יום שלישי, 19 בינואר 2010

"צוואר הפוך" ו"הוקים של פרה"




בלונדי הוא הסוס החביב עליי. אני אוהבת את האופי הרגוע שלו ואת העובדה שאני יכולה לטייל איתו בשדות והוא נשאר קשוב וממושמע. גם במגרש כיף לרכוב עליו - יש לו הרבה ניסיון, הוא מבין מה אני רוצה ומשתדל לרצות. יש רגעים ברכיבה שאני ממש מרגישה שהגוף שלו הוא ההמשך של הגוף שלי.





 אני ובלונדי ברגע טוב ברכיבה


אבל כמו כל דבר בחיים, גם בלונדי לא מושלם. בתחילת הרכיבה, כשאני מעבירה אותו לטרוט הוא מרים את הראש ולוקח כמה שניות להרגיע אותו. אותו דבר קורה גם במעברים לקנטר. בנוסף, כשעוברים לטרוט הוא מסתער קדימה לטרוט מהיר שמרגיש ממש לא יציב - כאילו כל רגל שלו נשלחת לכיוון אחר. 


אז מה גורם לבלונדי להרים את הראש ולתת לרוכב הרגשה של חוסר שיווי משקל? חלק מהבעייה נובע כנראה ממבנה הגוף שלו.





מבנה הגוף של בלונדי

כמו שאפשר לראות בתמונה, לבלונדי צוואר די שרירי, אך השרירים שלו נמצאים בחלק התחתון של הצוואר. מצב זה מכונה "צוואר הפוך" - צר למעלה ונפוח בחלק התחתון. ברכיבה הסוס מתקשה לשאת את ראשו במנח הנכון, זה גורם לגבו להיות שקוע ומונע תנועה טובה של הסוס קדימה. לעיתים נוצר צוואר הפוך מעבודה לא נכונה עם הסוס וניתן לתקן אותו בעזרת עבודה נכונה. 

בתמונה ניתן גם לראות שהגב של בלונדי שקוע. סוסים עם מבנה זה בדרך כלל נוחים לרכיבה, אך זהו מבנה גב חלש שעלול לגרום לבעיות שרירים ולמתיחת רצועות. הטרוט של בלונדי איננו נוח בעליל, אך הקנטר שלו חלומי. קיימים גם סוסים עם גב קמור – זהו עיקול של הגב כלפי מעלה. גב קמור עלול בעיקר לגרום לבעיות בהתאמת אוכף. 



מבט מאחור על הרגליים של בלונדי

מה לגבי הרגליים של בלונדי? אולי התחושה של חוסר שיווי המשקל קשורה למבנה הרגליים שלו? בתמונה שלמעלה מופיע מבט מאחור על הרגליים של בלונדי. ניתן לראות שההוקים שלו פונים מעט פנימה (זה מול זה). מצב זה מכונה "הוקים של פרה" וגורם לרגליים לנוע החוצה במקום ישר. קיים גם מצב הפוך בו ההוקים פונים החוצה. תוכלו להשוות את מבנה הגוף של בלונדי למבנה של הסוס בתמונה האחרונה "סוס בעל מבנה מצויין".


דברים נוספים שרצוי לבחון במבנה הגוף של הסוס:


 הראש:
גודל הראש צריך להיות בפרופורציה לגוף. ראש גדול ישפיע על שיווי המשקל של הסוס ויגרום לו לשאת יותר משקל על הרגליים הקדמיות. המטרה שלנו ברכיבה היא לגרום לסוס להעביר את רוב משקלו לרגליים האחוריות שהן חזקות יותר ובכך להיות קליל יותר בתנועותיו. חשוב שהראש יתחבר לצוואר בזווית נכונה המאפשרת נשימה טובה וגמישות ברכיבה. סוס בעל לסת תחתונה עבה יתקשה לעבוד בצורה נכונה. 





סוס בעל צוואר וראש "כבדים" - יתקשה להעביר את משקלו לרגליים האחוריות

העיניים:
צריכות להיות גדולות, צלולות, מבריקות וממוקמות בצידי הראש. עיניים קטנות עלולות להעיד על אופי מרושע או  על סוס עקשן ואילו לובן רב סביב האישון עלול להעיד על אופי פראי או מזג רע.




סוסה בעלת עיניים נעימות המעידות על אופי טוב

הצוואר:
צריך להיות שרירי וממוקם היטב על הכתפיים. צוואר קצר ועבה מצביע על כוח רב ומופיע בסוסים כבדים ואילו צוואר ארוך ומעוגל הנו אלגנטי ומופיע בגזעים כמו טורוברד.

הכתפיים:
צריכות להיות שריריות ובעלות זווית טובה. כתף ישרה מייצרת צעד קצר – אנחנו קוראים לסוסים הללו "מכונות תפירה" שכן התנועה שלהם היא בעיקר מעלה-מטה. הרכיבה עליהם בדרך כלל לא נוחה, אולם יש זנים של סוסי כרכרה שאצלם דווקא מחפשים את התנועה הזו.

רגליים קדמיות:
האמה צריכה להיות ארוכה ושרירית כדי לאפשר מהירות גבוהה. הברכיים צריכות להיות רחבות ושטוחות ללא נפיחות או גושים. עצמות הקאנון צריכות להיות שטוחות מקדימה וקצרות יחסית. כשהקאנון קצר גם הגידים מאחור קצרים וניזוקים פחות. הפסטרן צריך להיות באורך בינוני עם זווית טובה. זווית קהה מידי גורמת לעומס יתר על הגידים ואילו זווית ישרה מידי לא מספיק בולמת זעזועים – עלול לגרום נזק לסוס ואי נוחות לרוכב.

הפרסות:
צריכות להצביע קדימה וכל זוג (קדמיות ואחוריות) צריך להראות תואם. זווית הפרסה צריכה להמשיך את הקו של זווית הפסטרן. הסולייה צריכה להיות בעלת מחוג נקי והחריצים רחבים ועמוקים. 



סולייה בעלת מחוג איכותי

חזה וגוף:
החזה צריך להיות מספיק רחב כך שניתן להעביר כף יד בין הרגליים הקדמיות. הצלעות צריכות להיות מספיק רחבות כדי לאפשר מקום מספק לריאות וללב. הגב צריך להיות ישר, קצר, חזק ושרירי. 



סוס בעל מבנה מצויין

אחוריים:
צריכים להיות שריריים והזנב צריך לצאת בנקודה גבוהה יחסית. שרירי הירך באזור הפנימי של הרגליים האחוריות צריכים להיות מספיק מפותחים כך שהסוס לא ייראה "מחולק" באמצע. מפרק ההוק צריך להיות גדול אך לא נפוח. צריך להיות קו ישר מההוק לאורך הצד האחורי של הרגל.

מבנה הסוס משפיע על הנוחות ברכיבה, על הפוטנציאל הספורטיבי של הסוס ועל הסיכון לפתח בעיות פיזיות כתוצאה מעבודה מאומצת. סוס בעל פרופורציות טובות לא רק נראה יפה יותר – הוא בעל שיווי משקל טוב יותר וסבירות נמוכה לפתח בעיות פיזיות.



2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ממש אהבתי את הבלוג והמידע שאת כותבת פה אבל אני חולקת על מה שכתבת.
לכתוב שצורת העין מעידה על אופי הסוס זה מאוד מוטעה.
זה כמו לכתוב שאנשים בלונדיניים נוטים להיות פחות חכמים או שאנשים גבוהים הם רעים.

זה ממש לא נכון!!
אי אפשר לדעת אופי של סוס עפ"י מבנה גופו עיניו!

אנונימי אמר/ה...

בתור אדם שאינו מבין דבר בסוסים ו/או רכיבה טיפולית רציתי להודות לך על המידע המעניין ואופי הכתיבה המרתק.

הוסף רשומת תגובה