יום ראשון, 4 באפריל 2010

שיעור בהתעמלות אומנותית - אבל על סוס!

אני עומדת על הסוסה "פליקה" בסוף השיעור

השבוע ניצלתי את חופשת הפסח לביקור בחווה הטיפולית בניר העמק. החווה נמצאת בכפר הנוער של ויצו, ממש בכניסה לעפולה. מטרת הביקור הייתה ללמוד קצת יותר על וולטינג – התעמלות אומנותית על גב הסוס. מכיוון שהחווה עוסקת ברכיבה טיפולית באתי ללמוד כיצד אפשר להעזר בתרגילי הוולטינג גם בפאן הטיפולי. את ההדרכה העבירה לי חברתי הטובה לורן איקן, שהיא מדריכה ראשית והמנהלת האדמיניסטרטיבית של החווה.


אני יושבת על הגבנון של פליקה (אחרי שעשיתי את זה עם הפנים אחורה זה היה ממש קל)

בחווה 9 סוסים מגזע מיוחד המכונה פרייברגר. מקורם של הסוסים בשוויץ והם הובאו במיוחד מחו"ל כדי לשמש ברכיבה הטיפולית. מדובר בסוסי עבודה, כבדים וחזקים מאוד המסוגלים לסחוב גם משקלים כבדים ולכן מתאימים גם לרכיבת נכים. בנוסף מדובר בסוסים בעלי מזג נוח במיוחד (בעלי דם קר), רגועים, שקטים ואינם נוטים להיבהל.


הסוסה "פליקה" מגזע "פרייברגר"

כדי לבצע תרגילי וולטינג מאכפים את הסוס בצורה מיוחדת: לא שמים עליו אוכף אלא שמיכה ועליה רצועה עם ידיות. הרצועה המכונה "חבק" מחזיקה את השמיכה שלא תזוז ומאפשרת לרוכב להחזיק במשהו. תרגילי הוולטינג מתבצעים כאשר הסוס בלונג'. אני ביצעתי את התרגילים כשהסוסה "פליקה" הייתה בהליכה אבל רוכבים מתקדמים מבצעים את התרגילים בכל המקצבים. מה שמיוחד בוולטינג הוא שניתן לבצע אותו עם מספר רוכבים על סוס אחד. צריך לוודא שהסוס מסוגל לסחוב כזה משקל כמובן.

בעבר רכבתי קצת עם ציוד וולטינג ואפילו עשיתי שיעור וולטינג אחד עם המדריכה הקודמת שלי. גם יצא לי לרכוב עם תלמידים שלי שהיו צעירים מאוד או שפחדו לרכוב לבד. אולם התחושה בשיעור של לורן הייתה אחרת - לא החזקתי את המושכות ולכן הייתי צריכה לסמוך לחלוטין עליה ועל פליקה. שתיהן התנהגו מאוד יפה ולקראת סוף השיעור כבר הרגשתי הרבה יותר ביטחון.


שתי הרגליים שלי בצד שמאל של פליקה!

הכרתי כמעט את כל התרגילים שעשינו בשיעור, את חלקם עשיתי בעבר ואת חלקם ראיתי כשאנשים אחרים ביצעו אותם. הייתי מאוד מופתעת מההרגשה כשביצעתי כל פעם תרגיל חדש – תחושה של איבוד שיווי משקל וחוסר ביטחון. אחרי שביצעתי את התרגיל מספר פעמים פתאום הכל זרם והיה הרבה יותר קל וכיף. זה נתן תחושה של חופש ושליטה.

התרגיל שהכי הפחיד אותי היה "מסביב לעולם". זה נשמע מאוד פשוט: מעבירים רגל אחת מקדימה כך ששתי הרגליים באותו צד של הסוס. לאחר מכן מעבירים את הרגל השנייה לצד השני כך שיושבים את הפנים אחורה. אני בדרך כלל עושה את התרגיל הזה עם התלמידים שלי כשהסוס עומד ותומכת בהם בכל שלב. אני ביצעתי את התרגיל תוך כדי הליכה וזה היה מאוד מפחיד. כשישבתי עם הפנים אחורה גם עשינו קצת טרוט והתחושה הייתה מאוד שונה ומוזרה. תרגילים נוספים שאיתגרו אותי היו להעביר את שתי הרגליים לצד אחד ולהרים את היד באוויר. גם עמידת שש, מתיחת רגל אחת אחורה ואת היד הנגדית קדימה (התרגיל מכונה "סופרמן").


ממש מפחיד - לשבת עם הפנים אחורה ואז להתיישב לסוס על הגבנון...

מאוד אהבתי לעשות טרוט וקנטר בשיעור – מכיוון שלורן שלטה בסוס והייתי חופשייה להחזיק בידיות, לשחרר את הרגליים וממש להרגיש איך אני משתלבת בתנועה של פליקה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה