יום שבת, 18 בדצמבר 2010

רעמים וברקים וסוסים


בתחילת השבוע סופסוף נחת עלינו החורף וכמו בכל שנה הוא הגיע בסערה ונגמר אחרי יומיים. בחוות הסוסים, הימים הגשומים והסוערים שוברים את השיגרה ונותנים לסוסים ולמדריכים קצת חופש. בסופות רציניות כמו השבוע סוגרים את החווה בפני מבקרים, אך כשמדובר בגשמים מקומיים בלבד, משתדלים לקיים שיעורי רכיבה כשאפשר או שיעורי ממשק באורווה. שיעורי הממשק מאפשרים לנו ללמד את הרוכבים איך מטפלים בסוסים ודואגים לכל צרכיהם.


 הובלת סוסה באורווה ביום קר במיוחד


אז איך נראים הימים הגשומים בחווה? ברוב החוות בארץ אין מגרש מקורה (עם גג) ולכן אי אפשר לרכוב, לשחרר את הסוסים או לעשות להם לונג'. לפעמים אפשר להוציא אותם קצת כשיש הפוגות בגשמים, אך בשלב מסויים הופכים המגרשים לבריכות שחייה ואז קיימת סכנת החלקה. אם אין אפשרות להוציא כלל את הסוסים, משתדלים לפחות ללכת איתם בהובלה בתוך אזור האורוות.

כשאין אפשרות לקיים פעילות רגילה, רצוי לשנות מעט את כמויות המזון של הסוסים. אצלנו למשל נותנים חצי מכמות התערובת (המזון המרוכז), אך מכיוון שהסוסים נמצאים רוב הזמן בתאים מגדילים את כמויות החציר. כך הסוסים רגועים יותר ועסוקים בלעיסת החציר בשעות הארוכות שהם שוהים בתאים.


 הסוס בייז'ינסקי מדגמן קובן חורף אופנתי


בלילות הקרים של החורף מלבישים לסוסים שמיכות מיוחדות בשם קובנים. רוב הסוסים לא מתנגדים לכך, אך צריך לשים לב שסוגרים כהלכה את כל האבזמים כדי שהסוס לא ייסתבך ברצועות במשך הלילה. מידי בוקר מורידים את השמיכות, אך בימים קרים וגשומים משאירים אותן כמעט כל היום. מורידים את השמיכות כדי להבריש את הסוסים וכאשר מוציאים אותם לפעילות, אם אפשר. הסוסים בדרך כלל לא סובלים מקור ודווקא יותר קשה להם להתמודד עם חום. בתגובה לקור הסוסים מצמיחים פרוות חורף עבה וכך הם שומרים על חום הגוף גם בטמפרטורות נמוכות. הבעייה מתחילה כשמאמנים את הסוס במהלך היום, כשחם יותר, ומבקשים ממנו להתאמץ. אז הסוס מתחיל להזיע וקשה לו להתקרר בגלל הפרווה העבה. אצל סוסי בית-ספר שעושים פעילות קלה בדרך כלל אין בעייה, אבל לסוסי ספורט חשוב לשים קובנים כדי למנוע מהם להצמיח פרוות חורף. הקובן מחמם את הסוס בשעות הקרות ומפחית את הצורך בפרוות החורף. לעיתים יש לגלח סוסים שבכל זאת מצמיחים פרווה עבה, כדי שבאימונים לא יסבלו מחום.


 הסוסה ביוטי מדגמנת קובן פליס


אחרי האימון, אם הסוס הזיע ולא קר מאוד, רצוי לשטוף אותו. אחרי המקלחת שמים על הסוס קובן העשוי מפליס ששומר על חום הגוף וכך מונעים מצב של שרירים תפוסים מהקור.

להזכירכם ניתן לקבל עדכון למייל בכל פעם שהבלוג מתעדכן! כל שצריך הוא לרשום את כתובת המייל שלכם בתבה הנמצאת מצד שמאל תחת "הרשם לקבלת עדכונים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה