יום שבת, 20 בפברואר 2010

לא בודקים סוס בשיניו


כמו שהבטחתי בפוסט הקודם, כל שבוע נתמקד ונרחיב על אחד מהטיפולים התקופתיים לסוסים שלנו. השבוע הגיע הוטרינר לבצע בדיקות וטיפולי שיניים בחווה, אז החלטתי לנצל את ההזדמנות ולצלם קצת תמונות הממחישות על מה מדובר.

שטיפת הפה של הסוס לפני בדיקה או טיפול שיניים

בניגוד לכותרת הפוסט (שמגיע מהפתגם "סוס במתנה - לא בודקים בשיניו"), דווקא כדאי וחשוב לבצע בדיקת שיניים לסוסים שלנו כל חצי שנה. סוסים שאינם סובלים מבעיות שיניים חמורות יכולים לעבור בדיקה אחת לשנה. הוטרינר ימליץ לכם על תדירות הבדיקות לפי מצב הסוס. 

זריקת הטישטוש - מרגיעה את הסוס ומאפשרת לבדוק ולטפל באופן יסודי

גם סוסים שמטופלים באופן קבוע עלולים לסבול מבעיות שיניים. הנה כמה סימנים שיכולים להעיד שהסוס שלכם סובל מבעיות שיניים:
1.    סוס שנרתע ממגע באזור הראש – מתנגד כששמים עליו ראשייה או מתג.
2.    סוס שמפגין בעיות ברכיבה – מנער את הראש, מטה את ראשו הצידה, פותח את הפה, בועט ברגליו
האחוריות, לועס את המתג בצורה מוגזמת או מוציא לשון בזמן הרכיבה. הסוס מנסה להתחמק מהכאב שהוא חווה באזור הפה.
3.    אופן אכילה לא נורמלי – סיבובי ראש, סוס שמפיל מזון חצי לעוס מהפה, ריור מוגבר.
4.    סוס שאוכל לאט, לא מסיים את המזון או מסרב לאכול. סוס שמסרב לאכול סוגי מזון מסויימים.
5.    סוס שמרזה מאוד ונראה לא טוב באופן כללי.
6.    אוכל לא מעוכל או סיבי חציר ארוכים בצואה של הסוס.
7.    ריח רע מהפה.
8.    סוס שסובל מנפיחות בלסת התחתונה, בצידי האף ובלחיים.
9.    נזלת מהאף (בדרך כלל בצד אחד) או מוגלה מהלסת התחתונה.
אם סוס מראה את אחד הסימנים הללו ועוד לא הגיע הזמן לבדיקת השיניים שלו, כדאי להתייעץ עם הוטרינר וייתכן שהוא יחליט שצריך לבצע בדיקה. 

הלבשת "מפשק לסתות"

למה הסוסים שלנו מועדים לבעיות שיניים?
נתחיל מהסבר קצר על אופן האכילה של הסוס: הסוס ממיין את האוכל עם השפתיים שלו, חותך את המזון עם השיניים הקדמיות (החותכות) ומעביר את המזון בעזרת הלשון לשיניים הטוחנות. כשהסוס לועס הוא מזיז את הלסתות מצד לצד וכך טוחן את המזון. 

מבט אל תוך הפה של הסוס בלאקסטאר
שיניי הסוס מותאמות לאורח החיים לפני שהאדם ביית אותו. סוסי הבר אכלו במשך 16 עד 18 שעות ביום והיו ניזונים מעשב קשה בעל סיבים ארוכים. בהתאם לכך שיניי הסוס צומחות לאורך כל חייו (אצל סוס ממוצע בין 2-3 מילימטר בשנה) ועד לגיל 25-30. הלעיסה האינטנסיבית של המזון שחקה את השיניים ואיזנה את גדילתן. רוב הסוסים המבוייתים לא אוכלים במשך כל שעות היום, אלא במנות מדודות מספר פעמים ביום. הסוסים המבוייתים אוכלים חציר רך יותר מהעשבים המצויים בטבע ומזון מרוכז (בצורת כופתיות או דגנים). מכיוון שהמזון רך יותר ובעל סיבים קצרים, תנועת הלעיסה של הסוס מוגבלת ואין שחיקה טובה של קצות השיניים. מכיוון שהלסת העליונה של הסוס רחבה יותר מהלסת התחתונה, נוצרים זיזים חדים בחלק החיצוני של השיניים העליונות ובחלק הפנימי של השיניים התחתונות. ככל שעובר הזמן הזיזים גדלים ופוצעים את הלשון והלחיים. פרט לבעיית הזיזים, קיימים סוגים רבים של בעיות שיניים הנגרמות כתוצאה ממבנה פגום, הזנחה או גיל מבוגר. 

הוטרינר מצביע על סימנים שהזיזים השאירו בלחי של הסוס - לאורך זמן הסימנים יהפכו לפצעים אם לא יבוצע טיפול שיניים

איך הוטרינר בודק ומטפל?
הבדיקה הטובה ביותר מתבצעת כאשר הסוס מטושטש (הטישטוש מרגיע את הסוס ומתבצע על ידי זריקה). הוטרינר ייבקש שתשטפו את הפה של הסוס – כאשר הסוס נמצא בעמדת השטיפה, מכניסים בעדינות את קצה הצינור לפיו (לא צריך לחץ מים חזק) ושוטפים בעדינות.
לאחר השטיפה מכניסים את הסוס לתא עם הפנים לכיוון השער והוטרינר נותן לו זריקת טשטוש. אחרי כמה דקות כשהסוס מתחיל להתמסטל (מוריד את הראש, עוצם עיניים) הוטרינר מלביש לו "מפשק לסתות". זה מכשיר קצת מפחיד אך בלעדיו לא ניתן לטפל בשיניים האחוריות (הטוחנות) של הסוס. המכשיר מאפשר לפתוח את פיו של הסוס ולשמור עליו פתוח וכך הוטרינר יכול לעבוד. חשוב להאיר עם פנס לתוך הפה של הסוס וגם שהוטרינר ימשש את השיניים וירגיש את הזיזים. יש וטרינרים שעובדים עם שופין ידני (מכשיר שיוף) ויש שעובדים עם שופין חשמלי. כאשר יש שיניים חלשות או מתנדנדות עדיף להשתמש במכשיר החשמלי כדי לא להפעיל לחץ חזק על השיניים. הוטרינר עובר עם השופין על כל הזיזים ומיישר אותם. לאחר מכן הוא שוטף היטב את הפה של הסוס ומעביר אותו לתא התאוששות. הסוס עדיין קצת מטושטש, וכשמעבירים אותו לתא אחר חשוב להקפיד שהאגן שלו לא ייחבט בשער (עלול לשבור את האגן). במשך שעתיים מתום הטיפול לא מאפשרים לסוס לאכול כי שרירי מערכת העיכול עדיין לא פעילים (תוצר של זריקת הטשטוש) והסוס לא יכול לעכל כמו שצריך.

שיוף השיניים בעזרת שופין חשמלי

ככל שהסוס מתבגר הוא עלול לסבול מסוגים שונים של בעיות שיניים. גם סוסים צעירים שהוזנחו לאורך זמן עלולים לפתח בעיות שונות. שיניים בריאות מאפשרות לסוסים לאכול היטב, לעבוד בכיף, להרגיש ולהראות במיטבם.
שטיפת הפה של הסוס בסיום הטיפול


תודה מיוחדת לד"ר אמיר בלגה ולטלי על שיתוף הפעולה וההסברים המרתקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה