יום שבת, 2 ביולי 2011

רז ניצני - Team Hexagon

בתקופה שהגעתי להולנד, חוות הקסחון החלה לצבור פופולריות ולהפוך מחווה קטנה ולא מוכרת לאחת החוות הגדולות והמצליחות בהולנד. תמר, הצעירה ממני בשנתיים, ולורנס (הבן של לינוס), הצעיר ממני בשנה, התחרו בקטגוריית Young Riders (רוכבים צעירים עד גיל 21) והגיעו להשגים מרשימים. בהולנד מחולקות רמות הרכיבה לפי גילאים, מתחילים ברמת Juniors (מקביל לרמה ד' בישראל), בהמשך עולים לרמת Young Riders (מקביל לרמת פרי סנט ג'ורג' בישראל) ומעל גיל 21 רוכבים ברמת Seniors (רמת גרנד פרי) בה ניתן להתחרות באולימפיאדה. בכל קבוצת גילאים הרוכבים המדורגים במקומות הראשונים יוצרים נבחרת לאומית המייצגת את הולנד בתחרויות בינלאומיות. מטרת השיטה היא ליצור רוכבים בשלים ומנוסים יותר ברמות הגבוהות. 


לורנס ורוביקיל באחד מסיבובי הניצחון בנבחרת הצעירה של הולנד

תמר ולורנס התאמנו עם לינוס ורכבו על סוסים שלינוס גידל. הסוסים נולדו בחווה, הוריהם הורבעו בחווה ונבחרו בקפידה על ידי לינוס. כשרק הגעתי המגרש הגדול היה בבנייה כך שרכבנו במגרש קטן מאוד (30X15 מטר), לעיתים אף חמישה רוכבים בו-זמנית! כל ערב היה לתמר ולורנס אימון עם לינוס ואני ישבתי וצפיתי בהם וכך למדתי המון. אצל רוב הרוכבים ברמות הגבוהות בהולנד נהוג שהאימונים סגורים בפני קהל (כמו למשל אצל אנקי ואן גרונסבן), כך שהיה לי מזל שיכולתי לצפות באימונים. לורנס נכנס לנבחרת הולנד ברמת Young Riders (היה בין ארבעת הרוכבים הטובים בהולנד ברמה זו) ותמר נכנסה לנבחרת הולנד ברמת Juniors. בהמשך נכנסה תמר לרזרבה של רמת Young Riders ואחרי שנה נכנסה לנבחרת וניצחה את אליפות אירופה.

לורנס רכב על הסטליון (סוס ההרבעה) רוביקיל. לאחר שהשיג תוצאות מרשימות ברמת גרנד פרי, רוביקיל אושר בספר העדר המובחר ביותר של הולנד והחל להרביע סוסות רבות. בין היתר הרביע רוביקיל את רוב הסוסות בחווה והעמיד עדר שלם של סוסים מוצלחים ביותר. עסקי השבחת הסוסים בחווה התחילו ממספר סוסים שגידלה אשתו של לינוס. האשה נהרגה לאחר שסוס בעט בראשה ולינוס, שעסק עד אז בעיקר בפירזול ובהדרכה, החל לעסוק גם בהרבעה. לינוס גדל בכפר בזיילנד (אזור האיים של הולנד) והינו מעין "לוחש לסוסים". הוא למד פירזול, עבד ורכב במספר חוות בהולנד והתחרה בדרסז' (הוא הכיר את המאמן טל גורן בתחרויות). לינוס הנו מנהיג מטבעו ובעל כישרון מולד לאילוף חיות (לא רק סוסים). הוא פיתח שיטה לאמן סוסים באמצעות שיווי המשקל של הרוכב ושימוש בעזרים עדינים. לינוס תמיד מחפש את הדרך שבה לסוס הכי קל להבין מה רוצים ממנו. ואכן, השיטה עובדת ולינוס נודע בכל הולנד בכך שהסוסים הצעירים שלו מבצעים תרגילים ברמה גבוהה מתוך שיתוף פעולה והבנה.


תמר וקירן מנצחים באליפות אירופה לרוכבים צעירים


לינוס עובד מתוך הקשבה לצרכי הסוס הצעיר. בשנה הראשונה לאימון (עד גיל ארבע וחצי לערך) הוא מקפיד לא להתיש את הסוס. זאת מכיוון שברגע שהסוס מתעייף הוא עלול להיפצע. אם הסוס הצעיר רץ במשך רבע שעה כשהוא משוחרר במגרש, זה יהיה זמן האימון שלו. לאט לאט ובהדרגה, כשהסוס מתחזק, דרגת הקושי של האימון עולה. בהתאם לכך, הרבה פעמים היינו רוכבים על הסוסים הצעירים רק עשר דקות או רבע שעה ביום.

המשמעת העצמית של הרוכבים בחווה גבוהה מאוד. אני זוכרת שישבתי לראות סרט בסוף יום עבודה ולינוס סימן לי לשבת ישר כשתקע את אצבעו בגבי. הוא אמר שאי אפשר לשבת ישר ברכיבה אם לא מקפידים על גב ישר במשך כל שעות היום - זהו הרגל. באימונים שלי עם לינוס בתקופה הראשונה, עקב שמאל שלי הייתה מתרוממת למעלה ולא יכולתי לשלוט בזה. לינוס שאל באיזו תנוחה אני ישנה בלילה. מכיוון שישנתי עם רגל שמאל מכופפת מתחת לבטן, הוא הורה לי להפסיק לישון ככה או לישון עם שתי הרגליים מכופפות כדי לאזן. כשמבצעים תרגילים מורכבים וקשים ברכיבה, החולשות הגופניות באות ליידי ביטוי. כמו רוכב שצד אחד של האגן שלו נוטה לקרוס (למשל כשעומדים ונחים על רגל אחת, כך שהאגן לא מאוזן). החולשה תתבטא ברכיבה, בדרך כלל תוך כדי ביצוע של תרגילים מורכבים. לכן חשוב מאוד ליצור הרגלים נכונים ולהקפיד כל הזמן על יציבה נכונה ומאוזנת.

לינוס מכנה את צוות החווה TEAM Hexagon. המשמעות של TEAM על פי לינוס היא: Together Everyone Achieve More. כדי שהחווה תצליח כולם חייבים לתרום, לשתף פעולה ולעזור אחד לשני. למשל כשרוכבים במגרש, עוזרים אחד לשני ומעירים הערות (ולא צריך להיות מדריך מנוסה כדי לעשות זאת). כך למעשה רוכבים כל הזמן בפיקוח, הרכיבה אפקטיבית יותר ויש לה כיוון. כשמישהו מסתכל גם יותר מתאמצים. בנוסף, הרכיבה לצד רוכבים ברמה גבוהה מעוררת השראה ונותנת מוטיבציה להשתפר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה