יום שבת, 30 ביולי 2011

עץ הרכיבה - שיווי משקל


בתקווה שנהנתם והחכמתם מהמאמר הראשון, הנה המאמר השני בסדרה, והפעם התרגום הוא שלי :-)


כשתלמיד עולה על הסוס בשיעור הראשון, הוא תמיד עסוק קודם כל בלהישאר שם. כולם מפחדים ליפול, במיוחד בשיעורים הראשונים. בין אם אתה התלמיד ובין אם אתה המורה, יש להיות מודע לפחד הזה ולכך שהוא מאוד נורמלי.

הפחד ליפול יוצר מתח מנטלי ופיזי. לכן ההרפייה נמצאת בבסיס של עץ הרכיבה, סדרת המיומנויות שהרוכב צריך ללמוד כדי לפתח ישיבה עצמאית. כדי להרגע יש להיות מודע לכל חלק בגוף – לכל שריר ולכל מפרק  ולאתר את המקומות בהם יש מתח. כשתוכל להרפות את כל המתח הלא רצוני, תוכל לעבור לשלב הבא של עץ הרכיבה. כשתוכל להשאר משוחרר מעל מרכז הכובד של הסוס, תהיה בשיווי משקל. כשאתה בשיווי משקל, תוכל להישאר על הסוס.

באופן עקרוני, מרכז הכובד של הסוס הנו בדיוק היכן שאתה יושב. אם אתה נאחז באמצעות השוקיים או  הירכיים, או נשען על המושכות כדי להישאר על הסוס, אינך בשיווי משקל. שיווי משקל טוב דורש שיחרור ומציאת המרכז. שיווי המשקל הנו אנכי ולצדדים.

שיווי המשקל האנכי מתייחס לתנוחת פלג הגוף העליון. כשהינך בשיווי משקל אנכי, אינך נוטה קדימה מידי ואינך נשען אחורה מידי. המשמעות של שיווי משקל לצדדים הנה לחץ שווה על שתי עצמות הישיבה. אינך נשען או נופל שמאלה או ימינה.

כדי לשמור את היישור הממורכז מעל מרכז הכובד של הסוס, יש להשתמש בשרירים בצורה נכונה. המשמעות של שימוש נכון בשרירים הנה כיווץ קבוצות השרירים הנכונות כדי לשמור את הגוף יציב מעל מרכז הכובד של הסוס. זהו מתח שריר ספורטיבי לעומת מתח שריר עצבני שמפר את השיחרור. קבוצות השרירים העיקריות ששומרות על היישור או על שיווי המשקל הן שרירי הבטן העליונים והתחתונים.

יש לזכור ששיווי משקל הנו חשוב גם עבור הסוס (תלוי באיזה שלב של האימון הסוס נמצא). ייתכן שהסוס לומד איך לשאת את עצמו ואת משקל הרוכב תוך שמירה על שיווי המשקל. כשאתה שקט ויציב מעל מרכז הכובד של הסוס, אתה עוזר לו להישאר בשיווי משקל. אם אתה מאבד את שיווי המשקל, אתה מוציא גם את הסוס משיווי משקל.

להיות מודע ליישור הגוף, יעזור לפתח שיווי משקל טוב יותר. מדריכי רכיבה מטיפים לתלמידים מתחילים לגבי יישור המרפק, האגן והקרסול כך שעובר ביניהם קו ישר. אם כפות הרגליים שלך ממוקמות לפני הגוף, פלג הגוף העליון יהיה מאחורי התנועה של הסוס. אם הרגליים מונחות אחורה מידי, פלג הגוף העליון יהיה לפני התנועה של הסוס. כשהסוס מרגיש זאת הוא רוצה לתקן זאת.

אם הינך רוכב מאחורי התנועה, הסוסים יעשו אחד משני דברים: הם ירוצו קדימה או יאטו, אולי אפילו יעצרו, כשהם מנסים להחזיר אותך מעל מרכז הכובד שלהם שם נוח להם לשאת את משקלך.

כשגופך נשאר משוחרר ויציב מעל מרכז הכובד של הסוס, היישור שלו יישתנה בהתאם לכיוון, למהירות ולמקצב של הסוס. זה נכון במיוחד כשמגיעים לרמות הגבוהות של כל ענף רכיבה. למשל כאשר הסוס ממריא לפני קפיצה, פלג הגוף העליון של רוכב הקפיצות מתקפל קדימה כדי להישאר מעל מרכז הכובד של הסוס. באותו אופן, רוכב קאטינג ישים משקל רב יותר על עצם ישיבה אחת כשהסוס משנה כיוון או רוכב ריינינג ישים משקל רב על שתי עצמות הישיבה כשהסוס מבצע עצירת החלקה (slide stop). הם מיישרים מחדש את הגוף שלהם כדי להישאר מעל מרכז הכובד של הסוס ולהישאר בשיווי משקל כשהסוס משנה את שיווי המשקל שלו כדי לבצע תרגילים ברמה גבוהה.

הבנת עץ הרכיבה עוזרת לבנות בסיס איתן, ישיבה עצמאית שתיקח אותך לרמות הגבוהות של ענף הרכיבה שבחרת. כשהינך משוחרר ובשיווי משקל, תוכל להתחיל לעבוד על ליווי תנועת הסוס בהליכה, טרוט וקנטר. התקשורת שלך עם הסוס עולה לרמה חדשה. אז תוכל להשתמש בעזרים כדי לבקש מהסוס תנועות מסויימות. ככל שהתקשורת שלך עם הסוס תשתפר, תתחיל לשים לב לקצב ולתיזמון, ותוכל לתאם את העזרים לדיוק רב יותר. לבסוף, במקום לבקש רק דברים שהסוס כבר יודע, תוכל להתחיל להשפיע על הסוס, וללמד אותו תנועות חדשות ומשחקים חדשים. בתחילת זה אולי ייראה כמו מטרה בלתי אפשרית. פשוט תמשיך לרכב. 




המחברת פיית מרדית הינה דירקטורית של Meredith Manor International Equestrian Centre  מעל 20 שנה. היא מהווה חלק אינטגרלי בפיתוח תכניות הלימוד של בית הספר. פיית לא רק מנהלת את חיי היום יום של בית הספר, אלא נשארת בקשר ישיר וקרוב עם התלמידים בעזרת השיעורים שהיא מעבירה בעצמה.
כמקצוענית בתעשיית הסוסים מזה 30 שנה, פיית אימנה וגם התחרתה והציגה בעצמה סוסים ברמות שונות של דרסז'. היא כרגע מאמנת רוכבים בדרסז', ריינינג וכן eventing.

פיית בעלת תואר בוגר בחינוך (BS in Education), מטעם מכללת גורדון, וונהם, מסצ'וסט, ארה"ב.
מרדית מנור המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים מוכר כמוסד חינוכי למקצועות הסוסים על ידי
ה- ACCET.

כל הזכויות שמורות למרדית מנור, המרכז הבינלאומי לרכיבה על סוסים.
2001-2011 Meredith Manor International Equestrian Centre. All rights reserved
147 Saddle Lane, Waverly, WV 26184; 800.679.2603; www.meredithmanor.edu

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה