעדינות אחורה עד ש"נתקעים". השיטה עוזרת למנוע בעיטות כי הרגל לא יכולה לזוז אחורה או לצדדים. מנקים באותה שיטה ומניחים בעדינות את הרגל. עוברים בזהירות לצד השני וחוזרים על אותו תהליך. 

ניקוי פרסה קדמית


הברשה
אני אוהבת להתחיל עם מברשת גומי די רכה ולעבוד בסיבובים או קווים ישרים נגד כיוון השיער. צריך להבריש די חזק כדי להוציא את כל האבק והשיער המת, אך יש לשים לב לתגובת הסוס ולהתאים את עוצמת ההברשה. יש סוסים רגישים יותר ופחות ויש סוסים שרגישים בחלקי גוף שונים כגון הגב והבטן. במידה והלכלוך (כמו בוץ קשה) לא יורד, אפשר להשתמש במגרדת (מברשת פלסטיק עם זיפים קשים). עם מברשת הגומי או המגרדת עוברים על הגוף כולו (בפנים וברגליים ממש בעדינות). השלב הבא הוא הברשת הגוף כולו עם מברשת קשה (מברשת עם זיפים קשים דמויי שיער), הפעם עם כיוון השיער. כך מסלקים את כל האבק והשיער שנשר. על הפנים עוברים עם מברשת רכה
(מברשת עם זיפים רכים דמויי שיער), כי זהו אזור רגיש ביותר. את הרעמה, הפוני והזנב אפשר להבריש בעדינות עם מברשת שיער. שימו לב לא לתלוש את השיער כי גדילתו אורכת שנים. ההברשה ממריצה את הדם, משחררת שרירים (כמו מסאז'), מחזקת את הקשר בין הרוכב לסוס ומטפחת את פרוות הסוס. 

דלי עם מגרדת (אדומה), מברשת רכה (אדום ושחור) ועוד...


שטיפה
הדרך הטובה ביותר לשטוף סוס בלי לבזבז יותר מידי מים היא קודם כל להרטיב אותו לגמרי. לאחר מכן מברישים את הסוס נגד כיוון השיער בכל גופו עם מגרדת או מברשת גומי ושוטפים היטב שוב. אם יוצא קצף בזמן השטיפה, הסוס עדיין מלוכלך ויש להבריש שוב ולשטוף. על הפנים של הסוס עוברים עם ספוג רטוב במקום המברשת. שימו לב שאתם לא משפריצים לסוס לתוך האוזניים! עדיף לא לשטוף את הסוס עם שמפו לעיתים קרובות. השפמו מוריד את השיכבה השומנית המגינה על הפרווה והעור. אחרי שסיימנו מורידים את המים (בעזרת מגב מיוחד) ואם קר עדיף לכסות את הסוס בקובן פליס (שמיכת פליס המותאמת לסוסים) עד שהוא מתייבש. 

הורדת המים בסיום השטיפה באמצעות מגב מיוחד


לסיכום: הטיפול בסוס מחזק את הקשר בינו לבין הרוכב, ולכן רצוי להקדיש לו זמן מידי יום. טיפול הנעשה בעדינות וברגישות הוא חוויה מהנה לשני הצדדים. 
 



תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה...

בהחלט המידע הזה עוזר.

אשמח לדעת גם איך אפשר לחסוך כסף בגידול סוס...

בהתחשב בכך שאני רוצה לחיות ירוק יותר ולחסוך כמה שאפשר בכסף...

הנה הסבר קצר ודוגמא: אני רוצה לחיות בלי שימוש ביכלל או כמעט ביכלל בכסף כי אני רוצה לחיות שונה.

למשל אם אני יכולה לחסוך כסף ולהחליף את השימוש בכסף או לא להשתמש כמעט ביכלל אז אעשה את זה כמו למשל באוכל- אפשר לגדל את האוכל בעצמינו, ירקות ופירות ועשבי תיבול ויש כל מיני דברים שאפשר ללקט שזה יופי של חיסכון בכסף... או למשל חיסכון במים... כשיורד גשם בחורף או תמיד כשיורד טל אפשר להשתמש בזה וזה גם חיסכון נהדר.

אני מקווה שהבנת את הכוונה שלי ושתוכלי לתת לי עיצות בהתאם.

תודה רבה מראש.
שיר.

הוסף רשומת תגובה