יום שבת, 30 ביולי 2011

עץ הרכיבה - ליווי התנועה


לפניכם המאמר השלישי בסידרה. תהנו!


כשאנו מתקדמים בעץ הרכיבה, המטרה היא לפתח ישיבה עצמאית כדי שנוכל להשפיע על הסוס. המשמעות של ישיבה עצמאית היא לסמוך אך ורק על שיווי המשקל כדי להישאר על הסוס. כדי להישאר בשיווי משקל, משתמשים במתח שריר ספורטיבי בצורה משוחררת וללא היאחזות של השרירים כדי להישאר על הסוס. כשהרוכב שולט בגופו, אפשר להתחיל להשפיע ולשלוט בגוף הסוס.

השלב הראשון של בניית ישיבה עצמאית הוא ללמוד להשתחרר ברכיבה. השלב השני הוא למצוא את שיווי המשקל מעל מרכז הכובד של הסוס. השלב השלישי הוא להרגיש וללוות את תנועת הסוס בהליכה, טרוט וקנטר.

"ללוות" לא אומר רק לשבת באופן פאסיבי ולתת לתנועת הסוס להזיז את גופך. זוהי פעילות אקטיבית של השרירים שמתאמת בין המקצבים של הרוכב והסוס ויוצרת הרמוניה. על הרוכב להיות מודע לגופו. יש לרכוב בשיווי משקל ולהשתמש במתח שריר אלסטי וספורטיבי, ולא  במתח תפוס, נאחז ועצבני, כדי להישאר בשיווי משקל. צריך שרירי בטן חזקים ומפרק ירך משוחרר וגמיש שנע בחופשיות. ליווי התנועה הנה מיומנות הכרחית כדי לרכב בקצב של הסוס ובהרמוניה איתו. בלי ישיבה עצמאית ושליטה מוחלטת בכל איבר בגוף, הרוכב תמיד יגביל את תנועת הסוס שלו.

מדריך טוב ייבחר סוסי בית ספר שיעזרו לרוכב בכל שלב בו הוא נמצא. סוס בית ספר טוב יעזור לרוכב להיות משוחרר ובשיווי משקל כדי ללמוד ללוות את תנועת הסוס. מדריכים רבים משתמשים בלונג' כדי לעזור לרוכבים להרגיש את תנועת הסוס.

זו הנה הבנה פשוטה למדי. אך ההבנה המנטלית והיישום הפיזי דורשים עבודה קשה וריכוז מחשבתי. דרושות שעות רכיבה רבות על סוסים שונים כדי להשיג ישיבה עצמאית באמת ולעיתים קרובות נראה שההתקדמות מתעכבת. אתה מבין את זה על סוס אחד אבל לא על סוס אחר. אתה מתקדם מאוד על סוס אחד אבל חוזר אחורה על סוס אחר. המפתח הוא להשתמש במשוב שכל סוס נותן כדי לאתר בצורה מדוייקת את האזורים החלשים שלך.

תגובות הסוס מרמזות אם אינך מלווה את תנועתו כמו שצריך. כשהרוכב נמצא לפני או אחרי תנועת הסוס, הסוס יוצא משיווי משקל. הסוס ינסה לתקן זאת כדי להרגיש שוב בנוח ובשיווי משקל. כשהרוכב מאחורי התנועה, הסוס יכול להרגיש זאת בתור דחיפה קדימה ולרוץ, או להאט ואף לעצור, כשהוא מנסה למקם מחדש את רוכבו מעל מרכז הכובד (שם הכי נוח לו לשאת את המשקל). רוב הרוכבים נוטים להיות מאחורי התנועה.

התלמיד הממוצע אצלנו שרוכב לפחות פעמיים ביום מבלה כשנה בפיתוח המיומנויות והשרירים הדרושים כדי לרכוב בשלושת המקצבים. ראשית בצורה משוחררת, שנית בשיווי משקל ושלישית תוך ליווי תנועת הסוס. במהלך שנה זו יהיו זמנים שהרוכב ישיג בקלות את שלוש המטרות הללו בהליכה, אך יתקשה מאוד להישאר יציב מעל מרכז הכובד של הסוס בטרוט. או שיצליח ללוות את תנועת הסוס בהליכה וטרוט, אך בקנטר יתקשה להשתחרר מספיק כדי ללוות את תנועת הסוס על שני הצדדים.

לעיתים קרובות כשעובדים על הישיבה נתקעים. צריך לזכור שכל אחד מתקדם בקצב שלו ואפילו אם לוקח יותר זמן בשלב מסויים, ייתכן שהשלבים הבאים יבואו בקלות רבה יותר. יש לצפות להיתקע מפעם לפעם ולא להתייאש ולהתעצבן. צריך להיות מודעים לכך שזה נורמלי. המודעות והשליטה הגופנית שמנסים לפתח מאוד מורכבות הן פיזיולוגית והן פסיכולוגית.

במקרים רבים כדי להתקדם צריך לוותר על רמה מסויימת של שליטה בה השתמשת עד כה ולהתחיל מהתחלה. רוכב שנשאר על הסוס כשהוא נאחז מרגיש "בשיווי משקל" על הסוס. עם זאת, כדי להשיג ישיבה עצמאית באמת, הוא יצטרך לוותר על הביטחון של האחיזה כדי ללמוד לרכוב באופן משוחרר ובשיווי משקל אמיתי. עד אז לא יוכל ללוות את תנועת הסוס. הוא ירגיש תקוע. האירוניה היא שכאשר הרוכב יוותר על על האחיזה, הרכיבה תיסוג לאחור לתקופה מסויימת. עובדה זו מתסכלת רוכבים רבים ומקשה עליהם לוותר על הרגלי רכיבה רעים שפיתחו ולפחות נותנים להם תחושה מסויימת של שליטה. המציאות היא שאם לא מוותרים על השליטה הזו ומלמדים מחדש את הגוף, אי אפשר להתקדם לשלב הבא.

אם אין לך ישיבה עצמאית, עדיין תשפיע על הסוס אך בצורה שתיצור תוצאות גרועות ותסכול עבורך ועבור הסוס. לפני שאתה והסוס תוכלו לשחק ברמות הגבוהות במשחק שבחרתם, היכולות להשתחרר, למצוא את שיווי המשקל מעל מרכז הכובד של הסוס וללוות את התנועה בכל המקצבים הינן הכרחיות.

המחברת פיית מרדית הינה דירקטורית של Meredith Manor International Equestrian Centre  מעל 20 שנה. היא מהווה חלק אינטגרלי בפיתוח תכניות הלימוד של בית הספר. פיית לא רק מנהלת את חיי היום יום של בית הספר, אלא נשארת בקשר ישיר וקרוב עם התלמידים בעזרת השיעורים שהיא מעבירה בעצמה.
כמקצוענית בתעשיית הסוסים מזה 30 שנה, פיית אימנה וגם התחרתה והציגה בעצמה סוסים ברמות שונות של דרסז'. היא כרגע מאמנת רוכבים בדרסז', ריינינג וכן eventing.

פיית בעלת תואר בוגר בחינוך (BS in Education), מטעם מכללת גורדון, וונהם, מסצ'וסט, ארה"ב.
מרדית מנור המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים מוכר כמוסד חינוכי למקצועות הסוסים על ידי
ה- ACCET.

כל הזכויות שמורות למרדית מנור, המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים.
2001-2011 Meredith Manor International Equestrian Centre. All rights reserved
147 Saddle Lane, Waverly, WV 26184; 800.679.2603; www.meredithmanor.edu

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה