יום ראשון, 24 ביולי 2011

עץ הרכיבה - שחרור

לאחרונה פנו אליי מהאתר החדש עולם הסוס בבקשה לתרגם סדרת מאמרים בשם "עץ הרכיבה". זה המקום לציין שבאתר מתקיימת מידי חודש תחרות תמונות: התמונה שזוכה במירב ההצבעות מפורסמת בעמוד הראשי באתר ומזכה את הצלם בפרסים! 

ובחזרה למאמרים - כל מאמר מתאר תחום מסויים ברכיבה, מהבסיס ומעלה. התרגום הראשון המובא כאן איננו שלי, אך החלטתי לפרסם אותו בכל זאת כדי ליצור רצף הגיוני של מידע. המאמרים כתובים בשפה פשוטה וקלילה ומתארים את היסודות של תורת הרכיבה. כמדריכת רכיבה המאמרים עוזרים לי להסביר לתלמידים שלי את עקרונות הרכיבה. ונעבור למאמר הראשון...

לפני שתוכלו לתקשר באופן ברור עם הסוס ולהורות לו מהו הקצב, המקצב וצורת התנועה הרצויה לכם, אתם צריכים לשלוט על הגוף שלכם. אינכם יכולים להשפיע בו זמנית על המקצב, צורת התנועה וההרמוניה עם הסוס, אלא אם כן אתם ממש מעל מרכז הכובד שלו. או אז תוכלו להחיל את הרצף הנכון של העזרים עם הלחץ הנכון והעיתוי הנכון. בכדי לשלוט בגוף שלכם עד כדי כך, אתם צריכים להיות בעלי ישיבה עצמאית כשהנכם על הסוס.

שחרור הגוף הינו המיומנות הבסיסית שרוכבים חייבים בדרך להשגת ישיבה עצמאית. זה הראשון מששת הכישורים הנבנים זה על זה כדי ליצור את מה שאני מכנה בשיעורים שלי, "עץ רכיבה". כאשר התלמידים שולטים בהם, יש להם את היסודות הדרושים כדי לבחור כל ענף רכיבה מקצועית. ישיבה עצמאית הינה היסוד החזק המאפשר לתלמיד להצליח, לרכוב ולאמן סוס דרסז' או סוס ריינינג, או בעצם כל סוס ברמה גבוהה בכל ענף.

הרוכבים צריכים להיות רגועים פיזית ונפשית. פיזית, כל השרירים והמפרקים צריכים להיות משוחררים. הקרסול, הברך, הירכיים, המרפקים והכתפיים הם המפרקים עליהם אנו חושבים בהתחלה. עם זאת הרוכבים צריכים להיות מודעים למתח בכל מקום בגופם כגון הידיים או האצבעות, הצוואר או הלסת. סרקו את גופכם לעתים קרובות בעת הרכיבה כדי לזהות שריר או מפרק מתוח.

רוכבים רבים הינם מתוחים וזה בדרך כלל מופיע בתור מתח של הרגל התחתונה או התקשות של הישיבה, כך שאינם יכולים ללוות את תנועת הסוס. הדבר הראשון שמאמן צריך לעבוד עליו הוא הרפיה. אם יש לכם בעיות של מתח, ייתכן שהמאמן יורה לכם לקפוץ על האוכף ללא ארכובות עד שהשרירים והמפרקים ישתחררו מהמתח ותוכלו להיות משוחררים כמו בובת סמרטוטים. זכרו, המפרקים, ובעיקר הירכיים, הם בולמי זעזועים. כל מפרק מתוח או תפוס מקשה על הגוף לספוג את התנועה של הסוס.

די ברור שאם אתם קופצים על גב הסוס שלכם, תשומת לבו תתמקד בכאב ובאי הנוחות שהקשיחות שלכם גורמת לו. אם הישיבה שלכם גורמת לסוס אי נוחות, כל תקשורת אחרת שאתם מנסים ליצור הולכת לאיבוד.
אתם יכולים להזדהות עם הסוס. דמיינו שאתם רוכבים ופתאום מתפתח כאב נורא ברגלכם. ברגע שזה קורה, שום דבר אחר אינו חשוב. מה שהמאמן שלכם אומר לכם לא משנה כי אתם מתמודדים עם הכאב הזה ואליו יש להתייחס תחילה. אינכם משקיעים את כל היזע, הדם, והדמעות כדי לפתח ישיבה עצמאית כדי 
להיראות יפה כשהינכם יושבים על הסוס. 

אתם משקיעים את העבודה כדי לפתח בסיס או ישיבה על מנת לתקשר עם הסוס שלכם. בסופו של דבר, אתם צריכים להיות רגועים במקצבים של כל כל מיני סוסים. לעומת זאת כשאתם מעריכים את ההתקדמות שלכם, אתם עשויים לגלות כי ביכולתכם להיות רגועים בהליכה על כל סוס אבל אינכם יכולים עדיין להיות רגועים בטרוט על סוסים מסויימים או בקנטר על אחרים. מה שאתם רוצים זה להרגיש רגועים כל הזמן, אבל בהתחלה אתם הולכים לחוות זאת רק על כמה סוסים ורק במקצבים מסוימים.

הרפיה נפשית הולכת יד ביד עם הרפיה גופנית. אם אתם לא רגועים נפשית - אם אתם עצבניים על משהו, אם אתם מפחדים מהסוס, אם אתם סובלים מכאבים בגלל פציעה או בגלל מחלה, אז קשה להרפות. כאשר חלק אחד של הגוף שלכם באמת כואב, קשה להירגע בחלק אחר. אם אתם באמת מפחדים מהסוס, אפילו לנשום דורש ריכוז.

כדי להירגע נפשית, אתם צריכים להשאיר מאחור כל דבר בחייכם שגורם לכם לחץ . אני מלמדת את הסטודנטים שלי שכאשר הם שמים את הרגל בארכובה, הם צריכים לבנות תמונה מנטאלית של כל מה שעובר להם בראש ולהניח את הכל בפינה במגרש. הם יעזבו את זה שם במשך שעת שיעור הרכיבה ובסיומו הם יכולים לקחת את המחשבות שוב. אולם במהלך השיעור הם הולכים להירגע ולמקד את תשומת לבם על הסוס.

השלכת הבעיות שלכם בפינה של מגרש הרכיבה תבטיח שתבצעו את הרכיבה שלכם טוב יותר. לכל רוכב יש את החוויה של רכיבה שהתחילה לא טוב והסתיימה באותו אופן, כי הם כבר היו במצב רוח רע כשהם עלו על הסוס. אז אתם צריכים ללמוד לשלוט על זה. מי רוצה לבזבז שעה של הרכיבה כי  כועסים על מישהו שאמר משהו מגעיל או משום שהם מאפשרים לכל דבר אחר שקורה בחייהם להפריע לזמן הרכיבה שלהם?
כאשר מתחילים לבצע את זה, ושמים את המחשבות בצד, מגלים כי זה לא רק עוזר להירגע נפשית, זה גם הופך את הרכיבה לבריחה נהדרת מבעיות החיים. עם זאת, לעלות על הסוס ולשכוח כל דבר אחר לוקח זמן ותרגול. פשוט המשיכו לרכב.


המחברת פיית מרדית הינה דירקטורית של Meredith Manor International Equestrian Centre  מעל 20 שנה. היא מהווה חלק אינטגרלי בפיתוח תכניות הלימוד של בית הספר. פיית לא רק מנהלת את חיי היום יום של בית הספר, אלא נשארת בקשר ישיר וקרוב עם התלמידים בעזרת השיעורים שהיא מעבירה בעצמה.
כמקצוענית בתעשיית הסוסים זה 30 שנה, פיית אימנה וגם התחרתה והציגה בעצמה סוסים ברמות שונות של דרסז'. היא כרגע מאמנת רוכבים בדרסז', ריינינג וכן eventing.

פיית בעלת תואר בוגר בחינוך BS in Education, מטעם מכללת גורדון, וונהם, מסצ'וסט, ארה"ב.
מרדית מנור המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים מוכר כמוסד חינוכי למקצועות הסוסים על ידי 
ה- ACCET. 

כל הזכויות שמורות למרדית מנור, המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים.
2001-2011 Meredith Manor International Equestrian Centre. All rights reserved
147 Saddle Lane, Waverly, WV 26184; 800.679.2603; www.meredithmanor.edu

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה