יום שבת, 10 באפריל 2010

בטיחות בקלות

חווה נקייה ומסודרת

לפני כמה חודשים כתבתי פוסט בנושא בטיחות בשיעורי רכיבה ורכיבה טיפולית אך הוא נפסל על הסף על ידי בן זוגי שטען שהוא "היסטרי" מידי. היום אנסה להביא בקצרה כמה כללי בטיחות בסיסיים באופן קליל ובלי להפחיד אתכם.

ספורט הרכיבה והרכיבה הטיפולית יכולים לתרום המון ולעזור במקרים ששום דבר אחר לא מצליח, אך אל לנו להתייחס לרכיבה בקלות ראש. בשיעורים שאני מעבירה אני מקפידה קודם כל על הבטיחות, אחרי זה חשוב לי הקשר עם התלמיד והנאתו מהשיעור ולאחר מכן חשוב לי שהוא יילמד וייקח איתו משהו מהשיעור גם לחיים. מדוע אין להתייחס לרכיבה בקלות ראש? ובכן יש לזכור שסוס ממוצע שוקל כחצי טון ויש לו כח רב. אפילו פוני קטן וחמוד שוקל כ-200 ק"ג וגם הוא חזק מאוד על אף גודלו. 

סוס שמטופל היטב יהיה גם רגוע יותר בשיעורי הרכיבה

פרט לכך שהסוסים הינם בעלי חיים כבדים וחזקים הם גם עלולים להיות בלתי צפויים – כשהסוסים חיו בטבע מנגנון ההגנה שלהם מפני טורפים היה בריחה ויש סוסים שמנסים ליישם זאת גם כיום. למרות כל זה אני עדיין חושבת שנסיעה ברכב בכבישי ישראל מסוכנת יותר משיעור רכיבה על סוסים.

אז למה כדאי לשים לב כשבאים לשיעור רכיבה?
כדאי לברר כמה ניסיון יש למדריך והאם הוא נושא תעודת הדרכה. תמיד עדיף לבחור מדריך בעל ניסיון רב בעבודה עם סוסים (רכיבה וטיפול). 

קסדת רכיבה מתאימה שאיננה זזה על הראש

כדאי להסתכל איך נראית החווה ואיך נראים הסוסים: האם החווה מסודרת ונקייה? האם הסוסים נראים בריאים ונינוחים? כדאי לשים לב אם מגרש הרכיבה מגודר והשער סגור בזמן השיעור. האם החול במגרש אחיד? האם יש בורות או אבנים? ככל שהמקום יהיה נקי ומסודר הסיכון יורד.

חשוב להגיע עם לבוש מתאים לרכיבה: מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות (עדיף מגפיים) וקסדה. את הקסדה רוב החוות מספקות וצריך לשים לב שהיא לא זזה על הראש. אם המדריך מקדיש עוד כמה דקות להתאים קסדה כמו שצריך זה סימן טוב, גם אם השיעור קצת מתקצר. 

מגפי רכיבה בטיחותיות - עדיף שיהיה עקב קטן וסולייה חלקה ללא זיזים

 ברגע שנבחר חווה מקצועית ומדריך מנוסה נוכל להיות רגועים ולהנות מהחוויה. צריך לקחת בחשבון שגם אם עושים הכל נכון, לפעמים קורה שנופלים מהסוס. רוב הנפילות נגמרות ללא נזק והרוכב לומד שצריך לעלות חזרה ולנסות שוב. זה לקח חשוב לחיים שגם בהם קורה לא מעט שנופלים וצריך בכל זאת לנסות שוב ושוב עד שמצליחים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה