יום שבת, 24 באפריל 2010

קרוסלה לסוסים?!

 סוס משוחרר במרעה ללא עשב
כשהתחלתי לכתוב את הבלוג, לפני יותר מחצי שנה (איך שהזמן טס...) רשמתי לעצמי להקדיש פוסט למושגים מקצועיים מעולם הרכיבה. לאנשי הסוסים ברור לגמרי מהי "ארכובה" או מהו "מתג" אבל כשמדברים עם אנשים שאינם מהתחום נתקלים מבטים חלולים המרמזים שדברינו אינם מובנים. הפוסט מוקדש להורים של רוכבים, לבני משפחה של אנשי סוסים וגם לרוכבים בתחילת הדרך שקצת מתביישים לשאול את המדריך למה הוא בעצם מתכוון. 

חדר אוכפים

נתחיל ממבנה החווה: רוב החוות בארץ כוללות "אורווה" שהיא שטח המחייה של הסוסים המחולק ל"תאים" ולשטחי איכסון כגון "חדר אוכפים". בדרך כלל יש לכל סוס תא קבוע בו הוא גר ועל התא מצויין שם הסוס וכמויות המזון שלו. באורווה אנו מטפלים בסוסים ובחדר האוכפים אנו מאכסנים את ציוד הרכיבה. בכל תא יש "שוקת" שממנה הסוסים שותים והיא מופעלת על ידי לחיצה או על ידי מצוף המודד את גובה המים. בכל תא יש גם "אבוס" שהנו כלי האוכל של הסוסים ובו שמים את המזון המרוכז כדי שלא יתערבב עם הריפוד בתא. תאי הסוסים מרופדים ב"נסורת" (שבבי עץ רכים) או ב"קש". קש הוא למעשה חציר יבש ללא פרחים ועלים. הריפוד שומר שהסוסים לא ייפצעו מריצפת התא (העשויה מבטון בדרך כלל) ומחמם את התא כשקר. 
שוקת המופעלת בלחיצה
  
מזון: הסוסים אוכלים "חציר" ו"תערובת". החציר הוא המזון הגס והוא למעשה גבעולים, עלים ופרחים של דגן כלשהו. בארץ מדובר בדרך כלל בשיבולת שועל ולעיתים בתלתן, אספסת, בקיה ועוד. תערובת היא המזון המרוכז המגיע בצורת גרגרים קטנים. יש חוות שמשתמשות בשעורה לחוצה (גרעיני שעורה שעברו טיפול בחום) ויש חוות שמשתמשות בכופתיות המכילות מספר סוגי דגן שעברו טיפול בחום ועוצבו לגרגירים.

חציר - המזון הגס של הסוסים

בחלק מהחוות יש שטחי "מרעה" שהם אזורים מגודרים, לעיתים עם עשב כלשהו. לעיתים מוקף המרעה בחוטי חשמל וצריך להיזהר לא לגעת בגדרות. החשמל מונע מהסוסים לברוח ולהפיל את הגדרות. מידי יום משחררים את הסוסים במרעה כדי שיוציאו מרץ ויקיימו ביניהם אינטראקציה חברתית. חוות שאין בהן מרעה משחררות את הסוסים ב"מגרשי הרכיבה". מגרש רכיבה הוא אזור בו מתקיימים שיעורי הרכיבה ורוב האימונים. זהו שטח מגודר שכולו מלא בחול. החול מרכך את פסיעות הסוסים ונותן לפרסות אחיזה בקרקע בשעת הרכיבה. הוא גם מרכך לנו את הנפילות...

תערובת בצורת כופתיות

בחלק מהחוות יש מתקן המכונה "קרוסלה" או "הליכון". זהו מתקן מסתובב שניתן לשים בו מספר סוסים. ניתן לכוון את מהירות ההליכה ומשך ההליכה שלהם. הוא נועד ל"קרר" סוסים בסוף הרכיבה (הליכה של לפחות 10 דקות לאחר פעילות גופנית) או להפעיל את שרירי הסוסים שעומדים שעות ארוכות בתא. אצלנו מוציאים את הסוסים בבוקר לשעה של הליכה אקטיבית בהליכון. 

נסורת - שבבי עץ רכים המשמשים לריפוד התא

מתקן נוסף שיש בחלק מהחוות מכונה "ראונדפן". זהו מגרש קטן ועגול (כ-20 מטר קוטר) המגודר בדרך כלל במעין חומה החוסמת הפרעות חיצוניות. הראונדפן משמש לאימון סוסים וגם לשיעורי רכיבה של מתחילים במקום לונג'. 

קרוסלה - הליכון לסוסים

זהו להיום. בשבוע הבא נמשיך עם מושגים נוספים מעולם הסוסים... שיהיה שבוע מקסים :-)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה