יום שבת, 26 ביוני 2010

עוד מושגים מעולם הסוסים

לפני כחודשיים התחלתי לכתוב על מושגים מעולם הסוסים והנה הגיעה העת להמשיך להעשיר את עולמכם עם מילים מוזרות הקשורות לענף. 

ראשיית בית וחבל הובלה

כולנו מכירים את ה"אוכף": מעין מושב העשוי מעור או מחומר סינטטי (ווינ-טק הנו הסוג המוכר ביותר של אוכפים סינטטיים). את האוכף מניחים על גב הסוס והוא מאפשר לרוכב לשבת בנוחות, עוזר בשמירה על שיווי המשקל ומהווה בולם זעזועים לגב הסוס מפני משקל הרוכב. מתחת לאוכף שמים "שמיכה" המהווה ריפוד נוסף ומונעת שיפשופים של האוכף. בין השמיכה לאוכף שמים "ריפוד" המכונה ג'ל-פד או פלאפי (תלוי מאיזה חומר הוא עשוי) שהנו יריעה בצורת אוכף המהווה בולם זעזועים נוסף. "לאכף" ו"לפרק" הם מושגים שמשמעותם לשים ציוד ולהוריד ציוד.

 אוכף, שמיכה, ריפוד וחגורת בטן

בעת הרכיבה מניחים את הרגליים ב"ארכובות". הארכובה מורכבת מטבעת מתכת או פלסטיק בצורת פעמון (שטוחה למטה ועגולה למעלה), רצועה ואבזם. רצועות הארכובה מתחברות לאוכף בשני צידיו ונסגרות על ידי אבזמים. הרצועות מחוררות וכך מתאפשר לשנות את אורכן בהתאם לרגלי הרוכב. "חגורת הבטן" מתחברת לרצועות ייעודיות בשני צידיי האוכף ולמעשה מחברת אותו לגוף הסוס. חשוב ביותר לחזק היטב את חגורת הבטן לפני הרכיבה כדי למנוע מצב שהאוכף מחליק לצדדים.

 ארכובה

כשמטפלים בסוס שמים על ראשו "ראשיית בית". הראשייה מקיפה את ראשו ומתחברת ל"חבל הובלה". הראשייה והחבל מאפשרים להוביל את הסוס ממקום למקום, אך חשוב לזכור שאסור ללפף את החבל סביב היד - אם הסוס מושך חזק מסיבה כלשהי הוא עלול להתהדק ולהסב לנו נזק. בנוסף יש לשים לב שהחבל לא נגרר על הריצפה, כי עלולים לדרוך עליו. אם סוס דורך על החבל ומנסה להרים את ראשו הוא עלול להיבהל מאוד. חבל ההובלה משמש גם לקשירת הסוס כשמטפלים בו או מאכפים אותו. עדיף תמיד לקשור סוסים ללולאה קטנה של "חבל חציר" (החבל השחור שעוטף את באלות החציר). אם הסוס מושך חזק מסיבה כלשהי החבל נקרע והסוס נרגע. חשוב לקשור סוס עם חבל קצר כי הוא עלול להכניס את הרגל מעל החבל ולהיפצע. כשקושרים סוס יש להיזהר על האצבעות - אם הסוס מושך והאצבע בתוך לולאת הקשירה עלול להיגרם לנו נזק.   

ראשיית עבודה הכוללת מושכות ומתג

כשרוכבים מלבישים על ראש הסוס "ראשיית עבודה". הראשייה כוללת זוג "מושכות" שהן רצועות ארוכות אותן אוחז הרוכב ובאמצעותן נותן לסוס הוראות. הראשייה גם כוללת "מתג" העשוי מברזל ואותו שמים בפה של הסוס. המתג מתחבר למושכות ולכן חשוב שהרוכב ישתמש בהן בעדינות כדי לא להכאיב לסוס. 

מקווה שהארתי את עיניכם לפחות קצת ואמשיך מפעם לפעם לפרט על עוד מושגים.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה זה המאמר המטופש הזה ?. אין מה לכתוב אז כותבים בכוח ??

אנונימי אמר/ה...

את מחזיקה את השוט לא טוב שוט מחזיקים לפנים המגרש

הוסף רשומת תגובה